• 0

Naheffingsaanslag omzetbelasting (btw) Maar wel in de KOR

(aangepast)

Beste leden,

 

Vandaag heb ik een brief ontvangen van de belastingdienst waarin staat dat ik €3512 maal 21% btw verschuldigd ben omdat ik producten heb geïmporteerd in een ander EU-land. Het gaat dus ook om €3512 aan producten in het jaar 2021. Ik zit zelf in de KOR regeling dus ben er van uit gegaan dat ik niet BTW plichtig ben. Het ging hier ook om een B2B transactie waarbij de verkopende partij geen BTW factureerde aan mij, wel hadden ze mijn btw nummer nodig. Voor mij is het bekend dat zodra je onder de omzet grens van de KOR regeling zit (€20.000) ik eigenlijk als ondernemer niks met de BTW te maken heb. Ik vind dit nu heel erg vreemd omdat ik vaak met de belastingdienst contact heb gehad en mij nu een beetje misleid voelt omdat ik verkeerde informatie heb gekregen. Ik kan nog in bezwaar en wil graag begrijpen hoe dit kan.

 

aangepast door Janpiet
Kleine aanpassingen
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
21 minuten geleden, Janpiet zei:

Ik zit zelf in de KOR regeling dus ben er van uit gegaan dat ik niet BTW plichtig ben

Ik snap die aanname, maar de KOR regelt alleen maar dat jij geen BTW in rekening brengt. 

 

Als je in een ander EU-land op dat btw-nummer vervolgens inkopen gaat doen, dan hoor je daarvan een incidentele btw-aangifte te doen. 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
(aangepast)
3 uur geleden, Janpiet zei:

Voor mij is het bekend dat zodra je onder de omzet grens van de KOR regeling zit (€20.000) ik eigenlijk als ondernemer niks met de BTW te maken heb. 

 

En dat klopt niet. Wat het in de basis betekent is dat je geen btw terug kunt vragen en geen btw afdraagt, *maar* wanneer je importeert, dan moet er btw afgedragen worden bij import. Om nodeloos geld rond te pompen is dit administratief afgehandeld met o.a. de IC leveringen, maar juist mensen die in de KOR zitten moeten die BTW wel aangeven en afdragen.

 

Anders zou er natuurlijk een vreemd concurrentievoordeel zijn, omdat een KOR ondernemer veel goedkoper uit zou zijn dan een niet-KOR ondernemer, omdat bij dezelfde verkoop van 121,-- die bijvoorbeeld 50 inkoop was, die KOR ondernemer 71 bruto winst heeft, terwijl de niet-KOR ondernemer maar 50 bruto winst heeft.

aangepast door StevenK
Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, StevenK zei:

En dat klopt niet. Wat het in de basis betekent is dat je geen btw terug kunt vragen en geen btw afdraagt, *maar* wanneer je importeert, dan moet er btw afgedragen worden bij import. Om nodeloos geld rond te pompen is dit administratief afgehandeld met o.a. de IC leveringen, maar juist mensen die in de KOR zitten moeten die BTW wel aangeven en afdragen.

 

Anders zou er natuurlijk een vreemd concurrentievoordeel zijn, omdat een KOR ondernemer veel goedkoper uit zou zijn dan een niet-KOR ondernemer, omdat bij dezelfde verkoop van 121,-- die bijvoorbeeld 50 inkoop was, die KOR ondernemer 71 bruto winst heeft, terwijl de niet-KOR ondernemer maar 50 bruto winst heeft.

Beste Steven, Bedankt voor je reactie. Concurrentievoordeel wil ik het niet noemen. Als KOR ondernemer kan je ook geen BTW terug vragen als je een tank bon bewaard. Het enige wat ik niet begrijp is dat als facturen sowieso BTW vrij zijn als de verkopende partij en inkopende partij B2B is?

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Kevinbeek zei:

Als KOR ondernemer kan je ook geen BTW terug vragen als je een tank bon bewaard. Het enige wat ik niet begrijp is dat als facturen sowieso BTW vrij zijn als de verkopende partij en inkopende partij B2B is?

Misverstand … de facturen zijn niet btw-vrij, maar de btw is verlegd naar de koper/opdrachtnemer.

Voor de KOR gelden er uitzonderingen … Als de verkoper/opdrachtgever de btw naar jou heeft verlegd dan behoor je deze aan te geven en af te dragen aan de Belastingdienst. Daar staat tegen over dat je hetzelfde btw-bedrag als voorbelasting mag aftrekken.

 

Zie ook: Incidenteel btw-aangifte doen

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/btw-aangifte-welke-wanneer-en-hoe/incidentele_btw_aangifte

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, Cosara zei:

Voor de KOR gelden er uitzonderingen … Als de verkoper/opdrachtgever de btw naar jou heeft verlegd dan behoor je deze aan te geven en af te dragen aan de Belastingdienst. Daar staat tegen over dat je hetzelfde btw-bedrag als voorbelasting mag aftrekken.

Die laatste zin uiteraard NIET als je in de KOR zit.

 

Zit je in de KOR dan betaal je dus (via de vraag voor verlegde BTW) wel de BTW maar kun je die bij vraag 5b NIET opgeven als voorbelasting. Effectief betaal je dan gewoon de BTW (net als dat je bij een levering vanuit een Nederlandse leverancier zou doen).

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.