• 0

Dividend Belasting van Letland naar Nederlands Holding

Beste,

Als ik het goed begrijp, hoeven we in Nederland geen belasting te betalen wanneer er dividend wordt uitgekeerd van een werkmaatschappij BV naar een holding BV. Er wordt alleen 15% belasting betaald wanneer je dividend van de holding BV naar jezelf uitkeert.
 

Ik ben van plan om met een Nederlandse holding BV 50% van de aandelen te houden in een OU (Lets BV). Als ik het belastingverdrag tussen Letland en Nederland lees, zie ik onder artikel 20, lid 2a dat er 5% belasting betaald moet worden naar een Nederlandse BV (5 procent van het bruto bedrag van de dividenden als de uiteindelijk gerechtigde een vennootschap is).
 

https://wetten.overheid.nl/BWBV0001353/2009-05-22
 

Mijn vraag is nu of die 5% aan Nederland of aan Letland betaald wordt en of er vervolgens weer 15% betaald moet worden als de dividenden worden uitgekeerd van de holding BV naar mij als individu. Want dan betaal je in totaal 20% betalen in plaats van 15% ?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Letland heft maximaal 5% over het uitgaande dividend indien het belang van jouw NL holding in de Letse vennootschap > 25%. Dat staat in artikel 10-2-a.

 

NL mag heffen over dat dividend o.g.v. het Verdrag maar doet dat vervolgens niet op grond van onze deelnemingsvrijstelling.

 

Als jij aan prive uitkeert, heeft NL 15% dividendbelasting. Waarbij je nog moet optellen dat in box 2 privé bij jou ook gegeven wordt, namelijk het tarief van box 2 (nu nog 26,9%) min de reeds door je holding betaalde dividendbelasting.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

nope, dividendbelasting is uiteindelijk maar een voorheffing op de IB.

Dus ook als privé aandeelhouder betaal je box 2 belasting op *nu nog) 26,9%.

Sterker nog: heb je een BV als aandeelhouder dan kun je de heffing in box 2 uitstellen totdat je besluit om het dividend naar privé te halen. Als natuurlijk persoon kun je dat niet en dus loop je bij elke dividenduitkering tegen box 2 aan

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 109 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.