• 0

Zelfstandige worden als bij beroep - bedrijf inschrijven in Nederland of België

(aangepast)

Hoi,

Ik woon sinds kort in België en ik houd mijn Nederlandse nationaliteit en ik werk ook nog altijd in Nederland en wil misschien ook over een aantal jaar terug naar Nederland verhuizen.

Ik ben er over na aan het denken om zelfstandige te worden naast mijn huidige werk, wat en waar kan ik dan het beste starten in Nederland of België?

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dus dan start je je bedrijf als eenmanszaak/zaakvoerder. Dat doe je normaal gesproken in het land waar je woont.

 

Als Belgisch inwoner kun je in Nederland alleen een onderneming inschrijven als die gevestigd is op een fysieke locatie en er ook daadwerkelijk op die locatie activiteiten gevoerd worden. Dat noemen we een vaste inrichting. Let op: het maakt daarbij niet uit of je klanten in Nederland of België zitten.

 

Voor jouw type bedrijf is het dus logisch om in België te beginnen omdat je daar woont.

 

Vergelijkingen in belastingdruk, juridische voor- en nadelen, etc. kunnen we hier niet maken voor je. Daar is ook geen gouden regel voor. Dat verschilt per persoon en per bedrijf.

 

Over het algemeen geldt: als je begint, maak het niet te moeilijk. 

 

Succes!

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Kijk even op de site;  grensinfo.nl  Daar kan je informatie vinden over verschillende situaties.

 

Als zelfstandige (ZZP'er) zit je vaak in een ander situatie dan als je in België woont en in Nederland een bedrijf hebt. (zoals Joost schrijft; een vaste inrichting hebt)

 

Als ZZP'er werk je mogelijk op locatie van je opdrachtgever, in Nederland, en verdien je daar dus je geld. Als je niet meer dan 14 uur per week in België werkt, tel hier ook je tijd bij voor je administratie die je thuis doet, betaal je in Nederland belasting, ben je in Nederland voor de zorgverzekering, verplicht verzekerd. Verdien je in België je inkomen of werk je meer dan 14 uur in België dan val je volledig onder de Belgische belastingwetgeving incl. de ziektekostenverzekering. Dat laatste is in België veel goedkoper dan in Nederland.

 

Let wel op- Het urencriterium van 14 uur komt voort uit een belastingverdrag tussen Nederland en België. Er is niemand die je verplicht je gewerkte uren per land te registreren de controle is bij een boeken controle feitelijk wie (in welk land) krijgen facturen van je.

 

Succes!
Harold

Schuld

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.