• 0

Privégeld naar zakelijke rekening inboeken in administratie

(aangepast)

Ik wil een deel van mijn prive geld van mijn prive rekening overboeken naar mijn zakelijke rekening.
Dit wil ik gebruiken om een deel van mijn inkomstenbelasting/omzetbelasting te kunnen betalen omdat ik niet genoeg op mijn zakelijke rekening heb.
Hoe verwerk ik deze prive overboeking naar zakelijke rekening via de boekhouding?
Is het zo 'simpel' als: 

In E-boekhouden: soort boeking 'geld ontvangen'
Op rekening 'bank'

Bedrag: voorbeeld 1000 euro
BTW: geen BTW
Tegenrekening: Prive opname en stortingen

Heb zitten zoeken op Google, maar kan geen duidelijk antwoord vinden, daarom ben ik benieuwd of bovenstaand voorbeeld wat voor mij logisch zou lijken ook goed is.

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 3

komt de boekhouder nog zout op de slakken leggen..

 

inkomstenbelasting is een privé aangelegenheid en hoort formeel niet thuis in je zakelijke administratie. Als je zakelijk niet geneg geld hebt is het dus logischerom je IB meteen te betalen van je privérekening. Scheelt weer boeken van privéstorting en daarna privé opname om de betaling aan de belastingdienst te verantwoorden. nu gaat dat voor extra handelingen kosten (en bankkosten)

Als je IB direct van privé betaald heb je geen (onnodige) mutaties in je administratie

 

De aangifte omzetbelasting betaal je dan bij voorkeur juist weer van de zakelijke rekening.

Maar als er geen geld is dan zou ik hem ook vanuit privé betalen en dan verantwoorden in je boekhouding door de schuld op de balans af te boeken tegen een privé storting.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Weer wat geleerd!
Ik werk ook nog in loondienst, dan snap ik waarom de inkomstenbelasting vanaf de prive rekening betaald mag worden.
Omzetbelasting word al gedaan van de zakelijke rekening, dus dat komt goed.

Even een vraagje uit nieuwsgierigheid.

Waarom word inkomstenbelasting en omzetbelasting rond dezelfde datum gedaan?
Ik denk dat veel mensen niet in 1x inkomsten en omzet belasting kunnen betalen vanwege de hoge bedragen die er kunnen zijn.
Ik weet dat je uitstel kan aanvragen, maar dan had de overheid inkomstenbelasting misschien ook een maand kunnen opschuiven.

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, 0108daniel zei:

Waarom word inkomstenbelasting en omzetbelasting rond dezelfde datum gedaan?
Ik denk dat veel mensen niet in 1x inkomsten en omzet belasting kunnen betalen vanwege de hoge bedragen die er kunnen zijn.

Hoezo op dezelfde datum? Inkomstenbelasting kun je ook uit laten spreiden over het hele jaar. Omzetbelasting is altijd aan het einde van de maand volgend op elk kwartaal.

 

Daarbij... hoezo kunnen veel menden dit niet betalen? Omzetbelasting heb je al binnen gekregen van je omzet (verkoopfacturen), dus dat moet je gewoon (gereserveerd) op de zakelijke rekening hebben staan.

 

De inkomstenbelasting is inderdaad (met de voorlopige aanslag) een behoorlijke kluif aan het begin van het jaar. Die bedragen heb je nog niet binnen. Maar daar is dus de regeling voor dat je dit, per maand, automatisch kunt laten incasseren. En als het goed is krijg je in de loop van dat jaar gewoon je winst/omzet/bedragen binnen zodat dit gewoon betaald kan worden.

 

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, 0108daniel zei:

Gelukkig is inkomstenbelasting ook prima vanaf mijn prive rekening, dan is het opgelost :)

Die gaat bij mij sowieso altijd van mijn privé rekening (want anders, zoals boven al aangegeven, moet je in de boekhouding moeilijk gaan doen met allerlei boekingen). Inkomstenbelasting (en "bijdrage
zorgverzekeringswet") is een privé belasting, dus is het 'schoner' om die ook privé te betalen.

 

Verder kun je er dus voor kiezen om de IB maandelijks te laten incasseren maar ik betaal het ook gelijk direct (want anders staat het toch op een spaarrekening).

 

Link naar reactie
  • 0
31 minuten geleden, Rik · zei:

Die gaat bij mij sowieso altijd van mijn privé rekening (want anders, zoals boven al aangegeven, moet je in de boekhouding moeilijk gaan doen met allerlei boekingen). Inkomstenbelasting (en "bijdrage
zorgverzekeringswet") is een privé belasting, dus is het 'schoner' om die ook privé te betalen.

 

Verder kun je er dus voor kiezen om de IB maandelijks te laten incasseren maar ik betaal het ook gelijk direct (want anders staat het toch op een spaarrekening).

 


Top, dankjewel voor de informatie allemaal.
Dan is het mij duidelijk.

Link naar reactie
  • 1
4 uur geleden, Rik · zei:

Omzetbelasting heb je al binnen gekregen van je omzet (verkoopfacturen), dus dat moet je gewoon (gereserveerd) op de zakelijke rekening hebben staan.

Dan moeten de facturen wel betaald zijn ... anders wordt het privé bijspringen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Cosara zei:

Dan moeten de facturen wel betaald zijn ... anders wordt het privé bijspringen.

Ja, en je moet al het geld dat je binnenkrijgt ook niet blind doorsluizen naar privé omdat je 'de boodschappen moet betalen'. Een redelijke reserve aanhouden voor dit soort dingen lijkt mij wel bij het ondernemen te horen :wink:

 

Link naar reactie
  • 0
32 minuten geleden, Rik · zei:

 Een redelijke reserve aanhouden voor dit soort dingen lijkt mij wel bij het ondernemen te horen 

Mee eens ... al zou ik opteren voor een meer dan redelijke reserve. Overboeken naar privé alleen als je het geld daadwerkelijk privé nodig hebt, maar niet iedere ondernemer heeft die rijkdom ... of de wijsheid.

 

Voor TS geldt ... niet meer inkopen dan je financiële verplichtingen daartoe ruimte geven.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, 0108daniel zei:

Geld dat binnenkomt word niet naar prive overgemaakt.

Het ging juist om prive naar zakelijk.

Als je veel inkopen wilt gaan doen, maar te weinig zakelijke liquiditeiten hebt, dan kan je altijd vanuit privé geld overhevelen. Daarmee verhoog je de liquiditeit van de onderneming en ook het ondernemingsvermogen.

 

aanvullend: Privéstortingen en privéonttrekkingen

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/privestortingen_en_priveonttrekkingen

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, Cosara zei:

Als je veel inkopen wilt gaan doen, maar te weinig zakelijke liquiditeiten hebt, dan kan je altijd vanuit privé geld overhevelen. Daarmee verhoog je de liquiditeit van de onderneming en ook het ondernemingsvermogen.

 

aanvullend: Privéstortingen en privéonttrekkingen

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/privestortingen_en_priveonttrekkingen

Dit zou ik weleens willen doen omdat ik ook veel inkopen moet doen.
Mag ik het op de manier inboeken zoals ik in de openingspost had aangegeven?

Link naar reactie
  • 0
Op 27-3-2023 om 00:38, 0108daniel zei:

In E-boekhouden: soort boeking 'geld ontvangen'
Op rekening 'bank'

Bedrag: voorbeeld 1000 euro
BTW: geen BTW
Tegenrekening: Prive opname en stortingen

Ja …

 

credit: privé storting (€1.000)

debet: bank (€1.000)

(Geen btw, want het behoort niet tot de omzet)

 

Geld opnemen gaat op dezelfde manier …

 

credit: bank €1.000)

debet: privé opname (€1.000)


 ‘Privé opnames en stortingen’ is een hulprekening van het eigen vermogen. Ik zou adviseren om 2 aparte rekeningen te gebruiken - ‘privé stortingen’ en  ‘privé opnamen’ - want deze splitsing geeft je meer financieel inzicht.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Cosara zei:

Ja …

 

credit: privé storting (€1.000)

debet: bank (€1.000)

(Geen btw, want het behoort niet tot de omzet)

 

Geld opnemen gaat op dezelfde manier …

 

credit: bank €1.000)

debet: privé opname (€1.000)


 ‘Privé opnames en stortingen’ is een hulprekening van het eigen vermogen. Ik zou adviseren om 2 aparte rekeningen te gebruiken - ‘privé stortingen’ en  ‘privé opnamen’ - want deze splitsing geeft je meer financieel inzicht.

 


Top dankjewel!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.