• 0

Auto financial leasen, maar wel privé houden

(aangepast)

Beste mensen,

 

Na uren rondspeuren naar vergelijkbare topics, websites van de belastingdienst, kvk site etc. kom ik er nog steeds niet uit. Ik heb daarom jullie hulp nodig! 

Ik ben al enkele jaren ondernemer en lever diensten in de digitale sector. De zaken gaan goed en de vooruitzichten zien er nog mooier uit. Ik heb voldoende ruimte om mijn droomauto te kopen, maar wil dit niet direct uit eigen vermogen financieren. Het geld kan ik beter besteden, en daarom wil ik een financial lease aangaan voor 4 jaar. De auto kost €65k, maar ik ga mijn huidige auto inruilen waardoor de financiering op €30k uitkomt. De nieuwwaarde (2018 model) van deze auto is €130k. 

Ik heb niet eerder een auto op de zaak gehad, het was altijd privé, waardoor ik het allemaal niet zo goed onder de knie heb. Ik rijd ongeveer 20-25% zakelijk, en heb verder nooit de moeite gedaan om mijn autos als zakelijk te bestempelen. Maar als ik deze auto zakelijk ga rijden, moet ik er 22% bijtelling over betalen. Naar mijn berekeningen wordt dat erg hoog, en dus niet voordelig.

Ik wil de auto daarom alsnog privé houden, maar wel gebruik maken van financial lease. Andere financieringsmogelijkheden zie ik niet zitten namelijk. Is dit überhaupt mogelijk? Of wordt de auto dan als zakelijk bestempeld (+bijtelling dus)? En betaal ik de leasetermijnen dan via mijn zakelijke of privé rekening?

Hoor het graag. Hartelijk dank voor de moeite!  

aangepast door pixelbom
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 1
9 minuten geleden, pixelbom zei:

Is dit überhaupt mogelijk?

 

Ja hoor.

 

9 minuten geleden, pixelbom zei:

Of wordt de auto dan als zakelijk bestempeld (...)

 

Nee dus (niets mee te maken).

 

10 minuten geleden, pixelbom zei:

En betaal ik de leasetermijnen dan via mijn zakelijke of privé rekening?

 

Maakt helemaal niet uit hoe je dat betaalt.

 

 

Al met al: de financieringsvorm (zakelijk/private leasing, een "PL'etje" of gewoon aftikken) is niet van belang voor wel/niet 'bijtelling' (fiscaal gezien dan).

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
10 minuten geleden, pixelbom zei:

Dank voor het antwoord! Dit geeft al een hoop duidelijk.
Dus ik kan de auto nu kopen en rijden dan, zonder dat ik op dit moment iets moet aangeven. Als het goed is geef ik dit bij de IB van 2023 aan als "privevermogen", klopt dat? 

Nee, die auto komt in je hele IB aangifte niet voor. Je wasmachine en tostiapparaat staan er toch ook niet in?

Link naar reactie
  • 0

Nee dat klopt! Maar die heb ik met eigen geld gekocht.
De auto ga ik "financial leasen", waarbij er dus wel wordt gevraagd naar de kvk en bedrijfsgegevens, en de auto waarschijnlijk dus als bedrijfsauto wordt gezien. En als ik de maandelijkse termijnen van mijn zakelijke rekening betaal, dan wordt die link dus gelegd. Of zie ik het verkeerd? 

Link naar reactie
  • 1
38 minuten geleden, pixelbom zei:

De auto ga ik "financial leasen", waarbij er dus wel wordt gevraagd naar de kvk en bedrijfsgegevens, en de auto waarschijnlijk dus als bedrijfsauto wordt gezien. 

Als de leasemaatschappij niet aan particulieren least, dan zal de leasemaatschappij de auto als bedrijfsauto zien inderdaad. Maar dat wil niet zeggen dat het fiscaal ook zo gezien wordt door de belastingdienst. Wat de belastingdienst wil voorkomen is dat je de autokosten aftrekt als zakelijke kosten en dan toch geen bijtelling betaalt, maar dat is hier niet aan de orde want je wil alle autokosten privé betalen. 

 

Tenminste... ik ga er even van uit dat je een eenmanszaak hebt en het kenteken dus op jouw privé naam komt te staan. Als je een bv hebt en je zet het kenteken op naam van de bv, dan zou dat weer een hele andere situatie kunnen opleveren.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dank voor de reacties! Misschien heb ik het verkeerd geformuleerd ja. Ik wil geen private lease, of persoonlijke lening aanvragen. Ik heb een eenmanszaak inderdaad, en de kenteken komt op mijn naam te staan. 

Ik wil een zakelijke financial lease aanvragen, want dat gaat sneller zonder teveel poespas. Maar omdat ik geen bijtelling wil betalen, en dus ook andere kosten (afschrijving, onderhoud, verzekering etc.) niet wil aftrekken, wil ik de auto als "privevermogen" neerzetten. Omdat het een zakelijke financiering is, moet ik als het goed is wel via mijn zakelijke rekening alles betalen. Aan het einde van 4 jaar moet ik ook nog de slottermijn betalen van circa €10k.

aangepast door pixelbom
Link naar reactie
  • 1
1 minuut geleden, pixelbom zei:

Ik wil een zakelijke financial lease aanvragen, want dat gaat sneller zonder teveel poespas. Maar omdat ik geen bijtelling wil betalen, en dus ook andere kosten (afschrijving, onderhoud, verzekering etc.) niet wil aftrekken, wil ik de auto als "privevermogen" neerzetten.

Dan moet je de auto en de lease helemaal buiten je zakelijke administratie houden. 

 

2 minuten geleden, pixelbom zei:

Omdat het een zakelijke financiering is, moet ik als het goed is wel via mijn zakelijke rekening alles betalen.

Van mij niet, en van de belastingdienst ook niet. Hooguit van de leasemaatschappij, maar dan boek je al die transacties van je zakelijke rekening weg als priveopname.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Dankje Ron! Dus als ik de auto nu zakelijk financial lease en zakelijk betaal, kan ik de auto alsnog buiten de zakelijke administratie houden? Ik wist niet dat dit mogelijk was!
Misschien domme vragen, excuus daarvoor, maar ik heb dit niet eerder gedaan en wil wel zeker weten dat ik straks geen problemen krijg met de belastingdienst. Mijn uitgangspunt was namelijk dat als ik de auto zakelijk lease, het automatisch als een bedrijfsauto gezien wordt waar bijtelling overheen gaat lopen. 

Link naar reactie
  • 0
10 minuten geleden, pixelbom zei:

Dankje Ron! 

Graag gedaan, maar ere wie ere toekomt: shoptillyoudrop, StevenK en Inspiresta gaven al hetzelfde antwoord, alleen in andere woorden. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Ron van der Kolk zei:

Graag gedaan, maar ere wie ere toekomt: shoptillyoudrop, StevenK en Inspiresta gaven al hetzelfde antwoord, alleen in andere woorden. 


Yes helemaal gelijk. Ik raakte in de war op een bepaald punt, maar nu ik het terug lees geeft iedereen hetzelfde antwoord inderdaad. Dank iedereen voor de moeite, stel het zeer op prijs! 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 61 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.