• 0

Parttime ondernemen - gunstig of juist niet?

Hallo allemaal,

 

Allereerst even mijn complimenten aan dit geweldige en leerzame forum.

 

Ik blijf toch met een aantal vragen zitten, misschien is het ook wel een soort bevestiging.

 

(ondanks de zoek functie)

 

Het volgende:

 

Maart 2005 heb ik mijn plannen om een webwinkel te starten op papier gezet, dus ben al ruim drie kwart jaar bezig met de voorbereidingen. Heb een programmeur in de arm genomen om deze webwinkel in OScommerce te laten ontwikkelen met alle toeters en bellen. Januari 2006 stap ik naar de KVK en laat mij inschrijven tevens breng ik dan gelijk een bezoek aan de belastingdienst om mij daar aan te melden.

 

Ik werk voor 20 uur voor een werkgever, mijn man werkt gewoon voor 40 uur.

 

In de eerste instantie zou mijn man zich inlaten schrijven maar krijgt van iedereen het advies om dit niet te doen ivm zijn werkgever. Deze staat er om bekend dat hij er alles aan zal doen om je dit eventuele succes niet te gunnen, of zelfs er alles aan zal doen om je kapot te maken. Onze ideeën zijn totaal anders als de werkzaamheden die wij nu uitvoeren voor onze werkgevers. Dus hierover praten met zijn werkgever heeft geen enkele zin. Nu is ons voorstel dat ik mij laat inschrijven bij de KvK en de belastingdienst. Echter vragen wij ons af of dit gunstig is ivm mijn dienst verband van 20 uur. Heeft dit eventueel gevolgen ivm het nieuwe ziekenfonds cq belastingen.

 

Wie kan ons hier op korte termijn in adviseren.

 

Onze dank is groot,

 

Met vriendelijk groet,

 

Giny

 

[titel verduidelijkt - moderator]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Giny,

 

ik ben geen financieel expert, maar wel part-time ondernemer. Volgens mij ligt het aan de ondernemingsvorm die je besluit te kiezen. Ervan uitgaande dat jullie apart aangifte doen, dan is de situatie als volgt.

 

Bij een eenmanszaak worden je inkomsten gewoon bij je 'werknemersinkomsten' geteld en moet je over het totaal inkomstenbelasting betalen. Je totale inkomen bepaalt ook wat je kwijt bent aan je ziektekostenverzekering in het nieuwe stelsel.

 

Begin je een VOF, dan moet je aangeven voor welk deel je partner meedoet. Jullie krijgen dan elk voor jullie respectievelijke deel in de opbrengst een aanslag voor jullie kiezen.

 

Bij een BV ligt het weer anders, afhankelijk o.a. van het salaris dat je jezelf toekent.

 

De exacte consequenties zijn natuurlijk afhankelijk van jullie eigen situatie en de inschatting die je maakt van de omzet die je gaat draaien. Je kunt dit het beste even met een fiscaal adviseur bespreken, lijkt mij.

 

Succes,

Daphne

Link naar reactie
  • 0

Beste Daphne,

 

Dank je wel voor je snelle reactie.

Het zal dus een éénmanszaak worden. Maar is dit nu gunstig als je maar 20 uur werkt. (of maakt het niks uit) Heeft dit ook nog invloed op mijn werkgever. qua lasten. Natuurlijk zal ik dit netjes melden bij de administratie.

 

groetjes

 

Giny.

Link naar reactie
  • 0

Giny,

 

Of je 20 uur werkt of niet, heeft geen invloed op de ziektekostenverzekering. Per 1 januari moet iedereen verplicht een basisverzekering nemen, of je nu onderneemt of in loondienst bent, onafhankelijk van het aantal uur.

 

Als je een eenmanszaak drijft, kan die 20 uur wel consequenties hebben. Om van bepaalde faciliteiten gebruik te mogen maken (startersaftrek o.a.), moet je per jaar aantoonbaar 1225 uur in je onderneming steken. Zo niet, dan heb je geen recht op deze extra aftrekpost.

 

Je bent overigens niet verplicht om een bepaald aantaal uur te werken in je onderneming en het aantal uur geen invloed op de percentages waarmee je inkomsten worden belast. Als jij €1 miljoen verdient met een uur werk, top!

 

Trouwens, heb je al op de site van de Belastingdienst gekeken en ze gebeld? Dit zijn vragen die daar gewoon beantwoord worden (of gebruik de zoekfunctie op het forum, dit is namelijk vast al -tig keer aan bod gekomen).

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Beste Giny

 

Zoals Daphne ook al aan geeft worden de inkomensten bij een eenmanszaak opgeteld bij het inkomen verkrgen uit de arbeidsrelatie. Het totaal hiervan bepaald dus de afdracht welke je aan de belastingdienst moet doen. Aantrekkelijk zijn in iedere geval de volgende regelingen. Als je hier op mee kan liften zal dat erg prettig zijn:

 

- Kleine Ondernemersregeleling (KO regelening)

zie:http://www.beeldrijk.org/cat/Fiscaliteiten/Aangiften%20omzetbelasting/174

Voldoe je aan de voorwaarden dan is het een leuke bijkomstigheid.

 

Verder zijn er bij mijn weten geen bijzondere regelingen. Uiteraard moet je wel alle declarabele kosten zoals kilometers etc. etc. inbrengen. Dit zijn je eerste "verdiensten".

Link naar reactie
  • 0

Hoi, ik zit in ongeveer dezelfde situatie, partime (24 uur) aan het werk, en daarnaast een eigen onderneming per 01-01-2006 (ik heb me gisteren ingeschreven bij de kvk ;D). Mijn man zou graag meestarten, maar dat mag niet van zijn werkgever.

 

Part-time ondernemen op deze manier is juist heel gunsting denk ik. Doordat ik parttime werk heb ik er de tijd voor en zijn we in staat een bedrijf op te starten en toch gewoon onze salarissen te houden. Zo lopen we geen risico en we kunnen er de tijd voor nemen.

 

Let alleen wel op aan het eind van het jaar: ik heb eerder een hobby-bedrijfje gehad (oefenateriaal, maar dat wist ik toen nog niet) en toen maakten we de fout te denken dat we de belastingaangifte wel 'even' zelf konden doen. Helaas vergaten we duidelijk aan te geven dat mijn loon uit werk geen inkomsten uit eigen onderneming was wat zeer interessante en afschrikwekkende aanslagen opleverde....

 

Link naar reactie
  • 0

Nu is ons voorstel dat ik mij laat inschrijven bij de KvK en de belastingdienst. Echter vragen wij ons af of dit gunstig is ivm mijn dienst verband van 20 uur.

 

Gunstig, in vergelijking met wat? Vergeleken met niet inschrijven en wel de zaak starten, of niet de zaak starten?

Als je een bedrijf start dan hoef je je niet bij de KvK in te schrijven maar je moet het wel aan de belastingdienst kenbaar maken, op enig moment (maar dat hoeft niet gelijk bij de start). Begin je te verkopen dan ben je verplicht BTW te berekenen, maar je hoeft die pas af te dragen bij de afrekening over 2006, dus ergens midden 2007. Dus je hebt nog de tijd.

 

Fiscale en organisatorische vragen zijn één. Twee is hoeveel tijd jullie in je bedrijf gaan steken. Neem je je bedrijf serieus, of blijft het een hobby? Als je het serieus doet, dan zijn al die andere vragen van de tweede orde, die zijn altijd goed te regelen.

 

Mijn persoonlijke ervaring is dat je in de beginfase niet teveel met fiscale en andere administratieve dingen bezig moet zijn. Belangrijk voor het succes van je bedrijf is de energie die jullie er in steken en het geloof dat je hebt in je eigen succes.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Hey Christine,

"" Mijn persoonlijke ervaring is dat je in de beginfase niet teveel met fiscale en andere administratieve dingen bezig moet zijn. Belangrijk voor het succes van je bedrijf is de energie die jullie er in steken en het geloof dat je hebt in je eigen succes.""

 

Met bovenstaande ENERGIE ben ik het het meeste eens, maar om je bij de start "even" te verdiepen in het fiscale en administratieve is toch niet echt verkeerd wel?

 

Groet

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

(rick) " Mijn persoonlijke ervaring is dat je in de beginfase niet teveel met fiscale en andere administratieve dingen bezig moet zijn. Belangrijk voor het succes van je bedrijf is de energie die jullie er in steken en het geloof dat je hebt in je eigen succes.""

 

Volgens mij moet een ondernemer in start fase wel degelijk bezig zijn met administratieve en fiscale zaken, het wil namelijk wel eens voorkomen dat een startende ondernemer voor verassingen komt te staan, nadat er een blauwe enveloppe op de deur mat is gevallen, een belasting reservering in het resultaat lijkt mij geen overbodige luxe.

 

(Christine ) Begin je te verkopen dan ben je verplicht BTW te berekenen, maar je hoeft die pas af te dragen bij de afrekening over 2006, dus ergens midden 2007. Dus je hebt nog de tijd.

 

Mijn verwachting is dat de belasting zich wel eerder zal melden, omzet afhankelijk misschien 1 keer per kwartaal, een ondernemer moet toch ook de mogelijkheid krijgen om regelmatig zelf btw terug te vorderen, op dat moment moet er ook btw afgedragen worden, dat zal in dit geval dus denk ik niet ergens in 2007 zijn, ook hier is het erg belangrijk om deze gelden te reserveren.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

maar om je bij de start "even" te verdiepen in het fiscale en administratieve is toch niet echt verkeerd wel?

 

Nee, dat is niet verkeerd, heel goed zelfs. Maar het moet geen hoofdzaak zijn, het blijft een bijzaak. Als je echt wilt gaan ondernemen dan kun je de fiscale en administratieve zaken ook veel later nog wel rechtbreien (of averecht, dat weet ik niet).

 

dagdag

Christine

 

Erwin Schroedinger zag zijn vrouw zitten breien en ging toen naar zijn werkkamer om te studeren, maar kwam na een uur terug.

"zeg schat, weet je dat je hetzelfde resultaat met je breien kan bereiken als je de pennen heel anders vasthoudt?"

en hij deed voor wat hij in zijn studeerkamer had bedacht.

Zijn vrouw: "liefste, dat heet averecht breien"

Link naar reactie
  • 0

Toch ben ik het niet helemaal eens met dat "rechtbreien"..

 

Een kleine ondernemer is hoofdzakelijk met zijn werk bezig, dus datgene waar hij goed in is. (daarom is hij een zelfstandige) Als hij nu in een later stadium een foutje ontdekt, dan is dat voor de eenmansbedrijfjes veel moeilijker en kostbaarder om nog (even) recht te zetten. Hij heeft daar geen tijd voor, en heeft zich bij de start niet helemaal verdiept in de materie.

 

En tja karma.... daar is al veel over gezegd ;)

 

Groet

 

Rick

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zit dit zo'n beetje te lezen, maar ik ben van mening dat je je administratie van de meet af aan op orde moet hebben. Dan ben je het minste tijd eraan kwijt. Daarnaast zal de belastingdienst over het algemeen de BTW per kwartaal willen afrekenen.

 

Waar je vooral rekening mee moet houden is het feit dat over hetgeen je met het bedrijfje verdient geen loonheffing of dergelijke ingehouden wordt en dat je daar dan inkomstenbelasting over af moet dragen. Over de winst dus (de opbrengsten minus de kosten (ex BTW)). Dit kan je het beste al apart zetten, want de verleiding dit uit te geven is erg verleidelijk.

 

Wat gunstig is aan het feit dat je 20 per week werkt, is dat je gemakkelijker aannemelijk kan maken dat je aan het urenkriterium komt van 1225 uren per jaar. Houdt dit overigens wel goed bij in een agenda of in excel of zo. Dus alle tijd die je aan het bedrijf besteed: van het doorlezen van een ondernemersmap van de belastingdienst tot het halen van postzegels, komt voor dat urenkriterium in aanmerking. Kom je aan dit urenkriterium dan kom je in aanmerking voor zelfstandigenaftrek en startersaftrek.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.