• 0

Wat is de wet- en regelgeving voor indeling sectoraansluiting door Belastingdienst?

Beste lezer,

 

De belastingdienst deelt mijn bedrijf in onder de sectoraansluiting 'detailhandel en ambachten'. Dit met de onderbouwing dat wij een webshop hebben en producten aanbieden aan de consument. Ik ben het daar niet mee eens.

 

Bij de KvK staan wij ingeschreven onder 'Groothandel in voedingssupplementen en/of natuurproducten'. Als BV verkopen wij voor 96% B2B en 4% B2C (gekeken naar de jaaromzet). Dit is makkelijk aan te tonen met onze jaarcijfers. 

 

Mijn inziens dient de sectoraansluiting te kloppen waar het bedrijf het meest actief in is / omzet uit haalt (en niet hoe het bedrijf zich presenteert op Google).

 

Is er wet- en regelgeving omtrent de sectoraansluiting? Graag zou ik willen weten waar ik deze informatie kan vinden.

 

Kunt u mij helpen?

 

Met vriendelijke groet,

Eddy

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 1

Dag Eddy

 

De fiscus baseert de sectorindeling op de SBI-code van je bedrijf.

Het is een beslissing waar bezwaar tegen open staat, dus als je het er niet mee eens bent, geef dan in een bezwaarschrift gemotiveerd aan waarom en stel voor welke sectorindeling wel van toepassing zou moeten zijn.

 

De sectorindeling wordt bepaald o.g.v. art 95 WfsV.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
25 minuten geleden, Derek-Jan zei:

Waarom word je door de belastingdienst ingedeeld in een bepaalde sector en wat zijn hiervan de eventuele gevolgen?

Omdat er sector-afhankelijke premies geheven worden, volgens mij voor de WGA en de ZW, op grond van de hiervoor door Joost Rietveld genoemde wet.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, StevenK zei:

Omdat er sector-afhankelijke premies geheven worden, volgens mij voor de WGA en de ZW, op grond van de hiervoor door Joost Rietveld genoemde wet.

 

Dát, maar meestal veel ingrijpender is dat de sectorindeling ook een belangrijke indicator en initiator vormt voor veel instanties over het al dan niet van toepasssing zijn van een CAO en daaraan gekoppelde verplichtingen zoals Bedrijfstakpensioenfondsen (BPF)

 

Een niet (goed) kloppende sectorindeling kan dan voor veel gedoe zorgen, zoals in dit topic. De bewijslast dat een sectorindeling of verplichting aansluiting BPF niet klopt ligt bij de werkgever, niet bij het BPF.

 

Vat de sectorindeling dus niet te lichtzinnig op, en schakel indien nodig externe expertise in. 

 

23 uur geleden, Eddy-almere zei:

Mijn inziens dient de sectoraansluiting te kloppen waar het bedrijf het meest actief in is / omzet uit haalt (en niet hoe het bedrijf zich presenteert op Google).

 

 

Eddy-almere Dat is een belangrijke misvatting. Het voornaamste criterium voor zowel sectorindeling als aansluiting bij BPF is niet omzet of presentatie op internet maar loonsom, werkzaamheden en arbeidsuren. 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Eddy,

 

Wat is de eerste dat wil zeggen bovenste sbi-code die in het KVK-uittreksel is opgenomen? 47292 of 47911 wellicht?

 

Het kan zoiets simpels zijn als dat de KVK alleen het eerste i.e., bovenste nummer doorgeeft aan de Belastingdienst doordat de sbi-code (46389) van de groothandel niet als eerste is genoemd.

 

Wellicht is het een suggestie om eerst eens met de KVK te bellen als het bovenstaande van toepassing is.

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Jeroen Kisters RPLU ARe zei:

Het kan zoiets simpels zijn als dat de KVK alleen het eerste i.e., bovenste nummer doorgeeft aan de Belastingdienst

 

Jeroen Kisters RPLU ARe Dat is sowieso het geval. De eerste SBI code is namelijk de hoofdactiviteit, en de enige code die bepalend is voor de eerste sectorindeling. 

 

Een indeling die niet altijd klopt met de sectorindeling, bijvoorbeeld als bij start door de ondernemer hoofdactiviteit X is doorgegeven, maar de meeste werknemers en loonsom werkzaam blijken te zijn bij/voor activiteit Y.

 

De sectorindeling dient maar één doel en dat is te bepalen welke arbeidsvoorwaarden en premietarieven er van toepassing zijn op werknemers en werknemersverzekeringen.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dank Joost!

 

Quote

De sectorindeling wordt bepaald o.g.v. art 95 WfsV.

 

Uit de genoemde wetgeving vind ik online op https://wetten.overheid.nl/BWBR0017745/2023-01-01#Hoofdstuk7 het volgende bij artikel 96 (vervolg op artikel 95):

  1. Een werkgever is van rechtswege aangesloten bij de op grond van artikel 95 vastgestelde sector waartoe de werkzaamheden behoren die hij als werkgever doet verrichten.
  2. Indien een werkgever werkzaamheden doet verrichten die behoren tot verschillende sectoren, is hij van rechtswege aangesloten bij de sector waartoe de werkzaamheden behoren waarvoor hij als werkgever in de regel het grootste bedrag aan premieplichtig loon betaalt of vermoedelijk zal betalen.

 

In mijn geval gaat het om slechts 1 werknemer. Mijn werknemer werkt 99% voor de groothandel.

 

Het grootste bedrag aan premieplichtig loon gaat in mijn geval naar de groothandelsactiviteiten. En dat zou doorslaggevend moeten zijn voor de juiste sectorindeling.

aangepast door Eddy-almere
Link naar reactie
  • 0

Norbert Bakker Bij de start van de onderneming heb ik bij de KvK 'detailhandel' opgegeven omdat ik toen enkel B2C verkocht. In de afgelopen jaren ben ik echter enkel B2B gaan verkopen (maar heb de B2C aangehouden). Begin van het jaar heb ik bij de KvK de wijziging doorgegeven en alleen de SBI code 'Groothandel' opgegeven. Dat is ook doorgevoerd door de KvK.

 

Nadat ik door de belastingdienst was ingedeeld onder 'detailhandel' heb ik mijn boekhouder gevraagd om bezwaar te maken. Die heeft echter enkel een verzoek ingediend voor aanpassing op basis van de nieuwe registratie van de SBI-code bij de KvK.

 

Van de belastingdienst kreeg ik vervolgens de reactie:

Op internet presenteert de onderneming zich ook als een onderneming die voedingssupplementen levert voor sport en gezondheid. Met 60.000+ tevreden klanten kunnen we stellen dat het hier niet gaat om groothandelsactiviteiten.

U verwijst in uw bezwaar ook naar de inschrijving bij de Kamer van Koophandel. De belastingdienst beoordeelt echter de sectoraansluiting op basis van de feitelijke activiteiten en de Kamer van Koophandel beoordeelt vaak branche gericht. Het mag duidelijk zijn dat alles hier wijst
in de richting van de verkoop aan particulieren.

 

Ik zal nogmaals bezwaar maken bij de belastingdienst. In dit bezwaar zal ik aangeven dat ik niet zonder reden de SBI-code aangepast heb. En dat eigen onderzoek van bedrijfsactiviteiten op Google soms misleidend kan zijn voor de werkelijke werkzaamheden binnen een bedrijf. 

 

 

Link naar reactie
  • 0
41 minuten geleden, Eddy-almere zei:

grootste bedrag aan premieplichtig loon gaat in mijn geval naar de groothandelsactiviteiten. En dat zou doorslaggevend moeten zijn voor de juiste sectorindeling.

Dan kun je dat in je bezwaarschrift opnemen. Met als tip dat je inderdaad ook contact moet opnemen met de KvK om de SBI code te laten wijzigen

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 3

Update. Bezwaar gemaakt en zojuist een positieve reactie ontvangen van de belastingdienst:

 

Hartelijk dank voor uw informatie. Ik begrijp dat we hier te maken hebben met een samengestelde onderneming. Enerzijds de groothandel en anderzijds de verkoop aan particulieren. U heeft gelijk door te stellen dat in dergelijk geval de activiteit waaraan het hoogste premieloon wordt toegekend, bepalend is voor de indeling. In dit geval de Groothandel. Ik ga hierin mee. U ontvangt van mij spoedig een uitspraak op uw bezwaar.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.