• 0

Uitschrijven kvk

(aangepast)

Nu ik voornemend ben om de eenmanszaak te beëindigen, is mijn vraag, kan en mag je ook nog met terug werkende kracht uitschrijven bij kvk?

want ik denk dat het beter is om het nog mee te nemen voor 2022 dan voor 2023.

maar welke datum neem ik dan als ik had willen stoppen per 2022. 31-12-2022 of 1-1-2023  ivm investeringsaftrek,activastaat enz.

en heeft het gevolgen voor je verzekeringen die nu nog lopen, maar eigenlijk al gestopt hadden moeten zijn? Of mag je er langer overdoen om je zaak aftesluiten?

mag je de kosten die ik in 2023 maak voor afsluiten eenmanszaak 2022 nog meenemen in het afhandelen of niet.( heb nog een taxateur die komt)

ben ook bezig om een goede accountant te vinden die me hier bij kan helpen, maar die hebben het op dit moment erg druk.

heb uitstel voor aangifte 2022 dus nog niks ingediend.

hoop dat iemand me hier in kan helpen, bedankt al vast

aangepast door Betty16
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1
4 uur geleden, Anoniem1000 zei:

en heeft het gevolgen voor je verzekeringen die nu nog lopen, maar eigenlijk al gestopt hadden moeten zijn? Of mag je er langer overdoen om je zaak aftesluiten?

 

Beste Anoniem1000,

 

Dat is een vraag voor je verzekeringsadviseur: die kan je vertellen welke verzekeringen je met terugwerkende kracht kunt beëindigen en hoe. 

 

Over het algemeen zijn verzekeraars best bereid mee te werken aan beëindiging met terugwerkende kracht als je maar kunt aantonen dat verzekeraars ook echt geen risico meer hebben gelopen. Bijvoorbeeld door aan te tonen dat alle eigendommen verkocht zijn, er vanaf datum X geen omzet meer is geweest of omdat je volledig in loondienst of met pensioen bent gegaan. 

 

Meest gebruikelijke is dat vooraf te regelen bij daadwerkelijke staking werkzaamheden.

Dan is bijvoorbeeld een kopie arbeidsovereenkomst genoeg om lopende arbeidsongeschiktheids- en aansprakelijkheidsverzekeringen te stoppen terwijl de eenmanszaak om praktische redenen nog niet wordt uitgeschreven. 

 

Dekkingen voor apparatuur en goederen kunnen meestal juist langer doorlopen, tot datum verkoop, dus soms ook nog een periode nádat de eenmanszaak is uitgeschreven.

 

Alleen de zakelijke autoverzekering moet meestal wel worden omgezet vanwege het als particulier niet kunnen verrekenen van BTW (op de kosten van schade of verlies), die je daarom weer privé moet meeverzekeren 

 

Aansprakelijkheidsverzekeringen worden stopgezet op datum staken werkzaamheden maar er kan wel een zogenaamde uitlooptermijn worden afgesproken of ingekocht: in dat geval zijn gedurende een periode van 1 of meerdere jaren schades die ontstaan zijn in de periode vóór staking maar bekend en gemeld worden ná staking nog wel gedekt. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 182 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.