Goedemiddag,

Mijn ouders hebben 6 jaar terug een horecazaak gekocht en deze in een bv gezet. Het aankoopbedrag is gesplitst in Inventaris en Goodwill. Nu blijkt dat er bij de administratie de bedragen verkeerd zijn opgenomen, de bedragen zijn omgekeerd opgenomen. Mijn eerste is daarom of deze nu nog worden rechtgetrokken en met terugwerkende kracht worden afgeschreven. VPB is jaarlijks wel ingediend.

Mijn ouders heeft bij deze zaak vanaf begin met verlies gedraaid. Mede door corona zijn ze gestopt met de zaak. Een derde partij heeft de inventaris als goodwill gekocht. Door de foutieve waardering in Goodwill hebben zij nu een boekwinst op de verkochte activa. Mijn tweede vraag is, wordt deze boekwinst verrekend met de verliezen van de voorgaande jaren door de belastingdienst. Hoeveel belasting zou je moeten betalen over deze boekwinst? De BV hebben ze al uitgeschreven.

Ik ben zelf geen deskundige in cijfers maar Ik hoop door jullie gedeelde kennis hoop ik dat ik deze stress voor hun kan weghalen.

Alvast bedankt.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/74783-een-vraag-over-activa-en-goodwill/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Juist omdat je toch over het geheel afrekent, wordt een eventuele waarderingsfout toch automatisch rechtgetrokken bij het verwerken van de verkoop?

Alles wat je teveel of te weinig hebt afgeschreven zit verdisconteerd in de boekwinst. Dat het verkeerd geadministreerd is maakt niet zoveel uit.

Wat betreft de vennootschapsbelasting is het volgens mij zo dat daar verrekening plaatsvind met de verliezen uit voorgaande jaren, maar hoe dat precies zit, ga je ongetwijfeld horen van fiscalisten hier.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 1

Er kan inderdaad verschil ontstaan, omdat de inventaris in vijf jaar wordt afgeschreven en de goodwill in tien. Hier is dus de goodwill te snel (veel) afgeschreven, de inventaris te langzaam (weinig).

Of er verschillen ontstaan in de boekwinst als geheel valt zo niet te zeggen. Dat hangt er vanaf hoeveel er is afgeschreven op de goodwill en inventaris. Je hebt het over zes jaar geleden gekocht, dus dan is de goodwill van destijds nu (per abuis dus) geheel afgeschreven en ontstaat daar boekwinst, terwijl de inventaris juist een te hoge waarde heeft en daarop dus wellicht boekverlies ontstaat. Wellicht heeft dat elkaar op.

Over het geheel genomen, valt het wellicht mee en hoef je niks te corrigeren, maar zeker weten kunnen we dat hier niet.

Verlies van de afgelopen negen jaar (voor zover die nog niet al ooit verrekend zijn) zal nog verrekend mogen worden met de winst die dit jaar bij verkoop ontstaat.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar