• 0

Omslachtige werkbonnen

Goedenavond,

 

Mijn man werkt als ondernemer in de GWW als kraanmachinist verhuurd hij zichzelf aan tussenpartijen voor het verrichten van werkzaamheden.

Nu begint het alleen erg omslachtig te worden en rijst bij ons de vraag of dit wel zo de bedoeling kan / mag zijn.

We moeten voor klanten een werkbon maken van de door ons gemaakte uren + het tarief, zodat zij de kosten weten.

Dan moeten we wachten op een werkbon van het bedrijf waarop goedkeuring staat vermeldt van de door ons gemaakte uren. (Dat proces neemt 3 weken in beslag) waarna wij een factuur mogen schrijven. Al met al gaat er een periode van 5 weken overheen eer er betaalt is.

Is dit iets wat genormaliseerd moet/ mag worden?

 

Ik hoop dat het zo een beetje inzicht geeft in de situatie en er vanuit jullie een  reactie kan komen of dit is toegestaan (en evt hoe te ondernemen op dit stuk)

 

Bij voorbaat dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 1
15 minuten geleden, Peenstra zei:

Mijn man werkt als ondernemer (...)

 

Daar kan je waarschijnlijk over twisten.

 

Iemand die een 'werkbon' moet invullen en inleveren bij een 'afnemer' en vervolgens moet wachten op 'goedkeuring' van de werkbon om vervolgens een factuur te "mogen maken" aan de 'opdrachtgever' is niet snel zelfstandig in deze. En dan ook hoogst waarschijnlijk helemaal geen ondernemer, maar een werknemer.

 

Lijkt mij dan.

Maar dat hoeft op zich niet allemaal nadelig te zijn. Denk aan sociale zekerheid, CAO enz.

 

 

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Welkom op Higherlevel.

 

27 minuten geleden, Peenstra zei:

Al met al gaat er een periode van 5 weken overheen eer er betaalt is.

Is dit iets wat genormaliseerd moet/ mag worden?

Misschien vervelend, maar ik vind het nog meevallen, dat kan veel erger.

 

1 minuut geleden, shoptillyoudrop zei:

Iemand die een 'werkbon' moet invullen en inleveren bij een 'afnemer' en vervolgens moet wachten op 'goedkeuring' van de werkbon om vervolgens een factuur te "mogen maken" aan de 'opdrachtgever' is niet snel zelfstandig in deze.

Dat ben ik niet met je eens. Het is voor interimmers die op uurbasis werken vrij normaal om eerst een urenbriefje goed te laten keuren voor de factuur wordt ingediend. Door de goedkeuring vooraf kan de factuur ook sneller worden afgehandeld.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Ron van der Kolk zei:

Dat ben ik niet met je eens.

 

Tja, dat kan Ron.

 

Ik bekijk het vanuit de invalshoek van een zelfstandige (ondernemer).

Je hebt inderdaad ook allerlei (minder zelfstandige) interimmers die aan allerlei opgelegde verplichtingen moeten voldoen om betaald te worden.

 

Er zijn zelfs hele legers van voorbeelden: ex-postbodes, maaltijdbezorgers etc.

 

Geen oordeel, gewoon een constatering...

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
8 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

Ik bekijk het vanuit de invalshoek van een zelfstandige (ondernemer)

Je hebt inderdaad ook allerlei (minder zelfstandige) interimmers die aan allerlei opgelegde verplichtingen moeten voldoen om betaald te worden.

Juist daardoor is er een risico om niet betaald te worden, wat een van de criteria is voor ondernemerschap...

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
10 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

 

Tja, dat kan Ron.

 

Ik bekijk het vanuit de invalshoek van een zelfstandige (ondernemer).

Je hebt inderdaad ook allerlei (minder zelfstandige) interimmers die aan allerlei opgelegde verplichtingen moeten voldoen om betaald te worden.

 

Er zijn zelfs hele legers van voorbeelden: ex-postbodes, maaltijdbezorgers etc.

 

Geen oordeel, gewoon een constatering...

 

 

 

Het lijkt ook steeds meer regeltjes te worden bij sommige bedrijven. Daarin moet na afloop van de klus de uren worden doorgegeven die (tot dusver) nooit afgekeurd worden (en anders staan we wel voor het mogen schrijven ivm ondernemer zijn). Alleen is het briefje vanuit hun "toestemming" er zodat zij een lay-out aan werkbonnen hebben?. 

 

Het begint vooral steeds meer papierwerk te worden.. maar ja, waar niet 😉 

Link naar reactie
  • 0
22 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:

Welkom op Higherlevel.

 

Misschien vervelend, maar ik vind het nog meevallen, dat kan veel erger.

 

Dat ben ik niet met je eens. Het is voor interimmers die op uurbasis werken vrij normaal om eerst een urenbriefje goed te laten keuren voor de factuur wordt ingediend. Door de goedkeuring vooraf kan de factuur ook sneller worden afgehandeld.

Dankjewel!

 

Het is dan de vraag of ze met 2 weken betalen. De kosten van zzpers /uitzendkrachten die wij inhuren zijn in die tijd allang betaald. 

 

In principe is er nooit gezeik om de facturen met de urenregistratie die wij versturen (tegelijk met de factuur). Nu dan wel de vraag of het sneller is met goedkeuring vooraf:-)

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Peenstra zei:

Het is dan de vraag of ze met 2 weken betalen.

Ben je dat overeengekomen dan? De maximale betalingstermijn voor bedrijven is 60 dagen, of grootbedrijven aan mkb 30 dagen (bron), tenzij korter overeengekomen.

 

4 minuten geleden, Peenstra zei:

De kosten van zzpers /uitzendkrachten die wij inhuren zijn in die tijd allang betaald. 

Misschien die ook iets later betalen, om niet in de knel te komen met je cashflow?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:

Ben je dat overeengekomen dan? De maximale betalingstermijn voor bedrijven is 60 dagen, of grootbedrijven aan mkb 30 dagen (bron), tenzij korter overeengekomen.

 

Misschien die ook iets later betalen, om niet in de knel te komen met je cashflow?

In principe is de betalingstermijn bij onze meeste klanten tussen de 14-30 dagen, dus dat is prima. We hebben ook die de 60 dagen steevast ruimschoots overschrijden maar dat is een ander verhaal.. 

 

En we betalen ze al later, alleen is de rek er 'lager aan de ladder' sneller uit qua cashflow voor de anderen. Dus dat is niet zolang te rekken als dat wij gerekt worden. 

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, Peenstra zei:

We moeten voor klanten een werkbon maken van de door ons gemaakte uren + het tarief, zodat zij de kosten weten.

Dan moeten we wachten op een werkbon van het bedrijf waarop goedkeuring staat vermeldt van de door ons gemaakte uren. (Dat proces neemt 3 weken in beslag) waarna wij een factuur mogen schrijven. Al met al gaat er een periode van 5 weken overheen eer er betaalt is.

Vrij normaal … die controle over gewerkte uren in opdracht.
Bovendien werkt het twee kanten op … beide partijen moeten het eens zijn.
Het is nog altijd beter dan eerst facturen en daarna discussiëren. Zolang de discussie loopt wordt er ook niet betaald.


Dat het - in dit geval - drie weken in beslag neemt, vind ik wel een beetje buiten proporties. Dan heb je als opdrachtgever je zaakjes niet goed op orde. Niet dat je daar als opdrachtnemer veel aan kunt veranderen … anders dan een sneller betalende opdrachtgever zoeken.


Dat het lang kan duren hoort ook bij het risico van het ondernemerschap.
Wie betalingszekerheid en -snelheid wilt hebben, kan beter in loondienst gaan.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
11 uur geleden, Peenstra zei:

Goedenavond,

 

Mijn man werkt als ondernemer in de GWW als kraanmachinist verhuurd hij zichzelf aan tussenpartijen voor het verrichten van werkzaamheden.

Nu begint het alleen erg omslachtig te worden en rijst bij ons de vraag of dit wel zo de bedoeling kan / mag zijn.

 

In de basis bepaalt jouw man hoe hij werkt en factureert. Als hij daarbij akkoord gaat met aanvullende voorwaarden van een opdrachtgever, heeft hij daaraan natuurlijk te voldoen.

 

Het is niet zo dat er regels zijn waar je je op kunt beroepen dat dit te omslachtig is, dat ligt echt binnen de onderneming van je man en in de verhouding opdrachtgever-opdrachtnemer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    15 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.