• 0

FOR en jaarruimte 2022

Is het mogelijk om zowel de jaarruimte voor afstorting van lijfrente-/pensioenpremies te gebruiken als de FOR?

M.a.w. bestaan deze regelingen onafhankelijk van elkaar en mag je er voor kiezen om zowel FOR te vormen (voor het laatst over 2022) en premies te storten binnen de jaarruimte, of wordt de jaarruimte beperkt door de dotatie aan de FOR (of andersom de dotatie aan de FOR door de gestorte premies)?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
4 uur geleden, Norbert Bakker zei:

 

Nee, want het betreft de FOR dotatie van het voorafgaande jaar 

Dat houdt dan in dat ik de volledige FOR dotatie (9,44% winst, max € 9.632) over 2022 kan doen opvoeren (er is nu nog geen FOR aanwezig in mijn fiscale balans) en dat ik de jaarruimte voor de IB aangifte en de betaalde premie buiten beschouwing kan laten?

Pas in de aangifte van 2023 dien ik de over 2022 gedoteerde FOR tegen de dan berekende jaarruimte af te zetten?

Link naar reactie
  • 0
24 minuten geleden, Rene70 zei:

Dat houdt dan in dat ik de volledige FOR dotatie (9,44% winst, max € 9.632) over 2022 kan doen opvoeren (er is nu nog geen FOR aanwezig in mijn fiscale balans)

 

Ja, mits jouw ondernemingsvermogen ook minstens dat berekende bedrag ((9,44% winst, max € 9.632) bedraagt: een FOR mag door dotatie niet boven het ondernemingsvermogen uitkomen.

 

24 minuten geleden, Rene70 zei:

en dat ik de jaarruimte voor de IB aangifte en de betaalde premie buiten beschouwing kan laten?

 

Niet kan, maar moet: voor een FOR dotatie telt alleen de winst en het ondernemingsvermogen. Jaarruimte en betaalde premies zijn irrelevant voor de FOR dotatie.

 

24 minuten geleden, Rene70 zei:

Pas in de aangifte van 2023 dien ik de over 2022 gedoteerde FOR tegen de dan berekende jaarruimte af te zetten?

 

Nee, in die berekening van de jaarruimte wordt al gevraagd om de FOR dotatie over 2022.  Het is dus geen kwestie van tegen elkaar afzetten, maar simpelweg de jaarruimteberekening doen en die valt dan automatisch lager uit door de FOR dotatie over 2022. 

 

Maar als de Pensioenwetwijzigingen nog in 2023 doorgaan, heb je ook daar weinig last van omdat dan de jaar- en reserveringsruimte voor 2023 flink wordt verruimd (verdrievoudigd) 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
20 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

 

Ja, mits jouw ondernemingsvermogen ook minstens dat berekende bedrag ((9,44% winst, max € 9.632) bedraagt: een FOR mag door dotatie niet boven het ondernemingsvermogen uitkomen.

 

 

Niet kan, maar moet: voor een FOR dotatie telt alleen de winst en het ondernemingsvermogen. Jaarruimte en betaalde premies zijn irrelevant voor de FOR dotatie.

 

 

Nee, in die berekening van de jaarruimte wordt al gevraagd om de FOR dotatie over 2022.  Het is dus geen kwestie van tegen elkaar afzetten, maar simpelweg de jaarruimteberekening doen en die valt dan automatisch lager uit door de FOR dotatie over 2022. 

 

Maar als de Pensioenwetwijzigingen nog in 2023 doorgaan, heb je ook daar weinig last van omdat dan de jaar- en reserveringsruimte voor 2023 flink wordt verruimd (verdrievoudigd) 

Duidelijk Norbert, bedankt voor je uitleg!

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Hierop aansluitend heb ik de navolgende vragen. Vanwege geruisloze inbreng per 1-1-23 is de staking van de eenmanszaak verwerkt in 2022. De FOR is (na laatste toename in 2022) volledig vrijgevallen in stakingswinst en na aftrek van de stakingsaftrek zal het restant in een lijfrenteovereenkomst worden bedongen met de holding. Ik heb in 2022 al de maximale jaar- en reserveringsruimte benut en afgestort. Als ik de berekening wil maken om te bekijken wat ik in 2023 nog aan jaarruimte kan afstorten, hoe werkt dit dan? Want er is zeker een toename, maar volgens mij ook een volledige afname in hetzelfde jaar (van de FOR).

aangepast door Signature
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
42 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Kun je het makkelijkste het hulpmiddel van de fiscus bij gebruiken: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/aftrek-en-kortingen/content/hulpmiddel-lijfrentepremie-2016-en-daarna

 

Daarbij is er vanuit de FOR, door de per saldo afname, geen beperking in '23

De berekening via de link gaat tot 2022 en lijkt te gaan om aangifte 2021, 2023 lijkt nog niet beschikbaar. Oke, dus toename vul ik in en afname volledig, waarna ik melding krijg - (geen ruimte) via een andere berekeningstool. 

aangepast door Signature
Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Doordat het keer saldo ook een afname gaat, zou de FOR geen invloed moeten hebben op je jaarruimte. 

Hou je wel jaarruimte over als je de FOR in de berekening op nul zet?

Als ik dus geen rekening hou met de FOR toe of afname is er wel ruimte van 1578.

Link naar reactie
  • 0
22 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Lastig te zeggen zonder exacte cijfers

Snap ik. De verschillende rekentools geven verschillende uitkomsten. Zeg verzamelinkomen X in 2022. FOR is dus volledig afgenomen lijk ik op te maken. Verder al enige tijd geen pensioenaangroei of opbouw. Meer gegevens vul ik niet in. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur geleden, Joost Rietveld zei:

En welke bedragen heb je dan exact ingevuld bij de FOR in de jaarruimte berekening?

Nihil, tenminste dat dacht ik op te maken uit je eerdere reactie. Er is wel een toename geweest ook een afname van alles (voor aftrek van stakingsaftrek).

 

Ik denk dat de verschillende jaarruimte tools nog stoeien met de nieuwe pensioenwet. De belastingdienst heeft de nieuwe tool nog niet uitgebracht. 

aangepast door Signature
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Inmiddels heeft de belastingdienst de tool bijgewerkt, waarmee je dus kunt berekenen hoeveel jaarruimte je in 2023 kunt storten. Ideaal, want hier kan ik dus de toename en de verplichte afname (totaalbedrag vóór stakingsaftrek) in verwerken en ook aangeven hoeveel jaarruimte in de voorgaande jaren al is gebruikt. 

Echter...

In de rekentool vragen ze:

Invoer premiegrondslag plusposten

Wat was uw winst uit onderneming in 2022 vóór ondernemersaftrek?
Met als toelichting het vraagteken:

Neem het bedrag over van uw aangifte bij 'Winst uit onderneming'. Dit is de winst vóór de ondernemersaftrek. U kunt dit in uw aangifte vinden bij het 'Overzicht belasting en premies', tabblad 'Inkomstenbelasting'.

De omschrijving in de toelichting vind ik niet terug in de aangifte en het begrip winst uit onderneming komt vele malen voor in de aangifte; zowel voor, na en tussen verschillende aftrekposten voor ondernemers. Iemand een idee?

Hier de variaties
- Belastbare winst uit onderneming pagina 2
- Fiscale winstberekening (voor en na wijziging toelaatbare reserves) pagina 4
- Winst uit onderneming (voor en na zelfstandigenaftrek) pag. 4
- Belastbare winst uit onderneming (na MKB winstvrijstelling) pag. 4

Makkelijker kunnen ze het niet maken.....

aangepast door Signature
Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Voor de FOR gaat het om de winst uit onderneming voor de zelfstandigenaftrek, MKB-winstvrijstelling etc.

 

Voor de meeste ondernemers: de winst correctie voor beperkt aftrekbare kosten en investeringsaftrek.


ah zo,

dus vetgedrukte uit het lijstje op pagina 4 moet ik hebben;

 

Fiscale winstberekening
Niet of gedeeltelijk aftrekbare kosten Wijzigingen toelaatbare reserves Totaal winstcorrecties
Winst uit onderneming Zelfstandigenaftrek
Totaal ondernemersaftrek
Winst uit onderneming na aftrek MKB-winstvrijstelling
Belastbare winst uit onderneming

 

Dank!

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Met het einde van het jaar in zicht ben ik opnieuw mijn jaarruimte voor 2023 aan het berekenen. Tijdens dit proces ben ik gestuit op verschillende uitkomsten bij het invoeren van FOR-gegevens, die nogal van elkaar verschillen:

  1. Alleen de afname van FOR invoeren levert een jaarruimte op van €8.456.
  2. Het invoeren van zowel de toename als de afname (van het totaal) van FOR voor het vorige jaar resulteert in een jaarruimte van €9.764.
  3. Als ik zowel de afname als de toename van FOR in 2022 helemaal niet invoer, kom ik uit op €15.426. (edit: deze uitkomst krijg ik overigens ook als ik de toe en afname op hetzelfde bedrag zet €4.360, dus als ware geen verschil en denk ik dat dit het dus moet zijn...?)
     

Even wat cijfers ter context:

  • Winst uit onderneming in 2022 na correcties en voor ondernemersaftrekposten: €65.064.
  • FOR-beginstand in 2022: €18.874.
  • Toename FOR in 2022: €4.360.
  • Totale afname in verband met staking/omzetting lijfrente naar holding: €23.234.
  • Gestort aan lijfrente inleg in 2022: €5.415 (voor zover relevant).

Deze verschillen zijn aanzienlijk, en ik vraag me af welke benadering het meest geschikt is. Moet ik voorzichtig zijn en uitgaan van het laagste bedrag, of zijn er andere overwegingen die ik over het hoofd zie?

 

Als aanvullende vraag: klopt het dat met de nieuwe pensioenwet niet alleen tot 10 jaar terug kan worden gerekend, maar dat ook per jaar uit het verleden meer kan worden gestort? Of is alleen het aantal jaren verruimd?

 

Alvast hartelijk dank voor jullie inzichten!

aangepast door Signature
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 182 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.