• 0

ZZP'er die ook in een VOF deelneemt: bedrijfsmiddelen inbrengen of niet?

Goeiedag allemaal,

 

Ik heb al veel gezocht op dit onderwerp maar helaas geen goede antwoorden kunnen vinden.
Ik maak deel uit van een vennootschap onder Firma (ontwerpbureau). Ik heb me onlangs ingeschreven als ZZP'er omdat ik ook fotografieklussen en ander artistiek werk doe dat ik voor de duidelijkheid wil scheiden van het werk voor de VOF. 

 

Nou heb ik in de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in allerlei zaken die ik nu bijna alleen maar zakelijk gebruik, zoals mijn laptop, camera-apparatuur en andere gereedschappen. Deze zijn echter niet opgenomen in het vermogen van de VOF. Nu ik ook als ZZP'er aan de slag ga sta ik voor een dilemma: kan ik de apparatuur inbrengen en afschrijven op mijn eigen bedrijf en dan ook gebruiken binnen de context van de VOF? Of geldt het dan als gemengd gebruik? En wat als ik bijvoorbeeld een camera 40% als ZZP'er gebruik, 40% in de VOF en 20% privé? 

 

Wat is wijsheid? En als ik nu iets aanschaf, zal ik dan ook de btw aftrek moeten verdelen als ik van plan ben het zowel in eigen onderneming als VOF te gebruiken?

 

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 2
8 uur geleden, M150324 zei:

Wat is wijsheid?

Een bedrijfsmiddel kan slechts door één van beide ondernemingen gekocht worden en daarna worden uitgeleend of verhuurd aan de andere onderneming.

 

Bij het delen van een investering - als dat de bedoeling is - loop je tegen een aantal praktische zaken op, zoals de tenaamstelling van de aankoopfactuur, de btw-aftrek, de investeringsaftrek, de activatie op de balans en de afschrijvingen. 
 

Niet ingewikkeld doen … de investering wordt gedaan door de onderneming die het investeringsgoed het meest gebruikt … en dat lijkt mij in dit geval de eenmanszaak. Nu kan het in de praktijk best wel eens voorkomen dat je een bedrijfsmiddel incidenteel privé gebruikt of uitleent aan een ander bedrijf .. So Be It. 
 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je snelle reactie. 

 

Iemand anders suggereerde nog het doorfacturen van bijvoorbeeld 50% van het bedrijfsmiddel. 

Ik weet dan ook niet meer hoe het zit met het activeren op de balans. Want 50% ligt dan onder de grens van 450 euro, terwijl de volledige aanschafwaarde wellicht boven die grens ligt. 

 

 

Link naar reactie
  • 1
12 minuten geleden, M150324 zei:

Ik weet dan ook niet meer hoe het zit met het activeren op de balans. Want 50% ligt dan onder de grens van 450 euro, terwijl de volledige aanschafwaarde wellicht boven die grens ligt. 

Tsja … weg investeringsaftrek.

Datzelfde geldt overigens ook als je een bedrijfsmiddel koopt voor verhuur.

En wat dacht je van garanties ?

 

18 minuten geleden, M150324 zei:

Iemand anders suggereerde nog het doorfacturen van bijvoorbeeld 50% van het bedrijfsmiddel. 

Daarmee factureer je niets meer dan een gebruikersrecht.

 

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.