• 0

Lynk & co bijtelling

(aangepast)

Ik kom op het forum wel een topic hierover tegen, maar niet concreet over de bijtelling of misschien indirect. Op het internet idem. 
 

Ik overweeg een auto zakelijk te nemen en meer in bijzonder de 01.

 

Het gaat dus om een auto-abonnement en in die zin misschien vergelijkbaar met operationeel lease zou je zeggen, maar de medewerker van Lynk en co liet telefonisch weten dat dit juist niet het geval is en er geen bijtelling bij komt kijken omdat de auto niet op de balans komt, het om tijdelijke huur gaat en maandelijks opzegbaar, de auto kan ook worden omgeruild bijv bij onderhoud of als het niet meer voldoet aan hun eisen voor het abonnement. Je betaalt dus voor een membership met auto.


Hoe zit het nu fiscaal? Wel of geen bijtelling als ik het abonnement zakelijk neem?

 

In geval van bijtelling is het overigens niet interessant voor mij, de jaarlijkse kosten €6.600 plus ca. €500 brandstof ( met gemiddeld 1,2 l/100km volgens mij)  vallen lager uit dan de bijtelling van zeg € 8.800, zodat ik het abonnement dan beter privé kan nemen, waarbij de maandelijkse kosten ook nog eens €115 lager uitvallen omdat het maandbedrag dan (gek genoeg) incl btw is ipv excl. De auto alleen voor de btw zakelijk nemen heeft dan ook geen zin, vanwege de correctie van 2,7% lijkt me.

 

De auto wordt overigens ca 30% zakelijk gebruikt. Je zou kunnen zeggen, dan 30% zakelijk nemen en basta (vgl. ook het telefoonabonnement). Is dat een manier? 

 

ps. De boekhouder had er geen ervaring mee, dus dat is jammer…

 

 

aangepast door Signature
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0
1 uur terug, Signature zei:

Het gaat dus om een auto-abonnement en in die zin misschien vergelijkbaar met operationeel lease zou je zeggen, maar de medewerker van Lynk en co liet telefonisch weten dat dit juist niet het geval is en er geen bijtelling bij komt kijken omdat de auto niet op de balans komt, het om tijdelijke huur gaat en maandelijks opzegbaar,

Die vlieger kan bij gebrek aan wind niet op.

 

Zakelijke huur voorkomt niet dat je geen bijtelling moet betalen voor het voor het eventuele privégebruik. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
29 minuten geleden, Cosara zei:

Die vlieger kan bij gebrek aan wind niet op.

 

Zakelijke huur voorkomt niet dat je geen bijtelling moet betalen voor het voor het eventuele privégebruik. 

Dankjewel Cosara. Volgens jou wel bijtelling dus, is het denk je nog de moeite het contract/de offerte te beoordelen of is het concept ‘abonnement’ al fiscaal achterhaald? 


Ik ben erg benieuwd naar meer ervaringen met dit concept op fiscaal vlak. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik zie hier niet hoe een abonnement verschil maakt voor de bijtelling.

 

De bijtelling komt voort uit het aan privé tot beschikking stellen van een auto waar de zaak de kosten voor betaald.

 

Of de zaak de auto nu huurt, koopt al dan niet met financiering, operational leased, zelf een auto maakt, gewonnen heeft in de loterij of een vorm van een abonnement.

 

Feit is in alle gevallen dat er een privé voordeel is, dus bijtelling indien privé gebruik.

 

Bij operational lease komt de auto ook niet op de balans en ook bijtelling.


de bijtelling is volgens mij beperkt tot de werkelijke auto kosten.
Zie ook https://ondernemingsdatabank.indicator.nl/fiscale_winst/weinig_kosten_aan_de_auto__minder_bijtellen_/NLTATAAR_EU171504/1/related#:~:text=Welke kosten%3F,waarop niet meer wordt afgeschreven.

 

Verrekenen naar rato zoals een telefoon abonnement wordt waarschijnlijk niet geaccepteerd.

 

Voor zakelijk gebruik van privé auto heeft de fiscus de onbelaste kilometer vergoeding 21 ct/km en vanaf volgend jaar 22 ct/km

 

Zo betaald de zaak mee voor de 30% zakelijk gebruik. 

 

 

aangepast door Paul van Minderhout
Typo
Link naar reactie
  • 0

Dat geldt niet voor een BV.

 

Een belangrijk voordeel voor een ondernemer voor de inkomstenbelasting ten opzichte van een werknemer, is dat de bijtelling volgens de wet nooit hoger mag zijn dan de autokosten. Als dat het geval is, mag je de bijtelling verlagen tot het bedrag van de totale autokosten.
 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
9 uur geleden, Signature zei:

Volgens jou wel bijtelling dus …

Daar ontkom je niet aan.

Niet teveel waarde hechten aan verkooppraatjes en zeker niet aan fiscale verkooppraatjes.

 

9 uur geleden, Signature zei:

… is het denk je nog de moeite het contract/de offerte te beoordelen of is het concept ‘abonnement’ al fiscaal achterhaald? 

Het is wat het is …

 

Een abonnement is niets anders dan een flexibel en kortlopend operational leasecontract. Je huurt een product of dienst … in dit geval een auto. Je betaalt een vast bedrag per maand en zit (in veel gevallen) niet vast aan één model auto. Het abonnement kan en mag je relatief snel - in sommige gevallen binnen een maand - opzeggen.


… En dat heeft niets met “fiscaal achterhaald” zijn te maken.

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
59 minuten geleden, Ondernemeneer zei:

Zit die website van Link en Co even na te lopen, maar er wordt geen woord gesproken over bijtelling. Lijkt mij toch wel een belangrijk onderdeel voor zakelijk leasen. Opvallend is wel dat ze inderdaad onderscheid maken tussen een abonnement, leasen en lenen.


Dat maakt het inderdaad onduidelijk, terwijl het toch wel essentiële informatie is…

Link naar reactie
  • 0
Op 25-4-2023 om 00:35, Signature zei:

Dank Paul van Minderhout, is dat ook zo voor een BV, dat de bijtelling  gemaximeerd is tot het bedrag aan daadwerkelijke autokosten? Ik dacht ergens te hebben gelezen dat dit dan niet zo is, maar weet het niet zeker.


Inmiddels beantwoord door Cosara. 
 

Dat je uit een BV onderneemt was me niet bekend, en omdat je zelf was begonnen over:

Op 24-4-2023 om 19:59, Signature zei:

De auto alleen voor de btw zakelijk nemen heeft dan ook geen zin, vanwege de correctie van 2,7% lijkt me.

Leek het me aannemelijker dat het om een eenmanszaak of vof ging.

 

Ik zie niet direct hoe dat zou uitwerken in een BV.

 

In jouw casus zou privé met kilometer vergoeding voor de zakelijke kilometers zeer waarschijnlijk beter uitpakken. 

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, Paul van Minderhout zei:


Inmiddels beantwoord door Cosara. 
 

Dat je uit een BV onderneemt was me niet bekend, en omdat je zelf was begonnen over:

Leek het me aannemelijker dat het om een eenmanszaak of vof ging.

 

Ik zie niet direct hoe dat zou uitwerken in een BV.

 

In jouw casus zou privé met kilometer vergoeding voor de zakelijke kilometers zeer waarschijnlijk beter uitpakken. 

Dat is juist, een BV i.o. zegmaar. Vandaar de verwarring, maar het verschil leek mij wel relevant. Ook voor andere lezers. 
 

Privé lijkt me inderdaad het meest passend.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.