• 0

Facturen voor diensten in de toekomst

Ik heb een factuur verstuurd in september 2022 voor 50 lessen. De factuur is diezelfde maand betaald. Een deel van deze lessen is in 2022 afgenomen en een deel zal worden afgenomen in 2023. BTW telt voor zover ik begrijp gewoon in 2022. Maar hoe voer ik bij de aangifte inkomstenbelasting dit goed in? Moet ik de winst alleen tellen voor het deel waarvoor de lessen al afgenomen zijn in 2022? En hoe komt dit dan op de balans? Ik ben een beginnende ondernemer, dus nog even aan het uitzoeken hoe het allemaal zit. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 1

Hoi Lucie,

 

Het klopt qua BTW!  Dit typte ik ooit bij een andere reactie en is nu redelijk herbruikbaar:

 

Iedere inkomende - of uitgaande factuur die je krijgt/ontvangt mag je zelf boeken op een bepaalde periode (dag/week/maand/kwartaal), maar net hoe ver je het wil uitsplitsen met zowel terug- als vooruitwerkende kracht. Als je in Excel boekhoudt is dat wat lastig, maar ieder online boekhoudprogramma heeft zo'n mogelijkheid.

 

Concrete voorbeelden hoe dat handig kan zijn:

 

- Je krijgt een jaarfactuur voor je internet van €600,-  excl. BTW in december 2022 die geldt voor jan t/m dec van 2023. De BTW vraag je terug na kwartaal 4 2022, de internetkosten boek je op geheel jaar 23 zodat er iedere maand €50,- van de winst af gaat. Op de balans staat in januari 550 als nog te betalen kosten, in februari 500 etc etc. 

- Je krijgt een comissieverkoopfactuur van Bol.com op 1 april 2022. De BTW sta je af na kwartaal 2 2022, de omzet boek je op maart 2022, zodat de winst in die maand wordt verhoogd. 

- Je krijgt op 12 december 2022 een factuur van je pakketpost vervoerder van €100,- excl BTW voor de verzendkosten van 20-11 tot en met 05-12. De BTW vraag je terug in kwartaal 4 2022. De kosten boek je op de periode 20-11 tot en met 05-12, waardoor in je rapportage 10/15e van de kosten op november worden geboekt, en 5/15e in december.

- Je hebt op 29-11 kerstkaarten gekocht en op 02-12 de postzegels. Dan mag je de kerstkaarten op 02-12 boeken zodat je in je rapportage alle "kerstkosten" in december hebt.

- Je verhuurt jezelf een maand voor €5000,- excl. BTW in juli 2022 en factureert vooraf. Op 30 juni 2022 stuur je de aanbetalings factuur. De BTW draag je na af kwartaal 2 2022, de omzet boek je op juli 2022 zodat in je rapportage de omzet in juli (kwartaal 3) ligt. 

 

Kortom: je bent redelijk vrij om het qua inkomstenbelasting te doen zoals jij wilt. Of je schrijft alle 50 lessen toe aan 2022 (gezien je pas beginnend ondernemer bent en misschien niet super veel winst hebt gemaakt afgelopen jaar kan dat slim zijn), of je splitst het evenredig op. 

 

Kortom: je kan het zo pietluttig maken als je zelf wilt. Zolang de factuurdatum maar leidend is voor je BTW aangifte, kun je de omzet en kosten zo verdelen als je zelf wilt (mits redelijk toelaatbaar: dus niet omzet die je dit jaar maakt toekennen aan vier jaar geleden omdat je toen een slecht jaar draaide). 

 

De beweegredenen zijn vaak uiteenlopend:

A: de mensen die het niet boeit en gewoon alles op de factuurdatum boeken (vaak het makkelijkste)

B: de mensen die zoveel als redelijk in 1 jaar zetten omdat ze goede jaarcijfers willen overleggen voor het verkrijgen van een lening/hypotheek of het verkopen van hun onderneming
C: De mensen die niet houden van pieken in hun grafieken (stel je voor dat je 40 nieuwe lesklanten aanneemt in september, en pas in april daarop pas ruimte hebt voor de volgende lesklant, dan is je winst als je kijkt naar maand/kwartaal basis erg vertekend).

D: Belastingtechnisch 

 

De volledige omzet staat hoe dan ook verwerkt op de balans op 31-12-2022.

Ofwel volledig onder het eigen vermogen of winst van 2022

Ofwel deels onder het eigen vermogen of winst van 2022 en het restant onder "Reeds gefactureerde omzet"

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.