• 0

Advies gevraagd m.b.t. aanpassing BTW aangifte in E-boekhouden

Goedemiddag iedereen,

 

Via e-boekhouden heb ik mijn BTW aangifte klaargezet, nu zit er echter een verschil in en heb ik teveel BTW betaald. Na het verwerken van de aangifte in E-boekhouden staat er nu een bedrag van 119,75 aan de activa kant van grootboek 1630 BTW Af te dragen Hoog. Ik heb proberen te achterhalen waar dit vandaan komt, maar kan het niet vinden. Is er een manier om dit te corrigeren zonder dat ik de oorzaak weet? Wanneer mogelijk ga ik liever niet dagen zoeken, maar zou ik het willen corrigeren en zorgen dat het vanaf nu dan weer klopt.

 

In E-boekhouden kan ik bij de BTW-Aangifte de voorgesteld aangifte aanpassen, wanneer ik het bedrag waarover omzetbelasting wordt berekend omlaag aanpas met het verschil  van die €119,75 dan klopt het weer. Ik weet echter niet of dit de juiste manier is. Waarschijnlijk niet:face-with-hand-over-mouth:

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
1 uur geleden, Jaapie85 zei:

Ik heb proberen te achterhalen waar dit vandaan komt, maar kan het niet vinden. Is er een manier om dit te corrigeren zonder dat ik de oorzaak weet? Wanneer mogelijk ga ik liever niet dagen zoeken, maar zou ik het willen corrigeren en zorgen dat het vanaf nu dan weer klopt.

Dat zou geen dagen mogen kosten.

 

Het lijkt mij niet handig iets te corrigeren als je niet weet waar het probleem vandaan komt. Dan loop je kans dat je het probleem verschuift en alleen maar erger maakt voor de toekomst (lees: verkeerde balans en straks aangifte IB).

 

Mijn advies: zoek uit wat er verkeerd is gegaan.

Als je het niet uit wilt zoeken kun je beter het bedrag naar een verschillen rekening boeken. Ga dan niet met de onderliggende omzet o.i.d. klungelen want dan worden de problemen alleen maar groter. Met het bedrag op een verschillenrekening kun je die later ook weer e.v. corrigeren op dezelfde rekening.

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Waar het denk ik mee te maken heeft is een aanpassing die ik gedaan heb in een aantal oude mutaties.  Ik had deze aangemaakt met 'BTW Verlegd 21%' deze heb ik later aangepast naar 'Goederen naar binnen de EU 0%' omdat ik erachter kwam dat de eerste methode niet juist was. Als ik het me goed kan herinneren is hierna het verschil ontstaan.

 

Wat nu alleen vervelend is, ik heb niet opgeschreven welke mutaties ik heb aangepast en het is ook niet mogelijk om dit te achterhalen bij E-boekhouden. :disappointed-face:

aangepast door Jaapie85
Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, Jaapie85 zei:

Waar het denk ik mee te maken heeft is een aanpassing die ik gedaan heb in een aantal oude mutaties.  Ik had deze aangemaakt met 'BTW Verlegd 21%' deze heb ik later aangepast naar 'Goederen naar binnen de EU 0%' omdat ik erachter kwam dat de eerste methode niet juist was. Als ik het me goed kan herinneren is hierna het verschil ontstaan.

Heb je dit gedaan na de aangifte of ervoor?

 

Als het ervoor is dan zou er iets niet kloppen met het boekhoudprogramma, wat mij onwaarschijnlijk lijkt (want de aangifte zou dan gewoon moeten kloppen met wat er op 1630 stond).

 

Heb je het erna gedaan dan zou je kunnen kijken welke dingen je aangepast hebt. Je kunt uiteraard doen alsof er niets aan de hand is en het wegboeken naar verschillen maar dan klopt je omzet straks niet met wat je aan BTW betaald hebt (en dat kan dus later voor problemen zorgen).

 

Het is ook raar dat "BTW verlegd 21%" en "BTW 0% binnen EU" een verschil zou geven want volgens mij is het allebei hetzelfde. Verleggen doe je n.l. door een factuur met 0% te sturen en de BTW te verleggen. Zie je in het boekhoudprogramma bij die BTW codes verschillende dingen staan?

 

14 minuten geleden, Jaapie85 zei:

omdat ik erachter kwam dat de eerste methode niet juist was.

Waarom was die eerste methode niet juist? Wat houdt die code "BTW Verlegd 21%" precies in bij E-Boekhouden?

 

Of is de BTW-code "BTW Verlegd 21%" voor inkoop en de code "BTW 0% binnen EU" voor verkoop?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Halverwege 2022 kwam ik erachter dat BTW Verlegd 21% voor categorie 2a is en Goederen naar binnen de EU 0% categorie 3b. Omdat ik dacht dat het beide 0% was dacht ik dat het geen verschil maakte heb ik het overal aangepast. Dus nadat de aangifte gedaan was. 

 

Je hebt in E-boekhouden bij de aangifte een kolom met voorgaande tijdvakken, hierin zie je wel een aantal correcties. Ik ga ervan uit dat die (deels) te maken hebben met het aanpassen van de categorie.

Link naar reactie
  • 0

2a is voor Verleggingsregelingen binnenland waarbij de btw naar jou is verlegd. Als je dat voor de aangifte gebruikt hebt dan is het dus nog maar de vraag of dat bedrag ook bij 5b opgegeven is? Zoniet dan heb je dus gewoon €119,75 teveel btw betaald en zou je dat terug moeten krijgen.

 

Dan lijkt het me dus handiger om te kijken of de btw aangifte wel helemaal correct is qua bedrag en dat je eventueel een correctie doet bij de volgende aangifte (suppletie hoeft niet onder de €1000).

 

Zou zonde zijn als gewoon blijkt dat je dat bedrag teveel betaald zou hebben.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben nu alle verstuurde aangiftes aan het nalopen en kom hier wel wat verschillen in tegen. 

 

Q4 2021 - Verstuurde aangifte gelijk aan automatisch aangemaakte mutaties

Q1 2022 - Verstuurde aangifte gelijk aan automatisch aangemaakte mutaties

Q2 2022 - Verschil verstuurde aangifte met automatisch aangemaakte boeking + € 113 (correctie 2a)

Q3 2022 - Verstuurde aangifte gelijk aan automatisch aangemaakte mutaties

 Q4 2022 - Verschil verstuurde aangifte met automatisch aangemaakte boeking - €234 (correctie 2a)

 

De correcties die ik heb gemaakt zijn zichtbaar in de BTW aangifte, maar in de mutaties lijken deze niet doorgevoerd te zijn. Hier staat namelijk het bedrag zonder de correctie. 

 

Deze twee bedragen bij elkaar opgeteld komen neer op  €121,- dat zit heel dicht bij het verschil van €119,75 dat ik heb.  Zou dit een logische verklaring kunnen zijn?

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, Jaapie85 zei:

Deze twee bedragen bij elkaar opgeteld komen neer op  €121,- dat zit heel dicht bij het verschil van €119,75 dat ik heb.  Zou dit een logische verklaring kunnen zijn?

Dat kan.

 

Normaal boek je na aangifte het verschil tussen het te betalen bedrag (wat afgerond is op hele euros) en wat er bij te betalen hoog e.d. staat weg naar een verschillen rekening. Elk kwartaal kan dat 0 tot 2 euro zijn.

 

Je zegt dat er dus 2 keer een correctie is geweest op 2a NA de aangifte. Maar dat houdt dus ook in dat de aangifte gewoon onjuist was. Dat moet je corrigeren (bij de volgende aangifte). Dan klopt je boekhouding ook weer.

 

Link naar reactie
  • 1

Hier is toch geen touw aan vast te knopen...

 

Waarom correcties op 2A? Wie heeft binnenlandse BTW naar jou verlegd? Ben je een (hoofd)aannemer?

Iets anders? 

 

De enige écht sluitende manier om dit te achterhalen is om de echte (financiële) gegevens uit het systeem te vergelijken met de cijfers op de aangiften.

 

En vervolgens alles weer recht te trekken. Of het laten zitten allemaal, dat kan ook natuurlijk.

 

 

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
Zojuist, shoptillyoudrop zei:

Waarom correcties op 2A? Wie heeft binnenlandse BTW naar jou verlegd? Ben je een (hoofd)aannemer?

Iets anders? 

Niemand. Als je even terugleest zie je dat dat verkeerd geboekt was en pas na de aangifte weer gecorrigeerd. Logisch dat je dan een verschil krijgt met wat je aan de BD betaald hebt.

 

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

Hier is toch geen touw aan vast te knopen...

 

Waarom correcties op 2A? Wie heeft binnenlandse BTW naar jou verlegd? Ben je een (hoofd)aannemer?

Iets anders? 

 

De enige écht sluitende manier om dit te achterhalen is om de echte (financiële) gegevens uit het systeem te vergelijken met de cijfers op de aangiften.

 

En vervolgens alles weer recht te trekken. Of het laten zitten allemaal, dat kan ook natuurlijk.

 

 

 

 

Dat klopt, het is erg omslachtig. Maar hier gaat de hele correctie om, in eerste instantie heb bij inkopen en verkopen naar het buitenland gekozen voor de optie 'BTW Verlegd 21%' dit staat op de factuur en leek me logisch. Achteraf dom, maar goed daarom ook gecorrigeerd. 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Meestal doe je in dit soort situaties dit:

 

Je pakt de aangiften van 2022 en je vergelijkt het met de 'echte' gegevens uit het systeem (als die  dan kloppen, wel te verstaan!).

 

En dan doe je een suppletie voor het jaar 2022:

De echte cijfers, plus wat je betaald/teruggevraagd hebt, over 2022.

En dus trek je zodoende het jaar 2022 recht.

 

Heel simpel eigenlijk. Maar je moet wel de juiste info paraat hebben.

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, shoptillyoudrop zei:

En dan doe je een suppletie voor het jaar 2022:

Gelukkig zit het totaal van het verschil over de €1000 dus suppletie is niet nodig (en misschien zelfs niet mogelijk denk ik). Het kan gewoon in de volgende aangifte gecorrigeerd worden.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Rik · zei:

(en misschien zelfs niet mogelijk denk ik)

 

Dat is niet juist.

Persoonlijk maak ik eigenlijk altijd suppleties voor "doe het zelf" klanten in 'mijn bestand' om hun jaarstukken te laten aansluiten op de (uiteindelijke) BTW aangiften. Pas dan klopt het (totaal)verhaal namelijk.

 

En om het allemaal in een volgende (voor het volgende jaar!) op te nemen is niet geweldig, want dan blijf je waarschijnlijk "fout op fout" stapelen.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
19 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

En om het allemaal in een volgende (voor het volgende jaar!) op te nemen is niet geweldig, want dan blijf je waarschijnlijk "fout op fout" stapelen.

Uiteraard moet je de boekingen wel meenemen in 2022 (dus ook balanspost). Maar de verschillen daar kun je dan wel gewoon opgeven in Q1 2023 of Q2 2023. Suppletie is dan niet nodig en dan is het gewoon correct.

 

Maar als je soort een suppletie wilt doen kan dat dus blijkbaar ook.

 

Maar ik ben wel benieuwd naar die ICP (of die dus correct gedaan is).

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, Rik · zei:

Dat kan.

 

Normaal boek je na aangifte het verschil tussen het te betalen bedrag (wat afgerond is op hele euros) en wat er bij te betalen hoog e.d. staat weg naar een verschillen rekening. Elk kwartaal kan dat 0 tot 2 euro zijn.

 

Je zegt dat er dus 2 keer een correctie is geweest op 2a NA de aangifte. Maar dat houdt dus ook in dat de aangifte gewoon onjuist was. Dat moet je corrigeren (bij de volgende aangifte). Dan klopt je boekhouding ook weer.

 

Dat corrigeren doet E-Boekhouden automatisch, bij de aangifte heb je een kolom met 'correcties uit voorgaande tijdvlakken. Hier staan die wijzigingen in die ik heb gemaakt. De exacte mutaties kun je alleen niet terugvinden, maar wel de categorie waar de mutaties in zaten. De aangifte van Q1 2022 is verkeerd verstuurd en in Q2 2022 is de aanpassing gedaan en de correctie aangifte verstuurd. 

 

De verzonden ICP aangiftes lijken goed te zijn, op die van Q1 2021 na. Hier heb ik bij 7 bedrijven geen BTW nummer opgeschreven het gaat hier om 5x €1,- en 1x €2,- voor doorberekende kosten t.b.v. de bankkosten voor de betaling. Ze staan dus wel in de aangifte, maar zonder BTW nummer.

 

Wat verder opvalt, maar waarschijnlijk wel zo zal horen. In de BTW aangifte heb ik categorie 3a: Leveringen naar landen buiten de EU en 3b Leveringen naar of diensten in landen binnen de EU. In de ICP is 3a. Intracommunautaire leveringen  en 3b. Intracommunautaire diensten. Maar dit zal wel kloppen neem ik aan want hier iets niet aan te doen. Feit is dat in mijn BTW aangifte bij 3a een ander bedrag staat want vanwege verkopen buiten de EU.

 

Dat de ICP aangiftes correct zijn komt denk ik omdat ik de wijziging van 'BTW verlegd 21%' naar

'Leveringen/diensten van binnen EU 0%'. De verkopen die ik zelf heb gedaan heb ik wel juist ingevoerd, maar alleen de inkopen die ik heb gedaan zijn aangepast. 

 

 

12 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

Meestal doe je in dit soort situaties dit:

 

Je pakt de aangiften van 2022 en je vergelijkt het met de 'echte' gegevens uit het systeem (als die  dan kloppen, wel te verstaan!).

 

En dan doe je een suppletie voor het jaar 2022:

De echte cijfers, plus wat je betaald/teruggevraagd hebt, over 2022.

En dus trek je zodoende het jaar 2022 recht.

 

Heel simpel eigenlijk. Maar je moet wel de juiste info paraat hebben.

 

De aangifte klopt met de cijfers behalve het feit dat de correctie niet is doorgevoerd in de boekhouding. Een verschil in te betalen of te ontvangen zit er als het goed is ook niet omdat de gecorrigeerde fouten alleen betrekking hebben mutaties met BTW verlegd. 

 

 

12 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

Dat het niet klopt is inderdaad logisch.

Komt door allerlei fouten.

 

Maar waarom een correctie van 113,- (te betalen!) in 2kw '22 en vervolgens een correctie van -/- 234,- (negatieve verlegging) in 4kw'22...?

 

Geen touw aan vast te knopen dus.

 

 

 

Dat klopt en is vervelend. Maar heeft 100% te maken met die BTW verlegd boekingen het is alleen onmogelijk om te achterhalen welke. 

 

Ik kreeg dit als reactie van E-boekhouden

Quote

 

Het verschil zit in rubriek 2a > Het is nodig deze correctie handmatig toe te voegen in de memoriaalboeking die wordt aangemaakt, als je de btw-aangifte in de boekhouding verwerkt.

 

Waarom moet ik deze correctie handmatig verwerken?

In rubriek 2a worden boekingen verzameld met een btw-tarief van 9% én 21%.

Dit zorgt ervoor dat een voorgestelde correctie niet zomaar op één btw- grootboekrekening geboekt kan worden.

Het is daarom van belang in de mutaties, die voor de correctie zorgen, na te gaan welk deel van het correctiebedrag op grootboekrekening 1630 (Btw hoog) mag worden geboekt en welk deel op grootboekrekening 1631 (Btw laag).

Verwerk elk bedrag vervolgens in de memoriaalboeking van de corresponderenende grootboekrekeningen.

 

 

Het klopt dus schijnbaar dat een automatische correctie in de aangifte nog handmatig verwerkt moet worden in de boekhouding. Ik snap alleen niet zo goed hoe ik dit dan handmatig moet corrigeren.  Wat moet ik invullen bij tegenrekening? 

 

image.thumb.png.c61620cff82e64e5f5df00b289a6bb89.png

Link naar reactie
  • 0
38 minuten geleden, Jaapie85 zei:

In rubriek 2a worden boekingen verzameld met een btw-tarief van 9% én 21%.

Maar die zijn toch al van 2a afgehaald? Die heb je toch allemaal al individueel gecorrigeerd met de desbetreffende btw code?

 

Ik weet verder ook niet hoe het zit met e-boekhouden. Dat ken ik niet. Dus ik weet ook niet wat wanneer gebeurd als je een correctie uitvoerd.

 

Wel raar dat je ICP aangifte Q1 2022 goed is want als er iets geboekt is op 2a (inkoop btw verlegd naar jou) terwijl je dat pas na de aangifte corrigeert naar 3b (verkoop levering ICP) dan lijkt me dat dus die 3b toch nog niet bekend geweest is bij aangifte Q1 ICP (want het eind op 2a).

 

Maar goed. Ik kan de echte boekingen en aangiftes niet zien dus kan het ook niet meer zekerheid zeggen. Ook raar dat verkoop op 2a (inkoop) terecht kon komen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, Rik · zei:

Maar die zijn toch al van 2a afgehaald? Die heb je toch allemaal al individueel gecorrigeerd met de desbetreffende btw code?

 

Ik weet verder ook niet hoe het zit met e-boekhouden. Dat ken ik niet. Dus ik weet ook niet wat wanneer gebeurd als je een correctie uitvoerd.

 

Wel raar dat je ICP aangifte Q1 2022 goed is want als er iets geboekt is op 2a (inkoop btw verlegd naar jou) terwijl je dat pas na de aangifte corrigeert naar 3b (verkoop levering ICP) dan lijkt me dat dus die 3b toch nog niet bekend geweest is bij aangifte Q1 ICP (want het eind op 2a).

 

Maar goed. Ik kan de echte boekingen en aangiftes niet zien dus kan het ook niet meer zekerheid zeggen. Ook raar dat verkoop op 2a (inkoop) terecht kon komen.

 

 

 

Ja die zijn individueel aangepast en zijn ook zo herkend bij de aangepaste aangifte. Bij het verwerken maakt E-Boekhouden de mutatie echter aan zonder deze correctie. Bijvoorbeeld omzetbelasting is €1000,- correctie is €641 dan staat in de verzonden aangifte bij punt 5a. €349,- , maar de automatisch aangemaakte mutatie in e-boekhouden is €1641,- en daarom denk ik de opmerking dat je deze nog handmatig moet corrigeren.

 

Dit heb ik geprobeerd op onderstaande manier. Het gaat om een aanpassing van 2a naar 4b dus onder aan de streep is er voor de BTW geen verschil denk ik. 

image.thumb.png.e82fa211472454ce80d9aab7b46f6d47.png

 

 

En dit is nu de stand op 31-03-2023, die 0,24ct is een afrondverschil en die 2,25 ben ik nog niet uit. 

image.thumb.png.67aec67f1574c8f9e2e31dfce94f21dc.png

 

 

Betreft de ICP zijn er geen wijzigingen geweest van 2a naar 3b, alle wijzigingen die er waren zijn van 2a naar 4b

 

Betreft het afrondingsverschil, hoe zorg ik dat deze op weer op 0 komt?Moet dat ook met een memoriaal en welke tegenrekening kies je dan?

 

aangepast door Jaapie85
Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, Jaapie85 zei:

Betreft de ICP zijn er geen wijzigingen geweest van 2a naar 3b, alle wijzigingen die er waren zijn van 2a naar 4b

4b??? Je had het over van 2a naar 3b.

 

Op 25-4-2023 om 21:26, Jaapie85 zei:

Halverwege 2022 kwam ik erachter dat BTW Verlegd 21% voor categorie 2a is en Goederen naar binnen de EU 0% categorie 3b. Omdat ik dacht dat het beide 0% was dacht ik dat het geen verschil maakte heb ik het overal aangepast. Dus nadat de aangifte gedaan was. 

 

Ik trek me maar terug uit het topic want ik kan het niet meer volgen.

 

Het afrondingsverschil van een paar cent tot €2 moet je elk kwartaal corrigeren naar een verschillenrekening. Opgegeven bedragen bij de OB mag je naar jouw voordeel afronden. Maar dan moet je de verschillen met de boekhouding wel wegboeken. Ik weet verder niet of E-boekhouding dat al automatisch doet of dat je dat zelf moet doen.

 

Link naar reactie
  • 0
10 minuten geleden, Rik · zei:

4b??? Je had het over van 2a naar 3b.

 

Excuus ik ben al dagen naar het staren naar de aangifte en heb dit in eerste instantie verkeerd gezegd. Het ging al die al over inkopen.  Het is dus niet zo dat ik inkoop / verkoop omgedraaid heb.

 

Link naar reactie
  • 0

Je moet eerst kijken of dat niet normaal automatisch gebeurd. Want als e-boekhouden de aangifte klaarzet met bedragen, dan neem ik aan dat dat ook afgeronde bedragen zijn. Je moet dan kijken of ze daar niet al gelijk de verschillen netjes wegboeken.

 

Als ik aangifte doe dan geef ik 1900 af te dragen hoog en 1920 voorbelasting hoog op (beide afgerond in mijn voordeel). Er komt dan een te betalen bedrag uit. Daarna boek ik het saldo van 1900 en het saldo van 1920 over naar de 1950 afdracht btw. Omdat er op 1950 dus het afgeronde bedrag moet komen te staan (want dat moet je betalen), stop ik bij die boeking het verschil (wat dus tot €2 kan zijn) op 9090 buitengewone baten. Bij mij is dat één boeking. Maar je kunt uiteraard ook het verschil later apart boeken naar 9090.

 

Maar e-boekhouden doet dus het een en ander automatisch dus ik weet niet in hoeverre je dit zelf moet doen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
23 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

Hier is toch geen touw aan vast te knopen...

Klopt … aangezien zowel vragensteller als ook beantwoorder niet weet hoe E-boekhouden werkt. Dan wordt het lastig communiceren, laat staan het probleem oplossen. 

Elk boekhoudprogramma kent z’n eigen eigenaardigheden. 

Dan toch maar de helpdesk van E-boekhouden bellen en/of de handleiding aandachtig doornemen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.