• 0

Webwinkel fees (Stripe) verwerken in boekhoudprogramma (e-boekhouden)

Hi,

 

Ik heb een Shopify webwinkel en wanneer er een bestelling geplaatst wordt, waarbij Shopify Payments wordt gebruikt (Stripe), dan krijg ik daar een uitbetaling van op de rekening.

Nu zijn bij die uitbetalingen de fees al afgehaald, maar dit maakt het mij lastig om te verwerken in e-boekhouden.

 

Voorbeeld:

Order: 69.95

Fees: 0.29

Payout: 69.66

 

Omdat mijn bankrekening staat gekoppeld met e-boekhouden, leest deze uiteraard alleen 69.66 en wordt deze weggeboekt incl btw.

Maar eigenlijk moet dat 69.95 incl btw zijn. 

De fees boek ik dan, net als bij PayPal, aan het einde van het boekjaar weg. 

 

Hoe kan ik dit goed verwerken in de boekhouding, zonder alle payouts handmatig bij langs te lopen? 

Wie helpt me op verder :)

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als het goed is heb je een factuur in e-boekhouden met het bedrag van €69,95 een ontvangen betaling boek je weg op die openstaande factuur in jouw geval zal je dan met een verschil blijven zitten.  

 

Bij PayPal en Mollie (iDEAL) heb ik denk ik iets vergelijkbaars, ik maak mijn facturen aan op een 'tussenrekening PayPal of Mollie' (dit gaat overigens automatisch). Vanuit PayPal download ik eens per kwartaal de activiteiten sheet en deze import ik in E-Boekhouden. Alle facturen worden dan verwerkt en het verschil zijn kosten, deze staan in diezelfde sheet. Hier maak ik eens per jaar een uitgave boeking van op diezelfde tussenrekening (geen BTW).  Voor Mollie is het ongeveer hetzelfde, zij leveren ook een export aan MT.940 en de kosten bij mollie zijn dan wel weer met BTW belast. 

 

Het bedrag wat op de bank binnenkomt van PayPal of Mollie boek ik altijd via een tussenrekening weg met de optie geen BTW, deze staat immers al in de factuur.

 

Ik ben ook geen expert, maar dit is hoe ik het doe. 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
48 minuten geleden, Jaapie85 zei:

Als het goed is heb je een factuur in e-boekhouden met het bedrag van €69,95 een ontvangen betaling boek je weg op die openstaande factuur in jouw geval zal je dan met een verschil blijven zitten.  

 

Ik heb (nog) geen factuur voor elke order, hoe krijg jij per bestelling de factuur? 

Link naar reactie
  • 0

Mijn webshop maakt voor elke order automatisch een factuur aan en synct deze met E-Boekhouden. Voor Etsy maak ik zelf één per kwartaal een verzamelfactuur aan van alle verkopen. Soms zitten er bedrijven tussen hier maak ik apart een factuur van. Het is een hoop werk, maar ik weet geen beter alternatief. Ze zouden een voorbeeld moeten nemen aan Bol.com, even losgezien van de extreem hoge fees en gratis transport hebben werkt de facturatie wel goed. (op het BTW foutje van eind vorig jaar na:face-with-hand-over-mouth:)

 

Shopify heb ik zelf niet, maar ik zie wel dat je via E-boekhouden een koppeling kan leggen met Shopify. Misschien maakt dit het al een stuk makkelijker voor je.

 

Maar je hebt in ieder geval een factuur nodig om je betaling tegen weg te kunnen boeken.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord Jaapie85. Ik kan wel een overzicht in .csv exporteren en dat als mutaties aanmaken. Of puur alleen de uitbetalingen als PDF of CSV.

 

Ik weet van de koppeling, maar met mijn nieuwe webshop wil ik alle kosten nog even zo laag mogelijk houden.

 

Maar ik denk dat je me wel even iets verder hebt geholpen en op een idee hebt gebracht door die verzamelfactuur.

Ik ga even verder stoeien en kijken wat voor mij gaat werken. Thanks!

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.