• 0

Hoe afkoop crediteur boeken?

(aangepast)

Ik heb in 2019 een aantal onverwachte facturen ontvangen ter hoogte van € 10.000. Die heb ik in 2019 opgevoerd als bedrijfskosten en staan op mijn balans als langlopende schulden aan de passiva kant.

 

In 2021 heb ik deze facturen kunnen afkopen voor € 2.000 (er zijn geen creditfacturen gestuurd). Ik loop nu vast op het punt hoe ik dit moet boeken. Wat ik heb gedaan/wat mij logisch lijkt:

 

Ik heb in 2021 het verschil van € 10.000 - € 2.000 = € 8000 bij overige opbrengsten staan. Mijn langlopende schulden staan op 0. Het probleem is dat mijn balans dan niet meer klopt, tenzij ik bijv. de priveonttrekkingen verhoog (wat mij niet logisch lijkt). Als ik echter mijn langlopende schulden  op € -8000 zet (dus 8000 euro negatief). Dan klopt de balans weer wel. Is dit de oplossing en kan/mag de langlopende schulden post negatief zijn?

 

Ook nog belangrijk om te weten: de rechtsvorm is een eenmanszaak.

aangepast door Vincent2023
typo
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 1

Welkom op Higherlevel.

 

54 minuten geleden, Vincent2023 zei:

Ik heb in 2021 het verschil van € 10.000 - € 2.000 = € 8000 bij overige opbrengsten staan. Mijn langlopende schulden staan op 0. Het probleem is dat mijn balans dan niet meer klopt, tenzij ik bijv. de priveonttrekkingen verhoog (wat mij niet logisch lijkt).

Je hebt het dan over dat de balans van 2021 niet klopt? Nee, dan heb je iets verkeerds gedaan. Als je de 2000 betaald (tegenrekening crediteur) en extra opbrengst 8000 boekt (tegenrekening crediteuren) dan moet de balans nog gewoon kloppen. Je hebt dus nog iets anders gedaan wat niet klopt.

 

Wij kunnen dat alleen niet zien omdat je het hier ook niet vermeldt (je geeft te weinig gegevens).

 

 

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Vincent2023 zei:

Ik heb in 2019 een aantal onverwachte facturen ontvangen ter hoogte van € 10.000. Die heb ik in 2019 opgevoerd als bedrijfskosten en staan op mijn balans als langlopende schulden aan de passiva kant.

Als het geen lening betreft, waarom als langlopende schuld ?

Het is gewoon een schuld aan een crediteur die na 2019 onbetaald is gebleven.

 

4 uur geleden, Vincent2023 zei:

In 2021 heb ik deze facturen kunnen afkopen voor € 2.000 (er zijn geen creditfacturen gestuurd).

Een creditfactuur is niet van toepassing.

Je boekt € 2.000 (inclusief 21% btw) af op de openstaande schuld van € 10.000 uit 2019.

Blijft over een schuld van € 8.000 `(inclusief 21% btw) die in 2021 wordt kwijtgescholden.

Die kwijtschelding zorgt ervoor dat de kosten verlaagd worden en de winst omhoog gaat, die fiscaal wordt belast. In 2021 boek je die kwijtschelding weg als Overige Opbrengsten.

 

Een en ander betekent ook dat je in 2019 teveel btw in de voorbelasting in aftrek hebt genoten, en dat teveel moet je nu (2021) terugbetalen.

 

5 uur geleden, Vincent2023 zei:

Het probleem is dat mijn balans dan niet meer klopt, tenzij ik bijv. de privé-onttrekkingen verhoog (wat mij niet logisch lijkt).

Het lijk mij eerder dat het Eigen Vermogen op de beginbalans van 2021 (en wellicht ook van 2020 ) niet correct is.

De onbetaalde crediteur ten bedrage van € 10.000 heeft er wel voor gezorgd dat het Eigen Vermogen in 2019 met € 10.000 daalt. Een schuld bij crediteuren is Vreemd Vermogen en hierdoor is het Eigen Vermogen naar verhouding dus lager.

 

 

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

spacer.pngspacer.pngspacer.png

 

Ik snap dat het lastig is om te antwoorden met weinig gegevens, maar als we het vanuit de balans bekijken:

  • De totale schuld van € 10.000 is al in 2019 als kosten geboekt;
  • Ik heb € 8000 niet hoeven betalen dus mijn overige opbrengsten in 2021 is verhoogd met € 8000;
  • Mijn ondernemingsvermogen in 2021 op de balans is door de verhoging van de overige opbrengsten ook verhoogd;
  • De langlopende schuld op de balans in 2021 staat nu op 0 en stond altijd op € 10.000;
  • Ik kan nu alleen nog een correctie maken (zodat de balans klopt) door een aanpassing in de priveontrekkingen op te nemen in 2021.

Wat mis ik/doe ik niet goed?

 

Ik heb de twee schermen met fictieve waarden (totaal drie screenshots, ik gebruik DigiBTW) uit de stappen 10 en 11 bijgevoegd. Alle schermen achter elkaar staan hier: https://imgur.com/a/yg06L9Z

Link naar reactie
  • 0
16 hours ago, Rik · said:

Hoe kom je aan dat begin EV?

 

Hoeveel heb je daadwerkelijk uit de zaak gehaald?

 

Rare termen daar overigens "hoeveel geld uit je onderneming heb je opgemaakt?".

 

Zonder de begin balans (eindbalans van vorig jaar) te zien schieten we nog niet veel op.

 

Ik waardeer je inzet enorm. Ik heb de balans van het jaar toegevoegd aan dit antwoord en kun je ook hier bekijken: https://imgur.com/a/lNH7oMV

 

De getallen zijn allemaal fictief, maar kloppen onderling allemaal wel. Bij de langlopende schulden heb ik de crediteur die in het vorige jaar nog niet betaald was op € 10.727 gezet:spacer.pngspacer.png

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
(aangepast)
36 minuten geleden, Vincent2023 zei:

Als ik die € 8000 als overige opbrengsten toevoeg dan moet ik de priveontrekkingen corrigeren om de balans te laten kloppen.

Ik snap je nog steeds niet. Wat bedoel je met kloppen? Sluiten op 0? 

 

In de oude wereld, voor iedereen allerlei software ging gebruiken die enerzijds nog steeds op dubbelboekhouden gebaseerd is maar anderzijds probeert het 'makkelijker' te maken hadden we een balans en een resultaatrekening. Het saldo van die laatste is je winst (of verlies) en als het goed is is dat saldo gelijk aan het saldo van je balans. Wil je ze allebei op 0 laten sluiten, dan maak je een boeking waarbij je die winst in de resultaat rekening tegen een balansrekening (eigen vermogen, algemene reserve, onverdeelde winst) boekt.

aangepast door StevenK
Link naar reactie
  • 0

Je schrijft voor 2021 een winst van € 13.607 ... hoe kom je daar aan ?

Gegeven het voorbeeld en op basis van de liquide middelen en afschrijvingen en daaruit te berekenen kosten, kom ik uit op een winst van € 5.407.

Maar misschien reken ik wel verkeerd.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
4 uur geleden, Cosara zei:

Gegeven het voorbeeld en op basis van de liquide middelen en afschrijvingen en daaruit te berekenen kosten, kom ik uit op een winst van € 5.407.

Plus de 8000 kwijtgescholden uit crediteuren die je weer in W&V mee moet nemen. (Dan mis ik nog die 200 die extra opgegeven wordt. Maar de gegeven info is redelijk zuinig)

 

Ik vraag me eigenlijk meer af hoe de bedragen tot stand komen. Wordt er gewerkt met een echt boekhoudprogramma waarbij je dubbele boekingen doet of is dit tot stand gekomen uit een Excel-sheetje?

 

De 8000 kwijtgescholden boek je in ieder geval uit crediteuren naar de kosten (-/-) (of opbrengst). Als dat gedaan is dan behoor je dit niet nog eens als prive opname te boeken. Als je dit wel moet doen 'om het kloppend te maken', nee dan klopt er uits niet.

 

Ps. Er is ook nog geen antwoord gegeven op de btw-vraag hierover.

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
9 uur geleden, Rik · zei:

De 8000 kwijtgescholden boek je in ieder geval uit crediteuren naar de kosten (-/-) (of opbrengst).

Ik begrijp ook niet waar het probleem ligt.

Afgezien van de btw zijn het twee simpele afboekingen … de eerste voor de betaling van € 2.000 …  de tweede voor de kwijtschelding van € 8.000

 

9 uur geleden, Rik · zei:

Ik vraag me eigenlijk meer af hoe de bedragen tot stand komen. Wordt er gewerkt met een echt boekhoudprogramma waarbij je dubbele boekingen doet of is dit tot stand gekomen uit een Excel-sheetje?

Was het maar een Excel-sheetje.

Boekhoudprogramma’s doen tegenwoordig  - om het ‘makkelijker’ te maken - alles in het verborgene … je vult iets in en daar rolt een resultaat uit. Het probleem ligt bij dat invullen op plekken met omschrijvingen wat bij menigeen de wenkbrauwen doen fronsen.  Een (denk)fout is dan snel gemaakt.
 

Gezien de getallendans die ons is voorgeschoteld, vraag ik mij oprecht af wat er wél klopt van de desbetreffende boekhouding(en) … niet alleen de balans(en), maar ook de winst- en verliesrekening(en).

aangepast door Cosara
Verwijderen witruimte

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.