• 0

IB aangifte - Voorraad 'Wijziging in voorraaden gereed product en onderhanden werk'?

(aangepast)

Goedemiddag, 

Ik heb een aantal dagen geleden een vraag gesteld over het bijhouden van mijn voorraad als kunstenaar. Aangezien ik geen hobbymatige maar een professionele kunstenaar ben was het advies om als voorraad enkel inkoop van doeken, verf en frames als voorraad bij te houden. Mijn voorraadwijziging is dit jaar -€3.500 ten opzichte van de begin voorraad.

Nu ben ik IB aangifte aan het doen en vraag ik me af of ik deze voorraadwijziging in moet vullen in Winst-en-verliesrekening > Opbrengsten > Wijziging in voorraden gereed product en onderhanden werk? Als beschrijving staat er 'Vul in: de positieve of negatieve waardeverandering van de voorraden gereed product en onderhanden werk.'

Ik heb wat verder gezocht op het forum en tevens gevonden ' De belastingdienst wil weten of de voorraad aan het einde van het jaar groter of kleiner is geworden dan het voorgaande jaar. Dit gedeelte dient mee te worden berekend in de winst- en verliesrekening omdat er vaak ook al kosten gemaakt zijn voor de productie/inkoop. Een stijging in voorraad is een soort verkapte winst voor de toekomst. Een daling in de voorraad mag daarom ook in mindering worden gebracht op de gemaakte omzet.In dit veld kan een positief of negatief bedrag ingevuld worden afhankelijk van de toe- of afname van onderhandenwerk of producten die gereed zijn voor verkoop.'


Het eerste gedeelte is vanzelfsprekend, echter bestaat mijn voorraad niet uit 'gereed product' maar slechts uit grondstoffen. Dus moet ik het letterlijk nemen en hier niks invullen en gewoon mijn eindvoorraad uit 2022 opgeven onder Balans > Voorraden? 

aangepast door Nhh777
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 29-4-2023 om 19:15, Noa-777 zei:

Mijn voorraadwijziging is dit jaar -€3.500 ten opzichte van de begin voorraad.

 

Bedoel je hier mee dat je eindvoorraad (waarschijnlijk per 31-12-2022) € 3.500,- lager is dan je beginvoorraad (op 01-01-2022)?

 

Daan heb je € 3.500,- kosten gemaakt in 2022 ('kostprijzen' in het resultaat). 

"What, me worry?"

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.