• 0

Chinese goederen doorvoeren via NL naar UK

Hallo,

 

Wij zijn een bedrijf in de E-commerce zit met artikelen die we inkopen uit China. Wij verkopen Europees en in de UK via o.a. Amazon en maken gebruik van FBA(lokale fulfilment). Daarvoor hebben we een btw nummer in veel landen(o.a. UK, DE en FR). De goederen naar FBA UK versturen wij nu rechtstreeks vanuit China(DDP).

 

Nu willen wij ook Chinese goederen vanuit Nederland naar een FBA warehouse in de UK gaan versturen(van onze NL VAT naar UK VAT). Het probleem dat ik hiermee volgens mij heb is dat ik bij import naar EU al invoerrechten en BTW heb betaald, en nu bij het exporteren(importeren in de UK) weer invoerrechten en BTW betaal.

 

Deze kosten betaal ik dan dubbel. Is hier een manier voor om de dubbel betaalde kosten terug te krijgen? Een 0% BTW tarief is niet mogelijk omdat de oorsprong China is. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 2
14 uur geleden, tieske zei:

 Een 0% BTW tarief is niet mogelijk omdat de oorsprong China is. 

BTW heeft niets te maken met oorsprong. Er is geen 0% tarief bij invoer, en daarbij, BTW is geen kostenpost, hooguit voor de cash flow.

 

14 uur geleden, tieske zei:

Deze kosten betaal ik dan dubbel. Is hier een manier voor om de dubbel betaalde kosten terug te krijgen?

Alleen de invoerrechten betaal je dubbel. De invoerrechten die in in NL/EU betaald kunnen vermeden worden door opslag in een douane-entrepot met bij verzending naar het VK met een wederuitvoeraangifte en een transit document. 

 

1 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Er zal vast een manier voor zijn, maar waarom wil je dit? Al die extra handelingen werken alleen maar complexiteit en kosten in de hand?

Inderdaad. Of de extra kosten opwegen tegen de besparing hangt af van volumes, aantal zendingen/aangiftes etcetera.

Link naar reactie
  • 0
Op 1-5-2023 om 07:40, Joost Rietveld zei:

Er zal vast een manier voor zijn, maar waarom wil je dit? Al die extra handelingen werken alleen maar complexiteit en kosten in de hand?

wij versturen naar de meeste landen de goederen rechtstreeks per boot naar gelang het volume van verkoop. In Nederland houden we een flinke basis voorraad, zodat bij dreigende tekorten in het buitenland wij de goederen vanuit Nederland doorsturen naar het warehouse. Zo hebben we altijd genoeg en ligt er niet in ieder warehouse een grote voorraad.

 

Op 1-5-2023 om 09:31, Bert. zei:

BTW heeft niets te maken met oorsprong. Er is geen 0% tarief bij invoer, en daarbij, BTW is geen kostenpost, hooguit voor de cash flow.

 

Alleen de invoerrechten betaal je dubbel. De invoerrechten die in in NL/EU betaald kunnen vermeden worden door opslag in een douane-entrepot met bij verzending naar het VK met een wederuitvoeraangifte en een transit document. 

 

Inderdaad. Of de extra kosten opwegen tegen de besparing hangt af van volumes, aantal zendingen/aangiftes etcetera.

je hebt gelijk, het zijn enkel de invoerrechten. Als ik ga werken met een douane-entrepot ga ik niks winnen, omdat ik dan nog niet kan werken met een basis voorraad vanuit NL.

37 minuten geleden, Ondernemeneer zei:

Denk eigenlijk dat jouw vraag is of je de kosten kan drukken en het proces kan stroomlijnen met deze constructie, maar dat is dus niet het geval. De importkosten stijgen en je proces wordt complexer.

daar ben ik ook achter! ik had gehoopt dat je wel ergens je dubbele invoerkosten makkelijk terug kon vragen, maar zo te zien geeft me dit veel administratie. Het is dus niet doen, of in de verkoopsprijs rekening houden met dubbele invoerrechten.

Link naar reactie
  • 1
2 uur geleden, tieske zei:

 Als ik ga werken met een douane-entrepot ga ik niks winnen, omdat ik dan nog niet kan werken met een basis voorraad vanuit NL.

Hoezo niet? Douane-entrepot in NL, dan betaal je in de EU geen invoerrechten, alleen in  het VK.

2 uur geleden, tieske zei:

ik had gehoopt dat je wel ergens je dubbele invoerkosten makkelijk terug kon vragen, maar zo te zien geeft me dit veel administratie.

Zelfs met veel administratie krijg je geen EU invoerrechten terug, daar is geen wettelijke mogelijkheid voor.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.