• 0

VOF oprichten in Nederland of België

Beste,

 

Ik ben samen met een vriend aan het bekijken om samen een zaak op te richten in de automotive industrie. Het zou gaan van onderhoud van wagens tot poetsen en later ook verkoop van wagens. Nu is het zo dat we beide op de grens wonen en zelf niet goed weten wat het voordeligste is om een zaak te runnen. Ikzelf woon in België en werk ook in België maar mijn vriend woont ook in België maar werkt in Nederland. We hadden het ondertussen al wat bekeken en denken dat voor ons het voordeligste is om een vof op te richten. Maar hoe zit het net met alle belastingen want we kunnen er niet aan uit. We zouden dit ook ik bijberoep starten en afhankelijk van wat de toekomst brengt er ons hoofdberoep van proberen maken als dat mogelijk is. Het is alleen zo dat we beide een inkomen hebben en alles wat er met ze vof verdiend word ook direct terug in de zaak zou gaan, betaal je dan ook inkomstenbelasting als je niets uitkeert naar jezelf? Zijn er nog meer dingen waar we eventueel op moeten letten?

 

Ik kijk alvast heel hard uit naar jullie antwoorden en dank bij voorbaat.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Dag Maarten,

 

Welkom op HL!

 

Als jullie geen inrichting i.e., bedrijfslocatie in Nederland hebben en jullie wonen beiden meer dan 182 dagen in België en betalen daar (dus) ook belasting dan lijkt het mij evident dat jullie in België de VOF oprichten.

 

Ook de Belgische VOF is volgens mij fiscaal transparant en dat betekent dat alle inkomsten na aftrek van de kosten en vrijstellingen als inkomsten worden gezien. Dus als je 50/50 in de VOF zit dan betaalt iedere vennoot IB over 50% van het bedrijfsresultaat voor belastingen.

aangepast door Jeroen Kisters RPLU ARe

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.