• 0

BTW op ABC transactie EU-EU-NonEU

Hallo dames en heren,

 

Ik heb even doorgezocht hier en online maar op deze exacte vraag kon ik geen antwoord vinden. Hoop dat een van de deskundigen hier ons kunnen helpen!

 

Met onze BV'tje hebben we een partij bloem gekocht in Frankrijk en verkocht aan een Engelse bedrijf. 

 

De goederen hebben we EXW Frankrijk ingekocht van de Franse onderneming en weer EXW FR  verkocht aan de UK bedrijf. De A en C kennen elkaar niet.

 

Ik heb een gewone binnen EU factuur met 0% reverse charge BTW vanuit FR gekregen en die vervolgens in de BTW aangifte in rub. 4b verwerkt. Aan de verkoop zijde een export buiten EU met 0% opgestuurd en op de normale manier in de BTW aangifte verwerkt. Per saldo geen BTW betaald natuurlijk (ook de Franse hebben niks betaald geloof ik)

 

We zijn enkel in NL BTW geregistreerd, niet in UK nog FR.a Naar de VK klant hebben we alle export documenten opgestuurd en staan we als exporteur vermeld op documenten (proforma, paklijst, etc.). De goederen zijn door een transportbedrijf opgehaald en naar VK gegaan (waarschijnlijk via Calais en niet Rotterdam).

 

Hebben we het op de juiste manier verwerkt? Indien niet, hoe kan ik het alsnog corrigeren?

 

Hartelijk dank voor jullie advies alvast! 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1

Rubriek 4b is voor intracommunautaire verwervingen, dus voor goederen die vanuit een ander EU land NL geleverd zijn. Aangezien de goederen rechtstreeks van FR naar het VK gegaan zijn is dit dus geen ICV. 

 

14 uur geleden, btwaubniet zei:

Aan de verkoop zijde een export buiten EU met 0% opgestuurd en op de normale manier in de BTW aangifte verwerkt

Aangezien er niet vanuit NL geleverd is hoort dit ook niet thuis in de NL BTW aangifte.

14 uur geleden, btwaubniet zei:

(ook de Franse hebben niks betaald geloof ik)

Aan wie zouden de Fransen dan BTW "betaald" moeten hebben? 

 

14 uur geleden, btwaubniet zei:

De goederen hebben we EXW Frankrijk ingekocht van de Franse onderneming en weer EXW FR  verkocht aan de UK bedrijf. 

EXW betekent dat de koper de goederen in het vervoermiddel laadt en verantwoordelijk is voor de uitvoeraangifte. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat jullie of de Engelse klant dat gedaan hebben. 

14 uur geleden, btwaubniet zei:

Naar de VK klant hebben we alle export documenten opgestuurd en staan we als exporteur vermeld op documenten (proforma, paklijst, etc.). De goederen zijn door een transportbedrijf opgehaald en naar VK gegaan (waarschijnlijk via Calais en niet Rotterdam).

Dat komt dus ook niet overeen met EXW, bij EXW had de Engelse klant de uitvoeraangifte moeten regelen. 

 

14 uur geleden, btwaubniet zei:

Hebben we het op de juiste manier verwerkt?

Nee dus. Voor de juiste manier zou je in FR voor de BTW geregistreerd moeten zijn en in Frankrijk BTW aangifte moete doen. Eventueel mogelijke vereenvoudiging in FR nagelaten zou de Franse verkoper jullie inclusief FR BTW gefactureerd moeten hebben, de goederen worden immers in FR aan jullie geleverd, dus een lokale belaste levering. 

 

Link naar reactie
  • 1
14 uur geleden, btwaubniet zei:

De goederen hebben we EXW Frankrijk ingekocht van de Franse onderneming en weer EXW FR  verkocht aan de UK bedrijf. De A en C kennen elkaar niet.

 

 

Bert. Ik denk dat btwaubniet de goederen eerst zelf afgehaald heeft in Frankrijk, en dat het vervolgens hier afgehaald is door de Engelse klant.

 

Ex-works bestellingen en intracommunautair gaat volgens mij niet samen. Ik moet in ieder geval altijd btw betalen als ik iets ex works inkoop in het buitenland.

Link naar reactie
  • 1
2 uur geleden, Derek-Jan zei:

 

Bert. Ik denk dat btwaubniet de goederen eerst zelf afgehaald heeft in Frankrijk, en dat het vervolgens hier afgehaald is door de Engelse klant.

btwaubniet schrijft zelf dat de goederen door een transportbedrijf zijn afgehaald. Vanwege EXW dus door/voor de Engelse klant. Als btwaubnietde eerst de goederen naar NL had gehaald was zijn aangifte correct geweest, nu dus niet.

Link naar reactie
  • 0

Allereerst, dank jullie wel heren Bert. en Derek-Jan voor de reacties!

 

16 minuten geleden, Bert. zei:

btwaubniet schrijft zelf dat de goederen door een transportbedrijf zijn afgehaald. Vanwege EXW dus door/voor de Engelse klant. Als btwaubnietde eerst de goederen naar NL had gehaald was zijn aangifte correct geweest, nu dus niet.

 

Dat klopt. Het ging rechtstreeks vanuit FR naar VK. FR producent heeft het "buiten zijn fabriek" gelaten en is vervolgens geladen door transporteur VK klant. Export documentatie is op ons EORI en met documentatie van ons geregeld door forwarder van VK klant.

 

___ 

 

Als ik het goed begrijp, is dit helemaal geen post voor NLse BTW aangf, toch? Noch inkoop noch verkoop, klopt? 

 

Vervolgens hebben we vgm nu deze opties als oplossing:
1. FR leverancier vragen ons een factuur met FR btw te sturen en dit gewoon te betalen. We zouden dan FR BTW van ~850 moeten betalen. 

 

2. FR BTW nummer aanvragen en een factuur met FR BTW ontvangen en weer aftrekken (lijkt me heel veel gedoe voor een zending en zijn we zeker meer dan €850 aan kwijt)

 

 

Zijn er nog andere mogelijkheden wat jullie kunnen adviseren?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 1
Op 3-5-2023 om 13:18, btwaubniet zei:

 

Als ik het goed begrijp, is dit helemaal geen post voor NLse BTW aangf, toch? Noch inkoop noch verkoop, klopt? 

Inderdaad.

 

Op 3-5-2023 om 13:18, btwaubniet zei:

Vervolgens hebben we vgm nu deze opties als oplossing:
1. FR leverancier vragen ons een factuur met FR btw te sturen en dit gewoon te betalen. We zouden dan FR BTW van ~850 moeten betalen. 

 

2. FR BTW nummer aanvragen en een factuur met FR BTW ontvangen en weer aftrekken (lijkt me heel veel gedoe voor een zending en zijn we zeker meer dan €850 aan kwijt)

Optie één is redelijk zinloos. BTW is feitelijk een belasting op consumptie van goederen  (en diensten), het product wordt niet in FR geconsumeerd maar in het VK. En daarbij, een eventuele naheffing van de Franse fiscus omdat de Franse verkoper mogelijk niet heeft voldaan aan de eisen voor het 0-tarief komt bij hem terecht en niet bij jou.

 

Optie twee is wettelijk gezien de juiste manier. Mogelijk zou je in FR nog kunnen navragen of er 

een nationale (Franse) vereenvoudiging mogelijk is. 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 4-5-2023 om 17:35, Bert. zei:

Inderdaad.

 

Optie één is redelijk zinloos. BTW is feitelijk een belasting op consumptie van goederen  (en diensten), het product wordt niet in FR geconsumeerd maar in het VK. En daarbij, een eventuele naheffing van de Franse fiscus omdat de Franse verkoper mogelijk niet heeft voldaan aan de eisen voor het 0-tarief komt bij hem terecht en niet bij jou.

 

Optie twee is wettelijk gezien de juiste manier. Mogelijk zou je in FR nog kunnen navragen of er 

een nationale (Franse) vereenvoudiging mogelijk is. 

 

Super! Hartelijk dank voor je tips Bert.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.