• 0

Nieuwe webshop op partner haar naam zetten

Goedeavond,

 

Voor een nieuw te starten onderneming (dropship webshop met Nederlandse leverancier) heb ik een aantal vragen.

Ik wil namelijk een webshop starten waarbij mijn bedrijf (groothandel) de materialen levert die ik met mijn webshop verkoopt.

Helaas door een concurrentiebeding mag ik dit bedrijf op papier niet zelf opstarten, omdat ik in theorie in het systeem kan werken waar de orders binnenkomen.

 

Nu is mijn idee om het bedrijf op mijn vriendin haar naam te zetten.

Ik vraag mij echter af of dit zo makkelijk gaat, hoe is dat namelijk te doen met de winst? dit moet namelijk niet zwaar meetellen bij haar inkomen.

Nu dacht ik, als zij een bedrijf start, en ik mij inschrijf bij de KVK als zzp'er, ik haar eens per maand/kwartaal een factuur kan sturen zodat zij de winst aan mij kan uitbetalen en zij verder via de bedrijfsrekening de vaste kosten kan betalen.

 

Is deze constructie mogelijk? 

Of heeft iemand een beter idee?

 

Met vriendelijke groet,

Justin

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 1

Welkom op Higherlevel.

 

8 uur geleden, Justin32123 zei:

Ik wil namelijk een webshop starten waarbij mijn bedrijf (groothandel) de materialen levert die ik met mijn webshop verkoopt.

Helaas door een concurrentiebeding mag ik dit bedrijf op papier niet zelf opstarten, omdat ik in theorie in het systeem kan werken waar de orders binnenkomen.

Even checken: met "mijn bedrijf" bedoel je "mijn werkgever"? Kortom, je wilt door middel van een webshop gaan concurreren met de afnemers van je werkgever? Terwijl je ook kunt zien wat die andere afnemers bestellen en betalen, en daar mogelijk zelfs invloed op uit kunt oefenen? Waarbij je ook je eigen bestellingen kunt zien en mogelijk kan beïnvloeden? Dan kan ik me voorstellen dat je werkgever hier niet zo blij mee is. 

 

8 uur geleden, Justin32123 zei:

Nu is mijn idee om het bedrijf op mijn vriendin haar naam te zetten.

Nu ken ik de inhoud van jouw specifieke concurrentiebeding niet, maar dit is wel een hele doorzichtige manier om onder een concurrentiebeding uit te komen; de rechter is ook niet gek. Als je voor je vriendin gaat werken, werk je overigens nog steeds voor de concurrent. Daarnaast ben jij degene die de feitelijke werkzaamheden verricht, dus wordt de Belastingdienst hier ook niet blij van, want er is mogelijk sprake van belastingfraude. En niet in de laatste plaats, je vriendin zou zich niet moeten lenen als katvanger, want dat kan voor haar ook nare consequenties hebben, omdat zij zich mogelijk schuldig maakt aan een strafbaar feit. Je zet dus nogal wat op het spel met dit "idee".

 

9 uur geleden, Justin32123 zei:

Nu dacht ik, als zij een bedrijf start, en ik mij inschrijf bij de KVK als zzp'er, ik haar eens per maand/kwartaal een factuur kan sturen zodat zij de winst aan mij kan uitbetalen en zij verder via de bedrijfsrekening de vaste kosten kan betalen.

Naast bovenstaande bezwaren ben je dan twee eenmanszaken aan het optuigen, met alle administratie, kosten en risico's van dien. 

 

9 uur geleden, Justin32123 zei:

Of heeft iemand een beter idee?

Als je denkt dat er in de markt van je werkgever ruimte is voor een extra afzetkanaal, speel dan open kaart met je werkgever. Kom met een goed verhaal en vraag of je dat binnen het bedrijf mag opzetten (promotie tot manager?) of dat je dat met toestemming zelfstandig mag doen. Als je echt geen open kaart wilt spelen, investeer dan in een jurist om jouw specifieke situatie (omstandigheden, concurrentiebeding, algemene wetgeving, jurisprudentie enz.) goed te laten beoordelen zodat je goed weet waar je aan begint en wat er zoal kan gebeuren.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.