• 0

Intracommunautaire levering factuur eisen

Hallo allemaal,

 

Hoe zit het met het maken van een factuur voor een intracommunautaire levering die aan de eisen voldoet? Ik heb wel het onderstaande gevonden op de website van de belastingdienst maar waar moet ik precies het btw nummer van de klant neerzetten in de factuur?

 

Kan het zo?:


Naam bedrijf

 

Adresgegevens

Land

Btw nummer

 

Of moet het onderaan de factuur of in de omschrijving van de geleverde goederen?

 

Verder staat op de website het volgende:

 

U factureert met 0% btw. Daarom moet op uw factuur een aanduiding staan waaruit blijkt dat het een intracommunautaire levering is. Vermeld op de factuur in elke gewenste taal:

 

'tabel II, onderdeel a, post 6, Wet OB '68' of

 

 'artikel 138, lid 1, Richtlijn 2006/112'

 

Is het verplicht om een van deze 2 zinnen in de factuur te zetten? Indien verplicht, waar moet ik de zin precies neerzetten en moet het alleen in het Nederlands of ook in de taal van de klant?

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/factureren/extra_factuureisen_bij_goederen#:~:text=Als u goederen levert naar,btw-identificatienummer aan uw klant.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
15 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

De fiscus heeft niks te maken met de layout van de factuur.

Niet met de lay-out (vormgeving) maar wel met de vermeldingen (inhoud).

 

Vandaar ook … “Vermeld op de factuur in elke gewenste taal:“ … dus een taal die de ontvanger van de factuur begrijpt, zodat er geen misverstand kan ontstaan over de BTW-(ver)werking.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Mijn layout is als volgt; mijn eigen bedrijfsinformatie staat rechtsboven (incl. BTW-nummer)

Dat van de klant staat links daaronder ook inclusief het BTW nummer. Daaronder heb ik de producten en prijsinformatie en helemaal onder, nog wel boven de voettekst staat deze notitie:

 

Totaal BTW 0%
BTW verlegd naar: {{vat_number}}
Intra-communautaire levering van goederen - BTW vrijgesteld - artikel 138 BTW Richtlijn 2006/112/EC

 

Deze tekst is afhankelijk van de taal van de factuur.

 

Mijn boekhouder heeft gezegd dat dit op deze manier voldoende is. 

aangepast door Jaapie85
Link naar reactie
  • 0
14 minuten geleden, Jaapie85 zei:

Mijn boekhouder heeft gezegd dat dit op deze manier voldoende is. 

Vertrouw op uw boekhouder … hij heeft gelijk.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 4-5-2023 om 08:00, Cosara zei:

Niet met de lay-out (vormgeving) maar wel met de vermeldingen (inhoud).

 

Vandaar ook … “Vermeld op de factuur in elke gewenste taal:“ … dus een taal die de ontvanger van de factuur begrijpt, zodat er geen misverstand kan ontstaan over de BTW-(ver)werking.


Betekent dit dan dat het verplicht is die tekst erbij te zetten?

 

Indien het verplicht is, mag dit dan ook gewoon in het Nederlands zijn en niet in de taal van de koper? Als ik iets in het buitenland koop krijg ik ook gewoon een factuur in de buitenlandse taal.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur geleden, PaulVdT zei:

Betekent dit dan dat het verplicht is die tekst erbij te zetten?

Lijkt mij duidelijk … “ U factureert met 0% btw. Daarom moet op uw factuur een aanduiding staan waaruit blijkt dat het een intracommunautaire levering is. “
 

De vermelding van 0% btw is niet voldoende omdat er meer redenen zijn om geen btw in rekening te brengen.

 

1 uur geleden, PaulVdT zei:

Indien het verplicht is, mag dit dan ook gewoon in het Nederlands zijn en niet in de taal van de koper?

Dat mag in het Nederlands … want met het laatste deel van de tekst “2006/112/EC” is het voor iedere ondernemer in een EU-lidstaat duidelijk waarover het gaat … of behoort het te zijn. In ieder geval heeft u daarmee aan uw verplichtingen inzake de (extra) factuureisen voor intracommunautaire prestaties voldaan.

aangepast door Cosara
Verwijderen witruimte

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.