• 0

Grijs kenteken dubbele cabine aanschaf <-> mrb tarief en bpm

In navolging op een eerder topic van mij betreffende auto zakelijk of privé dit topic.

Tot dusver nog in mijn oude privé auto gereden welke nu toch op raakt. Ondertussen flink gezocht naar een vervanger.

 

Ik heb nu een geïmporteerde vito met in NL ingebouwde dubbele cabine gevonden van 2 jaar oud. Gisteren met de verkoper om de tafel gezeten, daarbij ook gesproken over deels financial lease. Alphera (de leasemaatschappij) heeft 2 mogelijkheden: de gangbare lease met vaste bedragen en vaste looptijd en een variabele versie die vroegtijdig boetevrij afgelost mag worden maar per maand een luttel bedrag duurder is. Wat de lease betreft, kies ik voor de laatste. In mijn geval gaat het over aanschaf € 41.000,- excl btw en bpm waarvan ik ca. € 10.000,- over 3 jaar wil leasen. Overigens zijn de leaserentes inmiddels al flink aan de maat, dat terzijde.

 

Tijdens het overleg hebben we ook gesproken over privé dan wel zakelijk zetten. Daarbij reageerde hij dat als ik de btw op aanschaf niet zou terugvorderen (auto in privé) ik er terdege rekening mee moet houden dat de fiscus mij alsnog de mrb-korting grijs kenteken af kan nemen en de bpm naheft omdat het dan gezien kan worden als verkapt geel kenteken. Dit klonk aannemelijk maar ik vind er nergens (ook niet hier op HL) iets over terug. De enige vereiste is toch dat ik minstens 10% zakelijk rijd?

De afgelopen jaren gemiddeld ca. 60% zakelijk gereden, hier ben ik ook van uit gegaan in mijn laatste berekeningen. Die geven aan dat de kosten per km over de eerste 5 jaar met de auto in privé toch een heel stuk lager liggen vandaar dat ik als het even kan toch voor die keuze ga.

 

Morgen ga ik ook contact opnemen met mijn accountant maar ik ben benieuwd naar jullie gewaardeerde input.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1
41 minuten geleden, champion zei:

... als ik de btw op aanschaf niet zou terugvorderen (auto in privé) ik er terdege rekening mee moet houden dat de fiscus mij alsnog de mrb-korting grijs kenteken af kan nemen en de bpm naheft omdat het dan gezien kan worden als verkapt geel kenteken.

Als je in een filantropische  bui bent en de Overheid een extra financieel steuntje in de rug wilt geven dan mag dat. De Belastingdienst spreekt (onder voorwaarden) van een recht op aftrek van voorbelasting, niet over een plicht.

Of je nu wel of niet de BTW van aankopen terugvraagt of aftrekt, het enigste wat telt is de 10+ % zakelijk gebruik.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Zo heel erg filantropisch ben ik niet ingesteld 😉. Ik breng al genoeg naar de afzender van de blauwe brieven.

Welke voorwaarden bedoel je bij dat recht om btw terug te mogen vorderen?

Zelf ben ik van mening dat het feit dat ik ondernemer ben en de eis om de auto minstens 10% aantoonbaar zakelijk te gebruiken genoeg zijn om aan de regels te voldoen.

Zojuist reactie gekregen van mijn accountant, die zegt dat als ik de auto prive zet ik weldegelijk in het hoge mrb tarief ga vallen en dat ik een heffing restbpm ga krijgen. Mijns inziens is dat alleen het geval als een particulier zo'n grijs kenteken auto koopt.

Zou bellen met de belastingtelefoon een goede optie zijn?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
40 minuten geleden, champion zei:

Zo heel erg filantropisch ben ik niet ingesteld 😉. Ik breng al genoeg naar de afzender van de blauwe brieven.

Dacht ik al ... :face-with-hand-over-mouth:

 

40 minuten geleden, champion zei:

Welke voorwaarden bedoel je bij dat recht om btw terug te mogen vorderen?

In z'n algemeenheid ... Btw aftrekken? Houd dan rekening met deze regels en voorwaarden

 

40 minuten geleden, champion zei:

Zojuist reactie gekregen van mijn accountant, die zegt dat als ik de auto prive zet ik weldegelijk in het hoge mrb tarief ga vallen en dat ik een heffing restbpm ga krijgen.

Klopt.

De auto dus niet aan het privé-vermogen toerekenen.

 

40 minuten geleden, champion zei:

Mijns inziens is dat alleen het geval als een particulier zo'n grijs kenteken auto koopt.

Klopt ook ... als ondernemer de auto dus aan het zakelijk vermogen toerekenen.

 

40 minuten geleden, champion zei:

Zou bellen met de belastingtelefoon een goede optie zijn?

Die gaan slechts voorlezen wat jezelf ook kunt lezen ...

Vermogensetikettering bedrijfsmiddel

 

Keuzevermogen

Vaak mag u zelf kiezen of een bedrijfsmiddel tot het ondernemingsvermogen of het privévermogen behoort. In dat geval is sprake van keuzevermogen.

Wanneer u bij keuzevermogen kiest voor ondernemingsvermogen of privévermogen, moet u wel binnen redelijke grenzen blijven.

 

Verplicht ondernemingsvermogen of verplicht privévermogen

Soms mag u niet zelf kiezen. In die gevallen is sprake van verplicht ondernemingsvermogen of verplicht privévermogen.

Gebruikt u een bedrijfsmiddel voor minder dan 10% zakelijk? Dan is het verplicht privévermogen.

Gebruikt u een bedrijfsmiddel voor meer dan 90% zakelijk? Dan is het verplicht ondernemingsvermogen.

 

Auto’s

Een auto is alleen verplicht ondernemingsvermogen als uw privégebruik op jaarbasis niet meer is dan 500 kilometer. Bij een hoger privégebruik behoort de auto tot het keuzevermogen. Dan mag u de auto dus tot het privévermogen rekenen.

 

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Als ik je reactie goed interpreteer haal ik een aantal dingen door elkaar namelijk grijs kenteken en daarmee samenhangend de mrb en de keuze ondernemingsvermogen versus privevermogen.

Maar mijns inziens voldoe ik aan de eisen die hier: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/motorrijtuigenbelasting/soort_motorrijtuig/bestelauto/bestelautotarief_voor_ondernemers gesteld worden. Of geldt dit alles niet meer als ik de auto als privevermogen kies?

Hetzelfde voor de bpm: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/bpm/vrijstelling/ondernemersregeling

 

Samenvattend: als ik de auto niet tot ondernemingsvermogen (op de balans) reken en hij dus onder  privevermogen (21 ct/km vergoeding) valt, dan word ik gezien als particulier en heb ik geen recht op de vrijstelling bpm en het verlaagde mrb tarief? Correct me if I'm wrong.

In dat geval zou ik hem toch zakelijk moeten aanschaffen, btw terugvorderen en jaarlijks de bijtelling en correctie btw over privegebruik toepassen?

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, champion zei:

Of geldt dit alles niet meer als ik de auto als privevermogen kies?

Correct … ondernemer zijn heeft zo z’n voordelen.

 

1 uur terug, champion zei:

Correct me if I'm wrong.

Nee hoor, helemaal correct.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Aha, duidelijk. Daar maakte ik dus een denk- of interpretatiefout om dat vervolgens verkeerd in mijn berekeningen mee te nemen. Wat me toch nog verbaast is dat bij mijn gebruik de auto in privé zetten tóch nog voordeliger blijkt dan zakelijk ondanks de hogere mrb en bpm. Maar daar staat wel een km-registratie tegenover. Ik ga een en ander nog eens overwegen.

Tot zover bedankt voor de uitleg!

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, champion zei:

Wat me toch nog verbaast is dat bij mijn gebruik de auto in privé zetten tóch nog voordeliger blijkt dan zakelijk ondanks de hogere mrb en bpm.

Dat hangt er vanaf hoeveel zakelijke kilometers je rijdt.


Je moet in de privé-berekening ook de afschrijvingskosten meenemen … na een aantal jaren moet je toch weer een nieuwe(re)  auto kopen … en die is niet gratis.

 

Grofweg kan je zeggen …

- veel zakelijke kilometers … auto privé.

- veel privé kilometers … auto zakelijk.

 

Overigens zijn de verschillen niet (meer) zo heel groot.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.