Wat is er loos in de bankwereld? (II)

Aanbevolen berichten

Doordat de rente van de Europese Centrale Bank nu zo hoog is, en de rentes die banken zelf uitbetalen aan spaarders laag, worden financiële instellingen ‘gesubsidieerd door de overheid'. Dat stelt econoom Arnoud Boot.
 

‘Banken kunnen hun geld tegen 3,25 procent bij de ECB zetten. Daarvoor geven ze gemiddeld 0,4 procent terug aan de spaarders. Dat betekent dat banken op dit moment voor 2,85 procent per euro worden gesubsidieerd door de overheid.'

 

Volgens Boot vinden banken deze situatie wenselijk omdat er veel hypotheken uitstaan met lage rentes die ‘ook niet de correcte huidige situatie weergeven'. ‘Er moet ergens verdiend worden, toch?' Boot ziet daardoor dat bankiers zichzelf niet meer kunnen redden. ‘Als dit de situatie is, dan zitten we in een wereld waar bankiers niet meer kunnen bankieren. Dan moeten ze iedere keer als er iets veranderd weer geholpen worden.'

 

https://www.bnr.nl/nieuws/economie/10511803/banken-worden-gesubsidieerd-door-de-overheid

 

‘Het geld is totaal losgeslagen van de onderliggende reële economie.’


Hoe denken ondernemers daarover en wat voor (tegen)maatregelen nemen zij … of helemaal niet ?

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

ING maakt fors meer winst dankzij rente en geeft meer aan aandeelhouders.

 

Net als andere banken profiteert ING de afgelopen maanden van de marges die het op de rentetarieven maakt. Aan de ene kant betalen mensen met leningen fors meer rente aan de bank dan een paar jaar geleden. Aan de andere kant is ING veel minder kwijt aan rente op spaargeld. De spaarrente loopt weliswaar op, maar niet zo hard als de rente op leningen.


https://nos.nl/artikel/2474648-ing-maakt-fors-meer-winst-dankzij-rente-en-geeft-meer-aan-aandeelhouders

 

Kan dat eigenlijk wel ?

Aangezien de Overheid er naartoe werkt dat we ons geld helemaal gecontroleerd via de Banken uitgeven, moet die banken dan niet tegen kostprijs hun diensten leveren ?

 

Het is, in mijn ogen, belachelijk dat de 500 euro-biljetten uit de roulatie worden gehaald terwijl in Zwitserland niemand problemen maakt als je met een 1000 Frank-biljet iets wilt kopen.

 

Gezien de inflatie … wordt het niet eens tijd dat de flappentap 100 euro-biljetten gaat geven inplaats van die schamele 20 of 50 Euro-biljetten ?

 

Trouwens … al eens de kwaliteit van de euro-biljetten vergeleken met die van de Britse Pond of de Zwitserse Frank … lijkt net toiletpapier.

 

Anders dan in andere Europese landen, wordt het in Nederland nagenoeg onmogelijk gemaakt om nog met contact geld te betalen.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
1 uur geleden, Cosara zei:

Anders dan in andere Europese landen, wordt het in Nederland nagenoeg onmogelijk gemaakt om nog met contact geld te betalen.

 

 

Dit ligt volledig aan de consument. Zolang de consument contant blijft betalen zal de ontvanger (winkelier/handelaar) deze optie aan blijven bieden. Hetzelfde verhaal voor de flappentap, iedereen klaagt dat er bijna geen flappentappers meer zijn, maar ook hier ligt dat in onze eigen handen. Gewoon blijven gebruiken en ze blijven bestaan.

 

Nu begrijp ik ook wel dat het allemaal niet zo simpel is als dat ik het voorstel, maar het is wel een deel van de oplossing.

 

Zelf betaal ik eigenlijk altijd alles contant, het geld haal ik gewoon uit de pinautomaat. Tot ik deze week een frietje ging halen en ik wilde pinnen want had geen cash meer bij. De patatzaak accepteerde alleen contant........ Gelukkig zat er op 50mtr een automaat en tegen de tijd dat de friet gebakken was had ik weer cash. 

Link naar reactie
(aangepast)
23 minuten geleden, Derek-Jan zei:

Dit ligt volledig aan de consument. Zolang de consument contant blijft betalen zal de ontvanger (winkelier/handelaar) deze optie aan blijven bieden.

Helaas … wat de consument wil is helemaal niet (meer) aan de orde.

 

De consument heeft helemaal niet gevraagd om het aantal flappentappen drastisch te verminderen, noch het 500 euro-biljet in te trekken, noch een verbod op contante betalingen boven de 3.000 euro, noch …

 

23 minuten geleden, Derek-Jan zei:

Zelf betaal ik eigenlijk altijd alles contant, het geld haal ik gewoon uit de pinautomaat.

Vijf jaar geleden kocht ik nog een nieuwe auto met contant geld … omdat met de aankoop met de auto daarvoor mijn geld drie dagen spoorloos was. Daar sta je dan bij de garage om je nieuwe auto op te halen, en de betaling is niet ontvangen, maar wel van mijn bankrekening afgeschreven.

 

Wat ik het ergste van deze hele ontwikkeling is, dat de Overheid iedereen blijkbaar als fiscaal crimineel beschouwt … totdat het tegendeel is bewezen komt niet eens aan de orde.

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
15 minuten geleden, Cosara zei:

Wat ik het ergste van deze hele ontwikkeling is, dat de Overheid iedereen blijkbaar als fiscaal crimineel beschouwt … totdat het tegendeel is bewezen komt niet eens aan de orde.

 

Dat gevoel begint bij mij als individu, en als ondernemer sterker te spelen. In mijn beleving/onderbewustzijn leefde een sterk gevoel van: Overheid, en overheidsorganen klakkeloos vertrouwen. Sinds het toeslagen affaire (waar ik niets mee van doen had of heb gehad) begon ik het eigen gevoel in twijfel te nemen en er bewust over na te denken.

 

Ook de kwestie in mijn eigen bank topic (zal ik straks updaten) maakte dat ik daar over bewuster/rationeler ging nadenken. Ik heb al mijn middelen in stenen, op de bank, en in bedrijven (die voorraad redelijk snel liquide kunnen maken). Het zette mij aan het denken voor een nog verdere spreiding (goud? Crypto? verdiepen in ''de beurs/fondsen''? Anders?).

 

De discussie of de consument dit gewild, of gecreëerd hebt weet ik niet...Het zal in het midden liggen: De consument vindt giraal geweldig, en de banken/overheid komt die ontwikkeling goed uit.

Zolang Derk-Jan geld blijft pinnen en contant blijft betalen zal er niets veranderen. Er moeten grote groepen getriggerd worden om dat zelfde te doen.

Link naar reactie
Op 8-5-2023 om 09:25, Cosara zei:

Doordat de rente van de Europese Centrale Bank nu zo hoog is, en de rentes die banken zelf uitbetalen aan spaarders laag, worden financiële instellingen ‘gesubsidieerd door de overheid'. Dat stelt econoom Arnoud Boot.
 

‘Banken kunnen hun geld tegen 3,25 procent bij de ECB zetten. Daarvoor geven ze gemiddeld 0,4 procent terug aan de spaarders. Dat betekent dat banken op dit moment voor 2,85 procent per euro worden gesubsidieerd door de overheid.'

 

Volgens Boot vinden banken deze situatie wenselijk omdat er veel hypotheken uitstaan met lage rentes die ‘ook niet de correcte huidige situatie weergeven'. ‘Er moet ergens verdiend worden, toch?' Boot ziet daardoor dat bankiers zichzelf niet meer kunnen redden. ‘Als dit de situatie is, dan zitten we in een wereld waar bankiers niet meer kunnen bankieren. Dan moeten ze iedere keer als er iets veranderd weer geholpen worden.'

 

https://www.bnr.nl/nieuws/economie/10511803/banken-worden-gesubsidieerd-door-de-overheid

 

‘Het geld is totaal losgeslagen van de onderliggende reële economie.’


Hoe denken ondernemers daarover en wat voor (tegen)maatregelen nemen zij … of helemaal niet ?

 

 

Ja, dit is exact wat er gebeurd, maar het is geen houdbare situatie.

 

Wat doen ondernemers?

Zelf investeer ik en raad ik aan geld boven de 100K te splitsen op accounts van verschillende banken (Depositogarantie).

Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

Traprenovaties | Treinkaartjes | DC Timmerwerken

Link naar reactie
28 minuten geleden, Yen_Kee zei:

Ik heb al mijn middelen in stenen, op de bank, en in bedrijven (die voorraad redelijk snel liquide kunnen maken). Het zette mij aan het denken voor een nog verdere spreiding (goud? Crypto? verdiepen in ''de beurs/fondsen''? Anders?).

Splitten  ... zoveel als mogelijk, maar het wel werkbaar én winstgevend houden.

Aandelen en Crypto's worden een beetje lastig als je morgen dringend geld nodig hebt en de koers is flink gedaald. Dat betekend dat je toch ook een voorraad giraal en chartaal geld bij de hand moet houden.

 

11 minuten geleden, Ondernemeneer zei:

Wat doen ondernemers?

Zelf investeer ik en raad ik aan geld boven de 100K te splitsen op accounts van verschillende banken (Depositogarantie).

Depositogarantie is een overheidsgarantie die opgehoest moet worden door  ... de Belastingbetaler.  Een sigaar uit eigen doos dus ... of eentje uit de doos van de buren, je kinderen of kleinkinderen. Onze gewezen Minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem heeft ooit eens gezegd  - tijdens de financiële problemen van Griekenland en de bankencrisis op Cyprus - dat de depositogarantie, noch de hoogte daarvan, geen heilig huisje is. Goh ... dat schept vertrouwen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
(aangepast)
43 minuten geleden, Ondernemeneer zei:

Nee geen heilig huis, maar ze staan wel garant.

Ze kunnen best garant staan, maar het is uw eigen geld dat zij uitgeven.

Bovendien ... dat garant staan is uitvoerbaar als slechts een kleine bank omvalt, maar wat als er twee of meer grote banken omvallen? Dan is uw geld niet meer voldoende en wordt het heilige huisje subiet met de grond gelijk gemaakt.

 

"Geen huisje zo heilig of er past wel een sloophamer bij..."

(Quote: Ivo Giesen)

 

Trouwens ... De Nederlandse Bank (DNB) bezit ruim 600 ton goud (EUR 26,7 miljard eind 2019) als onderdeel van haar totale reserves. Het goud wordt vooral aangehouden als reserve en is van oudsher een vertrouwensanker.

 

Zoveel vertrouwen is er in de eigen munt ... en dan moet iedereen giraal en vooral digitaal gaan bankieren ?

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
(aangepast)

Ter overdenking ...

 

"Lagarde over ontevreden spaarders: 'Er is mogelijkheid om over te stappen'

 

Spaarders die niet tevreden zijn over de spaarrente bij hun bank, hebben al langer de mogelijkheid om over te stappen naar een andere bank. Dat zei Christine Lagarde, president van de Europese Centrale Bank (ECB), in een interview in tv-programma Buitenhof.

 

Lagarde reageerde daarmee op de constatering dat de spaarrentes bij de grote Nederlandse banken relatief langzaam stijgen, terwijl de ECB zijn rentetarieven sinds halverwege vorig jaar al met meerdere procentpunten heeft opgevoerd.

 

"Het is aan de klanten zelf, dus ook individueel, om de relatie met de bank te bepalen wat betreft rente op spaarrekening", zei Lagarde. Wie voor zijn of haar gevoel niet op een eerlijke manier gecompenseerd wordt, kan volgens haar overstappen naar de concurrentie."

 

bron: https://nos.nl/artikel/2475909-lagarde-over-ontevreden-spaarders-er-is-mogelijkheid-om-over-te-stappen

 

https://fd.nl/economie/1476767/ecb-president-lagarde-spaarders-die-hogere-rente-willen-kunnen-overstappen-naar-andere-bank-mve3ca0OQFF8

 

Wat  nu als iedereen inderdaad z'n spaargeld opneemt en naar een andere (buitenlandse) bank overstapt ?

Zo'n bank zal in grote financiële problemen komt ... denk maar eens terug aan de DSB Bank.

 

"Het blijft zo ongeveer het griezeligste wat je als bank kan overkomen: een internet-run op spaargelden. Het overkwam DSB Bank van ondernemer Dirk Scheringa. In 2009 viel de bank om nadat Pieter Lakeman spaarders opriep om hun geld weg te halen bij de Wognumse firma."

 

bron: https://www.businessinsider.nl/dsb-bank-failliet-ondergang-dirk-scheringa-2009/

 

Christine Lagarde vind ik zo'n beetje de domste persoon die de ECB in haar bestaan heeft aangesteld.

 

aangepast door Hans van den Bergh
'is' aangepast naar 'vind ik'...

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Op 22-5-2023 om 12:24, Cosara zei:

Wat nu als iedereen inderdaad z'n spaargeld opneemt en naar een andere (buitenlandse) bank overstapt ?

 

Overstappen wordt door het gedrag van de Nederlandse banken inderdaad wel erg aantrekkelijk.

 

En wordt tegenwoordig door spaarbemiddelaars als Raisin steeds makkelijker gemaakt.

Daar hoef je je in principe maar 1x te identificeren en kan je vervolgens met een paar klikken in de app "bankhoppen".

 

Link naar reactie
4 uur geleden, Maxn zei:

En wordt tegenwoordig door spaarbemiddelaars als Raisin steeds makkelijker gemaakt.

Een probleem kan ontstaan als je je geld weer wilt terughalen naar je eigen Nederlandse betaalrekening.

 

Ook Raisin valt onder het depositogarantiestelsel van 100.000 euro per rekening per klant.

 

Op enig moment moet je je geld van de (buitenlandse) spaarrekening overboeken naar je (Raisin)transactierekening en vervolgens naar je Nederlandse betaalrekening. Als er echt paniek uitbreekt, dan loop je 3x risico om je geld niet te ontvangen.

 

Verder is het zo dat dat elke Bank weliswaar een hoge rente kan beloven, maar misschien niet waar kan maken, als iedereen daar op inspringt.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Als ik zie dat Bunq 2,1% geeft op een spaarrekening, dan zie ik niet in waarom ik voor een half procent meer een Zuid Europese bank moet gaan sponsoren. 

 

Dat Raisin ziet er heel leuk uit, maar als je de banken bekijkt die mooie rentes beloven dan kom ik toch uit in landen waar ik liever mijn geld niet heb staan. Dan heb ik toch iets meer vertrouwen in een Nederlandse instelling.

Link naar reactie
2 uur geleden, Derek-Jan zei:

Als ik zie dat Bunq 2,1% geeft op een spaarrekening, dan zie ik niet in waarom ik voor een half procent meer een Zuid Europese bank moet gaan sponsoren. 

 

Dat Raisin ziet er heel leuk uit, maar als je de banken bekijkt die mooie rentes beloven dan kom ik toch uit in landen waar ik liever mijn geld niet heb staan. Dan heb ik toch iets meer vertrouwen in een Nederlandse instelling.

 

Bunq had in het verleden ook wat "aparte" kleine lettertjes, zoals alleen rente over de eerste 10.000 EUR.

Hoewel ze dat inmiddels wel netjes naar 100k hebben verhoogd.

 

En je hoeft natuurlijk niet perse de Zuid-Europese bank met de hoogste rente uit te kiezen.

Eentje in een AAA land als Zweden (3,24% bij 1 jarig deposito) mag ook...

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.