• 0

Parkeerkosten factureren en aftrekken als de auto niet op de balans staat

Goedemiddag de beste van de beste,

 

Kan iemand mijn vraag beantwoorden? Het geeft betrekking tot mijn man. Hij moet nu via zijn opdrachtgeevr (mijn man is zoals ik zzp) parking kosten op factuur zetten. Die wordt natuurlijk betaald. Samen met zijn diensten.

Maar hij betaalt ze uit eigen geld. Ik denk dat ik het in zijjn administratie niet als kosten kan aangeven omdat hij de auto niet op de balans heeft staan. Maar betekent dit niet verkeerde beeld van zijn winst?

Kan iemand mij helpen ermee?

Dat is bestveel geld als het zo hele jaar zal gaan.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0
4 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

Hij (je man) mag alleen 21 cent per zakelijke kilometer als kosten meenemen.

Die 21 cent is een belastingvrije vergoeding tussen privé en zaak, niet tussen zaak en klant.

Hij mag zoveel kosten in rekening brengen als hij wilt of met de klant is overeengekomen.

 

De Belastingdienst ziet de kilometervergoeding/autokosten als bedrijfskosten, en is onderdeel van de vergoeding van de prestatie. Je bereken de kilometervergoeding/autokosten aan klant tegen hetzelfde btw-tarief als de rest van je vergoeding.

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

Dat schrijf ik toch ook!!!

Niet gelijk uit je slof schieten ...  je antwoord kan je namelijk tweeledig uitleggen.

Ik schep alleen een beetje meer duidelijkheid.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dus als je hele dagen met je auto/klusbus in de Amsterdamse binnenstad aan het werk bent mag je die exorbitante parkeerkosten niet opvoeren als kosten? Dit moet je dan als ondernemer maar uit je eigen zak betalen?

 

Lijkt me niet de bedoeling?

 

Even rekenen, ik woon in IJmuiden en heb een klus in hartje Amsterdam. Dit is 78 km vv en daarvoor mag ik 21 cent/km opvoeren. Dat is dus 16,38 euro.  Parkeren in de binnenstad kost mij voor deze klus vervolgens 48 euro en dat mag ik niet opvoeren als kosten?

 

 

Link naar reactie
  • 0
22 minuten geleden, Derek-Jan zei:

Even rekenen, ik woon in IJmuiden en heb een klus in hartje Amsterdam. Dit is 78 km vv en daarvoor mag ik 21 cent/km opvoeren. Dat is dus 16,38 euro.  Parkeren in de binnenstad kost mij voor deze klus vervolgens 48 euro en dat mag ik niet opvoeren als kosten?

Klopt, zie Gebruik privévervoermiddel bij de Belastingdienst:

Quote

U mag geen kosten (zoals brandstof, verzekering, tol, parkeren) afzonderlijk van uw winst aftrekken. Alle bedragen zitten verwerkt in de € 0,21 per kilometer.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Quote Derek-Jan: ... en dat mag ik niet opvoeren als kosten?

 

Privé: U mag geen kosten (zoals brandstof, verzekering, tol, parkeren) afzonderlijk van uw winst aftrekken. Alle bedragen zitten verwerkt in de € 0,21 per kilometer.

 

Zaak: Je mag het wel doorberekenen als kosten voor de klant. Het vormt voor u dus extra inkomsten.

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Het klint voor mij nog steeds onlogisch maar weet het niet zeker. 5x 36 euro parking in Amsterdam. Betaal ik uit mijn eigen zak(prive).Dan zet ik het factuur. Mijn winst schiet daardoor omhoog. MIjn belasting dus ook. Ben ik de klos of niet? Want aan de andere kant krijg ik dat uitgegeven geld terug bij betaling van de opdrachtgever. Ik rij in prive auto, niet in auto van de zaak. Kan iemand mij AUB helpen met begrijpen?

Link naar reactie
  • 0
48 minuten geleden, Siwa2528 zei:

Ben ik de klos of niet?

Hoeveel zet je op je factuur naar de klant? Als dat 5x36 is, ja dan ben je de klos. Je hebt die in prive betaald maar krijgt het zakelijk terug en je moet daar dus nog inkomstenbelasting over betalen.

 

Het is dus verstandig niet 5x36 (€180) op de factuur te zetten naar (5x36)/0,63 = 5x57 = €285. Over die €285 betaal je 37% (x0,37) inkomstenbelasting (in je ib aangifte) en dan zit je weer op €180 voor prive (285-37% = €179,55).

 

Link naar reactie
  • 0

Opdrachtgever, in de bouw betaald gewoon parkingkosten. Dus werkelijk wat ik heb voor betaald. Vandaar mijn vraag . IK dacht om die betallingen terug te draaien in mijn adminstratie , Dus bij elke betalling voor parkin ipv Prive Opname omzet verlegd aan de debet kant ze zetten. IK mis soms een beetje kennis alhoevel ik best veel zelf doe en begrijp. Bij deze zit ik vast dus.

Link naar reactie
  • 0
28 minuten geleden, Siwa2528 zei:

Opdrachtgever, in de bouw betaald gewoon parkingkosten. Dus werkelijk wat ik heb voor betaald. Vandaar mijn vraag .

En dat is dus te weinig als je prive diezelfde kosten over wilt houden.

Je moet dus meer factureren (€285).

Doe je dat niet, dan schiet je er in jouw voorbeeld €66 bij in prive (37% van €180).

 

33 minuten geleden, Siwa2528 zei:

IK dacht om die betallingen terug te draaien in mijn adminstratie

Welke betalingen? Die kosten zijn toch prive betaald? Als ze door de zaak betaald zijn dan boek je die inderdaad prive opname. PS. e.v. BTW kan wel op de zaak (als die op de bon staat i.g.v. parkeergarage, gemeente parkeerplaats is volgens mij geen BTW).

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
19 minuten geleden, Siwa2528 zei:

Dank jullie wel voor jullie antwoorden.Ze zijn prive betaald maar ze op factuur zetten verhoogt mijn winst dat ik werkelijk niet heb. Zo denk ik erover. Zie ik het echt verkeerd?

Begrijp je de antwoorden niet?

(Indien die niet duidelijk zijn dan horen we graag wat er niet duidelijk is.)

 

De bedragen die je op je factuur zet krijg je ook daadwerkelijk (zakelijk) binnen. Dus je winst wordt wel verhoogt en die heb je dus wel (zakelijk). Alleen betaal je daar inkomstenbelasting over (aan het einde van het jaar) en dan hou je in privé minder over dan je daadwerkelijk privé betaald hebt.

 

Als je dat wilt voorkomen moet je dus een HOGER bedrag op de factuur zetten dan je daadwerkelijke kosten in privé. Duidelijker kan ik het niet maken. Dit is gewoon het nadeel van je privé auto gebruiken. In de €0,21 (€0,23 in 2024) die je zakelijk mag aftrekken p/km zit gewoon alles (ook parkeerkosten). Daar is verder geen sleutelen mee mogelijk.

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Rik bedankt. Ik denk dat ik genoeg aan heb. Duidelijk. Als ik geen auto op de zaak wilt zetten dan zijn dan de "consenquences". Ik hoef dus niks veranderen in boekingen.IK hou van jullie en ik Hou van deze site. Mensen met meer kennis die wel tijd nemen om andere te helpen. :smiling-face-with-hearts:

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.