• 0

Bestelauto eenmanszaak bij emigratie naar Frankrijk

Hallo,

 

Mijn vrouw heeft een eenmanszaak en daarvoor een kleine bestelauto die iets meer dan 5 jaar oud is. De auto is indertijd nieuw gekocht, geen BPM betaald en de BTW teruggevraagd.

Ikzelf ben in loondienst en voor mijn werk wordt ik overgeplaatst naar Frankrijk, derhalve willen we de eenmanszaak in Nederland staken en een nieuwe eenmanszaak in Frankrijk oprichten. Maar we willen wel graag de bestelauto meenemen.
Nou is het in Frankrijk ongunstig om een bestelauto op een eenmanszaak te registreren, en dus zou de auto daar privé worden. Maar om daar een frans kentekenbewijs te krijgen moeten we bewijzen dat er bij de aanschaf al BTW over is betaald middels bijvoorbeeld een factuur. Nou hebben we de aanschaffactuur  met BTW nog wel, maar die staat op naam van de eenmanszaak, en bovendien is de BTW wel betaald, maar ook weer teruggevraagd. Dus ik betwijfel of de Franse belastingdienst daar mee akkoord gaat. En als ze wel akkoord gaat is het volgens mij eigenlijk fraude, omdat dan een zakelijke auto prive wordt gemaakt in Frankrijk zonder dat er ooit BTW over is afgedragen.

Ergens in het proces van zakelijke auto in Nederland privé-auto in Frankrijk zal er BTW betaald moeten, en zullen we moeten bewijzen dat dat is gedaan. Ik zie een aantal mogelijkheden, maar heb soms mijn twijfels over de legaliteit of hoe ik dan bewijs dat er BTW is betaald.

1) De eensmanszaak in Nederland staken, de bestelauto gaat dan naar prive (en er zal BTW moeten worden afgedragen) en vervolgens registreren in Frankrijk. Echter, hoe bewijs ik dan dat er BTW is betaald voor de auto?
2) De bestelauto aan mijn vrouw zelf prive verkopen mag zover ik weet niet omdat dat kan worden gezien als een poging om de bijtelling te ontduiken - maar sommige bronnen zeggen dat ze 'm wel privé aan mij zou mogen verkopen omdat we onder huwelijkse voorwaarden zijn getrouwd. Is dat waar?
3) Andere bronnen zeggen dat de auto prive verkopen aan een derde (die geen familie is) en dan prive terugkopen een optie is. Maar als voorgaande kan worden gezien als een poging om bijtelling te ontlopen, dan lijkt me verkoop en terugkoop via een derde dat ook, toch?

Als we de auto inderdaad aan onszelf zouden verkopen, met BTW factuur, en kort daarna de onderneming zouden staken - zou de belastingdienst dan snappen dat we dus niet de bijtelling proberen te ontduiken en dus niet de intentie hebben om fraude te plegen?
 

Dus de vraag is, hoe krijg ik de auto van zakelijk naar privé zodanig dat ik bewijs heb dat BTW is betaald opdat ik 'm kan registreren in Frankrijk.

Met vriendelijke groet,


Dennis
 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je staakt de eenmanszaak, de auto gaat (tegen marktwaarde) over naar privé en daar ben je dan inderdaad BTW over verschuldigd.

(Hoe het met de BPM zit weet ik niet, daar houd ik mij niet mee bezig.)

 

Dus je geeft het aan in je BTW aangifte. Of de Franse fiscus dat "als bewijs" ziet zou ik niet weten verder. Misschien daar informeren? Eventueel een kopie van je aangifte met bijbehorende bankafschrift waaruit blijkt dat het geld overgemaakt is aan de belastingdienst gebruiken?

 

De auto staat toch al op jullie naam (neem ik aan), dus die kan je niet nog een keer aan jezelf verkopen.

"What, me worry?"

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.