• 0

Inruil leasewagen/afboeking

Allen,

 

Lang getwijfeld of ik het zou plaatsen want wil niet in de herhaling vallen. Ik vond een soortgelijk topic met een zelfde vraagstelling. Maar het helpt mij nog niet om mijn probleem op te lossen.

 

De balanspost LVV leaseverplichting van de oude wagen krijg ik niet op 0. Het resterende bedrag komt ongeveer overeen met het BTW bedrag van de verkochte wagen:  1430. Dit kan toeval zijn natuurlijk.

 

Ik wil beginnen met het eerste deel, inruil oude wagen en inkoop nieuwe wagen bij de garage.

 

Situatie: 

We hebben een leasewagen ingeruild, nog voor afloop van leasetermijn voor een andere leasewagen, bij de dezelfde garage onder begeleiding van de leasemaatschappij.

 

Er is een factuur van garage die de oude wagen heeft ingekocht en de nieuwe heeft verkocht. Dus zowel de inruil en als verkoop staat op 1 factuur. 

Geleverd bedrijfsbus :   24900

Extra optie pakket:          995

Ingekocht oude wagen volgens BTW regeling:  - 7000

 

subtotaal : 18895

21% BTW  : 3967,95

Totaal: 22.862,95

 

De 7000 heb ik geboekt op de activazijde waardoor er , incl afschrijvingen, een restbedrag overblijft van -1189.

Dit zou dan als boekverlies weggebooekt moeten worden.

 

24900 is ondergebracht op de activazijde voor de nieuwe wagen en zal op worden afgeschreven.

 

Ik wil beginnen met de vraag of de manier van werken, inruil en verkoop 1 factuur, toegestaan is en of ik alsnog een verkoop factuur moet maken. 

Aangezien het al is weergegeven op 1 factuur, dacht ik niet dat dit meer noodzakelijk is. De BTW die we zouden moeten afdragen is immers al verwerkt in de verzamelfactuur en wordt als zodanig meegenomen in de btw aangifte. Is dit volgens de regels?

 

Ik kwam echter de volgende tekst tegen, waarin staat de een verzamelfactuur niet toegestaan is. 

https://www.btwadvies.com/sites/default/files/files/201703/Nr.1-2017 Self-billing bij inruil ondernemersauto.pdf

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
1 uur geleden, MarijnT zei:

Ik wil beginnen met de vraag of de manier van werken, inruil en verkoop 1 factuur, toegestaan is en of ik alsnog een verkoop factuur moet maken. 

Wie een beetje op internet rondkijkt, komt eigenlijk alleen artikelen tegen die allemaal zeggen dat bij inruil twee facturen noodzakelijk zijn … een voor de verkoop van de eigen bedrijfsauto en een voor de aankoop van de nieuwe auto.

 

In de praktijk is al vele jaren zo dat elk garagebedrijf slechts één factuur maakt waarin zowel de verkoop en de aankoop geregeld is, met vermelding alle relevante gegevens. Gaan alle garagebedrijven daarmee in de fout ?

 

Wat zegt de Belastingdienst hierover …


“Uw klant ruilt goederen in:

Bij een ruiltransactie vermeldt u op de factuur naast de verplichte gegevens de waarde van beide geruilde goederen en de btw die daarover betaald moet worden. Vindt de inruil geheel in natura plaats, dan moet u de waarde van de geruilde goederen vaststellen en op de factuur vermelden.”


https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/facturen_maken/factuureisen/aangepaste_regels_facturen/uw_klant_ruilt_goederen_in

 

Hierbij vindt geen onderscheidt plaats tussen ondernemer en particulier. Wat voor de één geldt, gaat blijkbaar ook op voor de ander.

 

Zelf accepteren wij, als administratiebureau, de enkele factuur en verlangen geen dubbele facturatie. Ook bij belastingcontroles is hierop nooit verwezen dat dit onjuist zou zijn.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Bedankt voor je antwoord. Ok, dus dat is toegestaan. Dan klopt het ook dat wij geen verkoopfactuur hoeven aan te maken. De bedragen staat immers al op de verzamelfactuur van de garage vermeld?

aangepast door MarijnT
Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, MarijnT zei:

Dan klopt het ook dat wij geen verkoopfactuur hoeven aan te maken. De bedragen staat immers al op de verzamelfactuur van de garage vermeld?

Klopt !

 

… als je dat wel zou doen, dan klopt de (verzamel)factuur van de verkoper niet meer.

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.