• 0

Gezamenlijk in VOF of in loondienst?

(aangepast)

Hallo allemaal,

 

Ik ben benieuwd naar jullie mening over het volgende. 

 

Dit is mijn 10e jaar bij mijn huidige baan in een supermarkt waar ik begonnen ben op mijn 13e. De afgelopen vier jaar werk ik hier naast mijn deeltijd studie en neem ik steeds meer taken over van mijn baas. 

 

We zijn nu zo ver dat ik verantwoordelijk ben voor alle dagelijkse werkzaamheden. Mijn baas verzorgd de administratie en werkt alleen nog in de weekenden en drukke vakanties/feestdagen. Doordeweeks huurt hij zichzelf uit vanuit de eenmanszaak die de supermarkt is. 

 

De supermarkt volledig verkopen zit er voor hem nog niet in. Wel vroeg hij naar wat mijn toekomst plannen zijn met het oog op volgend jaar, aangezien ik eigenlijk al zijn werkzaamheden in de supermarkt heb overgenomen.

 

Is het verstandig in loondienst te blijven en een loonsverhoging te vragen? Of, voor te stellen de supermarkt onder te brengen in een VOF. Ik heb uitgerekend dat we ongeveer even veel uur werken op een hele jaar. Dan zodoende de volledige winst te splitten. Dat zal voor mij onderaan de streep zeker meer opbrengt dan loondienst maar hierbij zal ik mezelf moeten inkopen in het bedrijf. Indien de optie VOF de beste is, is de verdeling 50/50 dan verstandig of moet er dan een andere regeling gemaakt worden om de inkomsten te verdelen?

 

Hopelijk is de situatie en de vraag die daarbij hoort duidelijk.

Ik hoor graag jullie mening.

 

Groeten,

MM

aangepast door MarkieM
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Beste MarkieM,

 

Realiseer je je wat het betekent om hoofdelijk aansprakelijk te zijn (met je gehele eigen vermogen) voor al hetgeen in de supermarkt voorvalt? Wegen de inkomsten dan nog op tegen de (verzekerbare en onverzekerbare) risico's.

 

Zelf zou ik me nooit middels een VOF inkopen in een bestaande onderneming met personeel. Hoe aantrekkelijk de fiscale regelingen ook zijn of worden voorgesteld.

aangepast door Jeroen Kisters RPLU ARe

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, MarkieM zei:

Doordeweeks huurt hij zichzelf uit vanuit de eenmanszaak die de supermarkt is.

Wat betekent dat ?

Vindt hij het werken in de supermarkt niet meer uitdagend genoeg of verdient hij met ander werk meer geld?

 

10 uur geleden, MarkieM zei:

Mijn baas verzorgd de administratie en werkt alleen nog in de weekenden en drukke vakanties/feestdagen. 
Is het verstandig in loondienst te blijven en een loonsverhoging te vragen? Of, voor te stellen de supermarkt onder te brengen in een VOF.

Zonder te weten wat de jaarwinst (en de potentie) van de onderneming is, zou ik ‘gewoon’ in loondienst blijven. 

 

10 uur geleden, MarkieM zei:

De afgelopen vier jaar werk ik hier naast mijn deeltijd studie en neem ik steeds meer taken over van mijn baas. 

Hebben studie en supermarkt raakvlakken?

 

10 uur geleden, MarkieM zei:

Dat zal voor mij onderaan de streep zeker meer opbrengt dan loondienst …

Dat valt nog maar te bezien … boven aan de streep krijgt je in ieder geval 100% aansprakelijkheid, indien er voor een VOF wordt gekozen.

Omzetting van EMZ naar VOF heeft ook gevolgen voor de lopende contracten … die worden niet zonder meer omgezet.

 

Staat er nog meer personeel op de loonlijst ?

Wat wil de eigenaar eigenlijk, anders dan minder in de winkel werken ?

 

10 uur geleden, MarkieM zei:

We zijn nu zo ver dat ik verantwoordelijk ben voor alle dagelijkse werkzaamheden.

Nee …  je regelt slechts een aantal dagelijkse dingen. Verantwoordelijk is de eigenaar van de EMZ, je baas dus.

Trouwens wat regel je eigelijk allemaal … inkoop, verkoop, voorraad, klachten ?

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.