• 0

Fiscale vertegenwoordiger nodig bij doorverkoop geïmporteerde goederen?

Hallo,

 

First of all: Ik ben verliefd op dit platform! Heel veel super handig info voor me als ondernemer.. heel erg bedankt!! :-)

 

Nu dit:

Een voormalig amerikaanse leverancier van ons wilt de volgende constructie met ons starten. Hij heeft een vergelijkbaar samenwerking in Mexiko en wilt in EU proberenen; de vraag is: mag dat zomaar of moet ik iets hiervoor regelen?

 

Eerst mijn vraag:

Heb ik hier een speciale vergunning voor nodig? of moeten we ons gaan aanmelden als fiscaal vertegenwoordiger?

In principe is dit gewoon import en doorverkoop en leverancier achteraf bepalen. Alleen in dit geval lopen we minder risico op incourante voorraad en bepalen we verkoop prijs ook niet.

 

Nu het verhaal..

Wat feitjes:

  • We gebruiken zowel 3PL warehouse als een kleintje van ons. Allemaal in NL gevestigd
  • We importeten uit VS en andere landen al lang en hebben art. 23 vergunning 
  • Ons bedrijf valt onder SBI 463xxx

 

Constructie is als volgt:

  1. Hij verstuurt een partij van bloem met ons als koper en consignee
  2. Prijs wordt achteraf bepaald "Selling products on consignment"
  3. We regelen import op ons naam en boeken het in onze ink. admin
  4. Hij gaat nieuwe EU klanten benaderen 
  5. Verkoop prijs wordt door hem uiteindelijk bepaald
  6. Na akkoord tussen hem en klant, doen we een kredietcheck. 
  7. We gaan goederen (laten) leveren aan eindbestemming vanuit de loods. Voorraad is namelijk ingeklaard en ligt bij ons.
  8. We factureren klanten met NLse/EUse BTW
  9. Per 2 weken, gaan we:
    • overzicht met alle opslag en administratie kosten die we gemaakt hebben naar VS lev. verstuurd
    • een "self-billing" factuur uitkeren
    • resterende saldo (factuur min kosten) uitbetalen

 

Voordelen voor ons en redenen waarom ik niet voor een gewoon "leverancier-distributeur" samenwerking zou gaan:

  • We lopen minder risico's. Als voorraad niet verkocht is, hebben we geen verlies door bederven goederen
  • Belast ons salescollega's niet.. we hebben maar paar en het is daar te druk (1)
  • Nieuwe omzetbron voor ons. We gaan een winst (2% van alle omzet+ op- en overslag kosten zijn met een winstje)
  • Het vraagt van ons geen gekke werk

 

Voordelen voor hem:

  • Als hij voorraad hier hebt liggen, kan hij veel meer, veel sneller verkopen
  • Hij kan zowel midden-groot als klein klanten bereiken 
  • Het trekt nieuwe klanten over de streep als ze eerst een kleine bestelling kunnen plaatsen hier in NL voordat ze rechtstreeks vanuit VS (met alle risico's en kosten vandien) hoeven te bestellen.

Het is eigenlijk een beetje "Fulfilled by Amazon" of verkoop via Bol.com alleen voor B2B..


We zijn voor hem dus een logistieke en facturatie platform in feite..

 

Alvast bedankt voor de advies!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
10 uur geleden, Hans van den Bergh zei:

Je zou kunnen beginnen HIER eens doorheen te bladeren...

Hi Hans, die heb ik al doorgelezen en ook op de website van de fiscus. Echter niks over dit specifieke situatie. Ook niet hier op HL. 

 

Advies/mening van een deskundige is de enige optie.. vandaar mijn vraagje hierboven 

Link naar reactie
  • 0
13 uur geleden, jessek zei:

Sorry geen deskundige, maar 2% lijkt me extreem laag. Heb je er ook rekening gehouden met eventuele aansprakelijk voor het product / voedselveiligheid wat je van deze leverancier gaat uitleveren?

 

Succes!

Hi Jesse,

 

Dank voor je comment!

 

Jij maakt een punt idd...We hebben in het contract afgesproken dat we aansprakelijk zijn voor niks wat product betreft en dat we "uitsluitend" verantwoordelijk voor import/opslag/uitlevering/factureren. De aansprakelijkheid voor alles wat vanaf import tot levering aan eind klant is wel verzekerd (zoals diefstal, etc.)

 

Maar .. klopt de 2% moet ik alsnog even herzien!

Link naar reactie
  • 1
Op 1-6-2023 om 10:39, btwaubniet zei:

 

Heb ik hier een speciale vergunning voor nodig? of moeten we ons gaan aanmelden als fiscaal vertegenwoordiger?

In principe is dit gewoon import en doorverkoop en leverancier achteraf bepalen. 

Welk probleem probeer je hier op te lossen? BTW afdracht?

 

Naar mijn mening is deze hele constructie wel heel twijfelachtig. 

 

Dit is niet "gewoon" import en zeker geen doorverkoop want jullie worden blijkbaar op geen enkel moment eigenaar van de goederen, dus eigenlijk maar één transactie, die van de Amerikaan aan de eindafnemer.

 

Op 1-6-2023 om 10:39, btwaubniet zei:
  1. We factureren klanten met NLse/EUse BTW

Jullie gaan dus blijkbaar facturen sturen voor goederen die jullie niet zelf verkocht hebben?

 

Op 1-6-2023 om 10:39, btwaubniet zei:
  1. We regelen import op ons naam en boeken het in onze ink. admin

 

Het zal de douane niet veel uitmaken in wiens naam de aangifte gedaan wordt, zolang de belasting maar geheven kan worden.... Maar op het moment van aangifte is er geen koop-verkooptransactie waarop de douanewaarde gebaseerd kan worden. Er zal dus gebruik gemaakt moeten worden van een de andere GATT-methoden om de douanewaarde te bepalen. Tenzij de goederen al verkocht zijn aan de eindgebruik vóórdat ze aangegeven worden.  Dat kan nog een hele boel aardige discussies met de douane gaan opleveren.....

Op 2-6-2023 om 12:12, btwaubniet zei:

Jij maakt een punt idd...We hebben in het contract afgesproken dat we aansprakelijk zijn voor niks wat product betreft en dat we "uitsluitend" verantwoordelijk voor import/opslag/uitlevering/factureren. De aansprakelijkheid voor alles wat vanaf import tot levering aan eind klant is wel verzekerd (zoals diefstal, etc.)

Je kunt in je contract afspreken wat je wil maar alle wettelijk regels v.w.b. productveiligheid bijven gelden.

 

Link naar reactie
  • 0

Grappig, je geeft als forumnaam op: "btwaubniet". Als je goederen importeert van buiten de EU moet btw afgedragen wordenJe geeft aan een artikel 23 vergunning te hebben en eigenaar te zijn van een groothandel. Dan weet je waarschijnlijk ook wat een art 23 vergunning inhoudt. (Je kunt de btw bij import gelijktijdig in je reguliere btw aangiften aangeven, en verrekenen met de btw over je verkopen. Maar als de verkopen nou is tegenvallen ?  Dan moet de btw over de import toch afgedragen worden.  Je schrijft hierboven:

Jij maakt een punt idd...We hebben in het contract afgesproken dat we aansprakelijk zijn voor niks wat product betreft en dat we "uitsluitend" verantwoordelijk voor import/opslag/uitlevering/factureren. De aansprakelijkheid voor alles wat vanaf import tot levering aan eind klant is wel verzekerd (zoals diefstal, etc.)

Je geeft aan dat je verantwoordelijk bent voor  import, opslag, uitlevering en factureren. Je geeft niet aan of je verantwoordelijk bent voor onbetaalde facturen (wanbetalers).  Je geeft ook aan dat de aansprakelijkheid voor van alles verzekerd is .  Denk je er wel aan dat de importeur (dat ben jij dus) aansprakelijk bent voor de Btw over de import.  Dus , btw aub niet, vind ik niet zo'n toepasselijke forumnaam.  Succes in het zakendoen. 

Link naar reactie
  • 0

Correctie op mijn eerdere reactie: "maar als de verkopen nou tegenvallen" , dan zou meer btw teruggevraagd kunnen worden dan er afgedragen moet worden. M.a.w. de af te dragen btw bij import wordt bij de aangifte weer teruggevraagd. 

Ik vindt de casus twijfelachtig.  Btwaubniet blijft aansprakelijk voor de btw.  Ik hoop dat btwaubniet de casus voorlegt aan een btw-specialist voordat ie verder gaat met dit avontuur.

Ik dank Bert voor zijn opmerking, ik drukte me wat ongelukkig uit. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
4 uur geleden, jmnadvies zei:

Correctie op mijn eerdere reactie: "maar als de verkopen nou tegenvallen" , dan zou meer btw teruggevraagd kunnen worden dan er afgedragen moet worden. M.a.w. de af te dragen btw bij import wordt bij de aangifte weer teruggevraagd. 

 

 Met een artikel 23 vergunning betaal je via je douaneaangifte helemaal geen BTW bij invoer, en als je niets betaalt valt er dus ook bij de OB-aangifte niets terug te vragen. 

 

Maar de blijft inderdaad dubieus, met facturen die niet weergeven hoe de werkelijke verkopen in elkaar zitten.

aangepast door Bert.
typo
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.