Hi Allen! Via Google ben ik op deze site terecht gekomen. En ik kan jullie hulp goed gebruiken. Alvast bedankt. :-)

Ik heb een VOF met een vriend sinds 2021 en het is 50/50 verdeeld. Echter hebben we besloten sinds deze maand dat hij tijdelijk elke maand 35% van de maandelijkse winst opneemt als een soort vergoeding omdat hij momenteel veel meer uren insteekt dan ik omdat ik het wat druk heb met mijn studie. Nu is mijn vraag hoe kunnen we dat het beste doen kwa adminstratie en boekhouding? Want de helft van het bedrag wat hij maandelijks zal opnemen zal gezien worden als inkomen voor mij en ga ik uiteindelijk inkomstenbelasting over moeten betalen.

Ik hoop dat iemand een idee of advise heeft. Alvast bedankt!   

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/75121-vof-winstverdeling-en-administratie/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Nee, zo werkt het niet. Het werkt zo:

De VOF (de samenwerking) heeft een administratie en daaruit blijkt (einde van het jaar) wat de winst is geweest. En ook wat de vennoten als 'voorschot' opgenomen (en gestort) hebben.

Dat zijn de jaarstukken.

In de IB aangiften wordt vervolgens de winst (volgens afspraak) verdeeld een komt dat samen met alle andere 'dingen' in de aangifte tot een bepaald bedrag aan belasting.

De jaarstukken zijn geïntegreerd in de winstaangiften. Zowel de winstaandeel als het eigen vermogen (op basis van winstaandeel en opnamen/stortingen gedurende het jaar) per vennoot worden daar ook in gespecificeerd.

"What, me worry?"

• 0
1 uur geleden, Soliman zei:

Echter hebben we besloten sinds deze maand dat hij tijdelijk elke maand 35% van de maandelijkse winst opneemt als een soort vergoeding omdat hij momenteel veel meer uren insteekt dan ik omdat ik het wat druk heb met mijn studie.

Hebben jullie in de VOF overeenkomst niets vastgelegd over beloning van arbeid?

Zo niet dan kan je vriend er wel meer 'uittrekken' maar jij bouwt wel vermogen op met de 50/50 verhouding (waar je gewoon IB over betaald) en dat moet ooit afgerekend worden. Dat zou dus niet zo handig zijn.

Als wel beloning afgesproken is (verschil tussen primaire arbeidsbeloning en winstverdeling in de VOF) dan kan dat eerst verrekend worden (waarover ieder zijn eigen IB betaald) en dan wordt de 50/50 daarna pas berekend.

Verrekening van de opgenomen bedragen kan aan het einde van het jaar berekend worden (a d.h. van gewerkte uren en daadwerkelijke winst).

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar