• 0

Opmerkelijk: 'Internetbedrijven begrijpen weinig van marketing'

Grote bedrijven die actief worden op internet doen het in Nederland vaak beter dan nieuwe, op technologie georiënteerde, internetbedrijven. Dat vindt Kai Peters, bestuursvoorzitter van de Britse Ashridge Business School en adviseur van bedrijven in de technologiesector. "De grote bedrijven begrijpen het belang van marketing veel beter." www.emerce.nl

 

Veel internetondernemers gaan nog liever ‘voor geld langs bij investeerders’, dan dat ze iets aan marketing doen, vertelt Peters. Juist daarom doen bestaande grotere bedrijven ‘die iets met internet gaan doen’ het volgens hem vaak beter dan nieuwkomers. “De grote bedrijven kennen de essentie van zakendoen. Zij vinden marketing geen vies woord.”

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Veel internetondernemers gaan nog liever ‘voor geld langs bij investeerders’, dan dat ze iets aan marketing doen, vertelt Peters.

 

Maar hoe betaal je dan je dure marketing als je nog geen geld hebt? Volgens mij staan funding en marketing niet tegenover elkaar maar past het juist goed bij elkaar. Funding zoek je voor marketing, niet voor ontwikkeling.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Internet ondernemers zijn vaak geen ondernemers. De lage drempel van investeringen zorgt er voor dat er snel een "internet onderneming" is gevestigd. De bedrijven zijn dan vaak niet meer dan een pc, software en kennis. Ondernemen is meer. Relatiebeheer, marketing, adverteren en strategie. Ben je niet bereid hier in te investeren, al dan niet met vreemd kapitaal, dan ben je geen ondernemer maar een zelfstandige programmeer unit. Grote bedrijven zien dit en hebben geen concurrent aan bedrijven die het gezicht niet laten zien en geen strategie hebben.

Geld is geen eens een isseu. Creativiteit is veel belangrijker. Waarom niet meeliften op de achterzijde van de folder van de slager, in de disco een stapel printjes met je logo neerleggen. Stickers plakken op bierfiltjes (draai ze zelf 100x om als ik aan de bar zit.) Of je stagiaire een fiets geven beplakt met logo's van je bedrijf en hem dagelijks van het werk naar het station laten fietsen.

 

Exposure mogelijkheden genoeg!

 

Link naar reactie
  • 0

Het voordeel van internet is dat het (zo goed als) gratis is. Weinig (opstart)kosten, veel mogelijkheden. Echter dit is juist het punt, waarop velen zich laten misleiden. Internetmarketing is een vak opzich, die weer onderverdeeld kan worden in verschillende specialisaties zoals: google, mailing, adverteren, websiteoptimalisatie en zo nog enkelen op te noemen.

 

De fout die veel internetondernemingen maken, is dat er van alles wat gebeurt, maar niets goed. Deze fout heeft een dieperliggende oorzaak die gevonden kan worden in het beschrijven van de doelstelling en de missie van een internetbedrijf die veel internetondernemingen niet hebben. Omdat internet veelzijdig is, is men snel geneigd veel uit te proberen, terwijl dit een grote fout is.

 

Dit in tegenstelling tot een onderneming die nieuw op internet komt. Deze heeft een duidelijk doel (namelijk de markt die zij dienen ondersteunen), en wil internet hierbij gebruiken om deze markt beter te dienen. Meer waarde voor de klant (marketing les één). En wie is de klant van een internetonderneming? Iemand die gewoon surft? Iemand die je website bezoekt? Alle mensen met internet in huis? Dat is veel lastiger te bepalen. Daarom is het ook niet zo verwondelijk dat grotere bedrijven de esentie van marketing beter begrijpen, zij dienen een veel duidelijker duidelijk doel.

Verstuur gratis en eenvoudig professionele nieuwsbrieven met Enormail (www.enormail.nl)

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is het probleem dat internet wereldwijd is, en vaak als mensen op internet zitten dan willen ze niet gestoord worden met irritante pop-ups en dergelijke..hoe ga je dan marketeeren als het wereldwijd is en je hebt bijvoorbeeld een kledingzaakje. Dan moet je goed de weg weten op het internet, je kan dan creatief zijn wat eerder is aangestipt en eerst een goed marketingplan schrijven..maar wat er gezegd is, de drempel is zo laag dat mensen de moeite niet nemen. Er is geen angel die zegt:'ga eerst eens een mooi marketingplan schrijven en kom dan terug'. Als je op internet succesvol wilt zijn moet je echt slim zijn, je moet weten waar je moet adverteren zodat mensen uberhaupt kijken.

Mijn inziens :)

Some achieve greatness, some are born great and some have greatness trust open them.

Link naar reactie
  • 0

Aardig bericht: Internetondernemers doen het niet zo goed op internet.... Wat doen ze dan? ???

 

Of zouden ze denken dat niemand hen iets hoeft te vertellen over internet? :-X

 

Het klinkt erg generaliserend en dat is het ook, maar toch is het stof om over na te denken. Stel je voor dat een volgend onderzoek uitwijst dat supermarkten het niet zo goed doen in consumentenverkoop. Dan snapt iedereen dat er iets mis is.

 

Henk

Link naar reactie
  • 0

Ik had het artikel ook gelezen maar het zegt niets. Als je de term 'internetondernemer' niet definieert valt er weinig zinnigs over te zeggen.

 

Is de internetondernemer een websitebouwer, of iemand die een webwinkel begint en een site laat bouwen. Is Marktplaats meer een internetonderneming of Speurders?

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    1 lid, 29 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.