Het is uiteraard weer tijd voor de aangiftes omzetbelasting.
Wij zitten dit kwartaal met een ingewikkelde kwestie.
Wij hebben een e-commerce bedrijf in gebruikte goederen die van particulieren worden ingekocht, en maken gebruik van de globalisatiemethode voor de BTW.
Normaal betalen wij dus alleen BTW over het verschil tussen de margeinkopen en de margeverkopen per kwartaal. (Los van onze omzet die met reguliere BTW wordt belast, deze wordt apart bijgehouden in de administratie.)
Echter zijn wij dit kwartaal begonnen met internationaal verkopen, in Duitsland en Frankrijk.
Wij zijn hiervoor ingeschreven bij het éénloketsysteem (One Stop Shop Regeling).
Nu hebben wij een situatie als volgend voorbeeld:
70% van de margeomzet is in Nederland behaald.
20% van de margeomzet is in Duitsland behaald
10% van de margeomzet is in Frankrijk behaald.
Echter zijn al onze margegoederen in bundels opgekocht en zijn de inkoopprijzen hiervan niet individueel per product te berekenen.
Dat maakt het lastig om de verschuldigde BTW per land te berekenen.
Kunnen wij gewoon rekenen als volgend voorbeeld?:
€10.000 euro margegoederen ingekocht in Q3
€15.000 euro margegoederen verkocht in Q3
€5.000 euro winst in Q3
Nederland: 70% van de winst van €5.000 komt uit Nederland = €3.500
21% van €3.500 = €735 BTW over de €10.500 euro omzet in Nederland.
Duitsland: 20% van de winst van €5.000 komt uit Duitsland = €1.000
19% (Duitse BTW percentage) van €1.000 = €190 BTW over de €3.000 omzet in Duitsland.
Frankrijk: 10% van de winst van €5.000 komt uit Frankrijk = €500
20% (Franse BTW percentage) van €500 = €100 BTW over de €1.500 euro omzet in Frankrijk.
Uiteraard zijn dit fictieve bedragen.
Klopt het dat ik de margeregeling op deze manier in alle 3 de landen mag toepassen op basis van het percentage van de omzet die er behaald is in het land, omdat onze inkoopprijzen en dus de winst niet individueel te herleiden zijn per product?
Ik zou de aangifte voor Duitsland en Frankrijk dan met het éénloketsysteem aangeven. Echter moet je dus een BTW percentage invullen bij de aangifte.
Aangezien het hier om een berekening gaat komt het BTW percentage op een ongebruikelijk percentage van de omzet uit. (6,3% in Duitsland en 6,6% in Frankrijk).
Ik vraag me echter nogsteeds af of dit de correcte toepassing is van de globalisatiemethode in combinatie met de One Stop Shop regeling.
Is er iemand met meer ervaring die bij deze kwestie kan adviseren? Ik ben bang dat ik uiteindelijk iets fout zou indienen als ik me niet goed genoeg inlicht.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
melseru
melseru
Hallo,
Het is uiteraard weer tijd voor de aangiftes omzetbelasting.
Wij zitten dit kwartaal met een ingewikkelde kwestie.
Wij hebben een e-commerce bedrijf in gebruikte goederen die van particulieren worden ingekocht, en maken gebruik van de globalisatiemethode voor de BTW.
Normaal betalen wij dus alleen BTW over het verschil tussen de margeinkopen en de margeverkopen per kwartaal. (Los van onze omzet die met reguliere BTW wordt belast, deze wordt apart bijgehouden in de administratie.)
Echter zijn wij dit kwartaal begonnen met internationaal verkopen, in Duitsland en Frankrijk.
Wij zijn hiervoor ingeschreven bij het éénloketsysteem (One Stop Shop Regeling).
Nu hebben wij een situatie als volgend voorbeeld:
70% van de margeomzet is in Nederland behaald.
20% van de margeomzet is in Duitsland behaald
10% van de margeomzet is in Frankrijk behaald.
Echter zijn al onze margegoederen in bundels opgekocht en zijn de inkoopprijzen hiervan niet individueel per product te berekenen.
Dat maakt het lastig om de verschuldigde BTW per land te berekenen.
Kunnen wij gewoon rekenen als volgend voorbeeld?:
€10.000 euro margegoederen ingekocht in Q3
€15.000 euro margegoederen verkocht in Q3
€5.000 euro winst in Q3
Nederland: 70% van de winst van €5.000 komt uit Nederland = €3.500
21% van €3.500 = €735 BTW over de €10.500 euro omzet in Nederland.
Duitsland: 20% van de winst van €5.000 komt uit Duitsland = €1.000
19% (Duitse BTW percentage) van €1.000 = €190 BTW over de €3.000 omzet in Duitsland.
Frankrijk: 10% van de winst van €5.000 komt uit Frankrijk = €500
20% (Franse BTW percentage) van €500 = €100 BTW over de €1.500 euro omzet in Frankrijk.
Uiteraard zijn dit fictieve bedragen.
Klopt het dat ik de margeregeling op deze manier in alle 3 de landen mag toepassen op basis van het percentage van de omzet die er behaald is in het land, omdat onze inkoopprijzen en dus de winst niet individueel te herleiden zijn per product?
Ik zou de aangifte voor Duitsland en Frankrijk dan met het éénloketsysteem aangeven. Echter moet je dus een BTW percentage invullen bij de aangifte.
Aangezien het hier om een berekening gaat komt het BTW percentage op een ongebruikelijk percentage van de omzet uit. (6,3% in Duitsland en 6,6% in Frankrijk).
Ik vraag me echter nogsteeds af of dit de correcte toepassing is van de globalisatiemethode in combinatie met de One Stop Shop regeling.
Is er iemand met meer ervaring die bij deze kwestie kan adviseren? Ik ben bang dat ik uiteindelijk iets fout zou indienen als ik me niet goed genoeg inlicht.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/75663-globalisatiemethode-btw-met-one-stop-shop-regeling-%C3%A9%C3%A9nloketsysteem/Aanbevolen berichten
3 antwoorden op deze vraag