Wij zijn van plan onze winkel (vof) te verkopen aan ons enige personeelslid. Uiteraard reist de vraag: Wat is hiervoor de beste manier?
De bedoeling is dat het personeelslid de winkel overneemt, wij gaan de overnamesom financieren en hij betaalt dit in termijnen uit de winst van de ondernemeing aan ons terug. (met een kleine rente)
Daarnaast willen wij hem de komende 3 jaar support leveren als fysieke hulp in de winkel en voorlopig de administratie voor hem blijven doen, zodat hij niet in één keer alles op z'n bordje krijgt en wij iets meer zekerheid hebben voor de financiering omdat wij kunnen zien wat er gaande is.
daarnaast is de vraag als wij mee blijevn werken, op welke manier kun je dat het beste invullen? Nieuwe vof starten en facturen gaan sturen, loondienst of zijn er andere mogelijkheden?
Volgens ons is de geruisloze doorschuifregeling omdat jeniet met de belastingdienst hoeft af te rekenen een goede manier.
Anderen, zoals onze boekhouder vind een passiva / activa verkoop beter en is een geruisloze overname alleen voor bedrijven met een groot eigen vermogen.
Voordat wij nu in discussie gaan leek het mij nuttig om hier op dit forum eens te kijken hoe er over gedacht wordt.
Mocht er meer informatie nodig zijn om een goede menign te vormen dan vul ik uiteraard graag aan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
CCPaul
CCPaul
Beste lezers,
Wij zijn van plan onze winkel (vof) te verkopen aan ons enige personeelslid. Uiteraard reist de vraag: Wat is hiervoor de beste manier?
De bedoeling is dat het personeelslid de winkel overneemt, wij gaan de overnamesom financieren en hij betaalt dit in termijnen uit de winst van de ondernemeing aan ons terug. (met een kleine rente)
Daarnaast willen wij hem de komende 3 jaar support leveren als fysieke hulp in de winkel en voorlopig de administratie voor hem blijven doen, zodat hij niet in één keer alles op z'n bordje krijgt en wij iets meer zekerheid hebben voor de financiering omdat wij kunnen zien wat er gaande is.
daarnaast is de vraag als wij mee blijevn werken, op welke manier kun je dat het beste invullen? Nieuwe vof starten en facturen gaan sturen, loondienst of zijn er andere mogelijkheden?
Volgens ons is de geruisloze doorschuifregeling omdat jeniet met de belastingdienst hoeft af te rekenen een goede manier.
Anderen, zoals onze boekhouder vind een passiva / activa verkoop beter en is een geruisloze overname alleen voor bedrijven met een groot eigen vermogen.
Voordat wij nu in discussie gaan leek het mij nuttig om hier op dit forum eens te kijken hoe er over gedacht wordt.
Mocht er meer informatie nodig zijn om een goede menign te vormen dan vul ik uiteraard graag aan.
Ben benieuwd naar de reacties!
Groet, Paul.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/75768-verkoop-vof/Aanbevolen berichten
9 antwoorden op deze vraag