• 0

Werkkostenregeling fiscaal aftrekbaar (VPB)?

Beste leden,

Ik begrijp dat (gemengde) kosten betrekking (kunnen) hebben op:

• Loonbelasting/loonheffingen
  • Omzetbelasting
  • Vennootschapsbelasting

Een vraagje over de WKR: Ik begrijp niet hoe het werkt in combinatie met gemengde kosten.

"Binnen de WKR mag een DGA (in 2023) maximaal 3% van de eerste € 400.000 van het fiscale loon besteden aan onbelaste vergoedingen en verstrekkingen".

Vragen:

1. De DGA maakt gebruik van de WKR en keert 1000 euro uit (onbelast). Is deze €1000 dan 100% fiscaal aftrekbaar voor de VPB, of ook 73,5% gezien het 'prive voordeel' voor de DGA?
  2. Een werknemer krijgt een cadeau van €500 (incl. 21% btw), wat onder gebracht wordt in de vrije ruimte. Is de BTW op deze factuur 100% aftrekbaar voor de omzetbelasting? Zijn de kosten van deze factuur 100% fiscaal aftrekbaar (vpb)?
  3. Een werknemer krijgt een cadeaubon van €100 onder gebracht wordt in de vrije ruimte.  Zijn de kosten van deze factuur 100% fiscaal aftrekbaar (vpb)?

Bedankt alvast!

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

1. Valt zo niet te zeggen, hangt er vanaf welke kosten vergoed zijn met die 1.000

2. Cadeau is kennelijk een personeelsverstrekking, dus toetsen aan de 227 euro inzake de btw en beperkt aftrekbare kosten in de VPB, zie je eigen oudere topics.

3. Idem

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0
(aangepast)
10 uur geleden, Joost Rietveld zei:

1. Valt zo niet te zeggen, hangt er vanaf welke kosten vergoed zijn met die 1.000

2. Cadeau is kennelijk een personeelsverstrekking, dus toetsen aan de 227 euro inzake de btw en beperkt aftrekbare kosten in de VPB, zie je eigen oudere topics.

3. Idem

Bedankt voor je reactie Joost!

1. Die €1000 is een onbelaste uitkering via de loonstrook (ondergebracht in de vrije ruimte). Is deze €1000 dan 100% fiscaal aftrekbaar voor de VPB?

Ik las het volgende tekstje op een website:

"Indien je bepaalde gemengde kosten binnen de werkkostenregeling aanwijst als eindheffingsloon, dan heb je met de aftrekbeperking niets te maken. Loonkosten zijn namelijk volledig aftrekbaar. Binnen de WKR kun je 1,2% van de fiscale loonsom van de onderneming onbelast vergoeden en verstrekken aan jouw werknemers (vrije ruimte)."

2. Hieruit concludeer ik het volgende: Alles wat binnen de WKR valt is 100% fiscaal aftrekbaar? Dus ook personeelsverstrekkingen? Of is er een bepaalde hiërarchie in de regelgeving?

aangepast door jstn3333
  • 0

indien je die kosten aanwijst als eindheffingsloon is iets anders dan geheel binnen de vrije ruimte

Eindheffingsloon is juist de manier waarop belasting geheven wordt over vergoedingen die buiten de vrije ruimte vallen en waarvan jij als werkgever de loonbelasting voor jouw rekening wilt nemen.

Wat overigens niet wil zeggen dat ik per se gelijk heb. Het argument dat loonkosten (waaronder ook de WKR) volledig aftrekbaar zijn, valt wat voor te zeggen. Tegelijk is het ook niet onredelijk om te veronderstellen dat de aftrekbeperking zowel geldt als er binnen als buiten de WKR kosten betaald worden die beperkt aftrekbaar zijn. Ik zie zo snel geen rechtvaardigingsgrond om de aftrekbeperking achterwege te laten alleen omdat het binnen de vrije ruimte WKR valt.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar