• 0

Verstandig om jaarrekening zelf op te stellen?

Hallo HL-leden,

Ik heb me gehouden aan de regels bij het plaatsen van een nieuw bericht, ik heb me goed verdiept in de belastingzaken en heb tevens gezocht naar overeenkomende berichten in het forum. Toch kan ik geen duidelijk antwoord krijgen op mijn 'probleem'.

 

Ik heb sinds 1 juni een eenmanszaak (freelance ICT). Voor juni was ik in loondienst bij LCMG. Nu heb ik de boekhouding zelf aangelegd door allerlei voorbeelden van deze site te halen. Mijn kasboek ziet er niet spannend uit. Ik heb in totaal 7 facturen verstuurd (iedere maand een) en heb wat spullen gekocht en wat uitgaven gedaan op naam van de zaak. In totaal iets van 50 boekingen. De BTW-aangifte heb ik al 2 keer zelf gedaan.

 

Maar nu komt de jaarrekening en eigenlijk ook de aangifte inkomstenbelasting. Ik heb contact gehad met wat boekhouders en die vragen voor de jaarrekening minimaal 1000 euro. Nu ben ik benieuwd of het nou echt nodig is om een boekhouder de jaarrekening op te laten stellen. Ik ben van mening dat als je een beetje gezond verstand hebt, je het ook zelf kan doen (corrigeer me als ik me vergis mensen :-X).

 

Nu krijg ik van sommige mensen te horen dat een accountant/boekhouder duizenden euroos voor je verdienen omdat ze alle ins & outs kennen van de belasting. Nu vraag ik mij af, wat mis ik in mijn overzicht:

- Ik kan middeleing toepassen omdat ik vorig jaar en het jaar daarvoor veel minder verdiende dan dit jaar als zelfstandige: 25000 in 2003, 25000 in 2004 en 70000 in 2005.) Dit verzoek kan ik zelf indienen en geberud achteraf pas, dus heeft eigenlijk nog niets met de IB te maken.

- Startersaftrek en zelfstandigenaftrek (ik voldoe aan het aantal normuren).

- allerlei kosten die ik kan aftrekken zoals een zakelijk telefoonabo, gekochte laptop, allerlei kantoordingetjes.

- Ik kan 18 cent per zakelijk gereden km met mijn prive auto aftrekken. Dit heb ik netjes bijgehouden.

- je hebt de standaard loonheffingskorting

- Ik heb de hypotheekaftrek (staat de eigenwoningforfait weer tegenover).

- Ik heb mijn lease-auto over de eerste 5 maanden, die moet ik bijtellen (minus eigen bijdrage).

 

Ik heb geen meewerkersaftrek en ook geen kleineondernemingsregeling (BTW stijgt tot 7000 euro per kw).

 

Dit moet het ongeveer wel zijn. Wat mis ik nou in dit overzicht wat een boekhouder/accountant er wel bijzet zodat ik er duizenden euro's op vooruit kan gaan? Gaat dit dan om bepaalde aftrekposten of mis ik bepaalde subsidies bijv.

 

Ik hoop dat iemand met mij mee kan denken of dat iemand mij ervan kan overtuigen om gewoon een accountant in te schakelen (tegen een redelijk hoog bedrag, zeker als je het zelf kan).

 

Ik zie jullie reacties graag tegemoet.

 

Groeten,

Dennis Remy

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

wanneer je een fatsoenlijke W en V rekening kan opmaken die sluitend is dan zou je een heel eind kunnen komen. Misschien kun je het resultaat nog wat drukken doormiddel van versnelde afschrijving, dit kan in de startersjaren.

 

Overigens is het wel van belang dat je aan alle eisen van het ondernemersschap voldoet, deze zijn terug te vinden op de site van de belastingdienst.

 

Tevens verwacht ik dat er best wel accountants zijn die een controle op uur basis willen uitvoeren. Spreek vooraf een uurtarief af en eventueel het aantal uren, misschien als het een goeie is dan kan deze nog nuttige adviezen geven zodat dat een fiscaal voordeel geeft. Over het uurtarief zou je kunnen onderhandelen met het oog op de toekomst, wanneer je misschien in een andere rechtsvorm verplicht wordt een accountant in de arm te nemen. De factuur die je voor de diensten ontvangt kun je weer meenemen in je berekening van het daarop volgende jaar. Je hebt dan misschien iets meer zekerheid tegen relatief weinig kosten.

Link naar reactie
  • 0

 

Zelf een jaarrekening opstellen kan wel, maar het is de vraag of het dan goed gaat. Een klein administratiekantoortje "op de hoek" doet het voor veel minder dan € 1000. Een groter kantoor doet het voor meer.

 

Zelf heb ik geleerd al dat soort dingen altijd uit te besteden, en de besparing met belastingteruggaven zijn alle jaren groter dan de kosten van de boekhouder.

 

Het eerste jaar dat ik ondernemer was, ging ik het ook zelf doen. Ik zat een tijdje met alle papieren voor me op tafel, raakte helemaal het overzicht kwijt en heb het nog dezelfde middag naar de boekhouder gebracht (letterlijk bij mij om de hoek). De correcties die deze man vervolgens aanbracht in mijn reeds gedane BTW aangiften maakten de kosten al onmiddellijk goed.

 

dagdag

Christine (

Link naar reactie
  • 0

volgens mij mag je de vrijwillige bijdrage niet aftrekken van de bijtelling.

En dit is sowieso vanaf 1 jan 2006, maar het schijnt daarvoor ook nooit gemogen te hebben.... eerst vond de afdracht plaats naar de werkgever, terwijl dit nu naar de belastingdienst is.

 

100% zeker weet ik het ook niet.

Link naar reactie
  • 0

Even ter vergelijking: mijn eerste jaarrekening (over 2004) en belastingopgaven hebben me 357 euro gekost. De spreekwoordelijke boekhouder om de hoek, aangeraden door een bevriend onderneemster. De eerste offerte die ik hiervoor kreeg, van een groot accountanskantoor ontmoet op een regiobusinessdag was1200 euro.

 

Voor de komende aangifte en jaarrekening zit ik nog steeds onder de 1000.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Dennis,

 

Als ik lees waar jij zelf al allemaal aan hebt gedacht vermoed ik dat jij prima in staat zult zijn zelf je aangifte te doen en de jaargegevens in te vullen op de site van de Belastingdienst. Dat is namelijk stukken minder moeilijk dan veel ondernemers denken en als eigenaar van een eenmanszaak hoef je geen echte jaarrekening te maken.

 

Niet dat ik nu roep dat iedere ondernemer zelf zijn boekhouding/aangiftes kan/zou moeten doen. Als je bedrijf echter zo eenvouding in elkaar zit als het jouwe (en het mijne) en je het leuk vind om het zelf te doen, zie ik alleen maar voordelen. Niemand kent immers jouw specifieke situatie zo goed als jijzelf.

Nu ik weer een eenmanszaak heb doe ik het al weer een aantal jaren zelf en dat levert nooit problemen op. Ik zorg gewoon dat ik op de hoogte ben van de fiscale veranderingen en mogelijkheden. Dat doe ik onder andere door het lezen van het tijdschrift Fiscaal Advies, een informatief blaadje waarbij je zelf mag bepalen hoeveel je over hebt voor dat abonnement.

 

Met betrekking tot je lijstje nog hetvolgende:

1. Als je (bij de start) voor meer dan 3000 euro hebt geinvesteerd in bijv computerapparatuur kun je in aanmerking komen voor de investeringsaftrek. (zie Handboek Ondernemen vd Belastingdienst)

 

2. Gezien je sterke inkomensstijging heb je waarschijnlijk de mogelijkheid om je inkomstenbelasting over 2005 te verlagen door iets aan extra pensioenopbouw te doen. Dat kun je in ieder geval nog tot eind januari regelen en kan soms inderdaad betekenen dat je duizenden euro's minder naar de fiscus brengt. Ik weet er niet het fijne van, maar wellicht dat je op internet info kunt vinden over deze materie of dat een van de deskundigen hier er iets meer over kan vertellen. Je kunt daarover natuurlijk ook een financieel planner benaderen, want dat is een van hun kennisgebieden.

 

Succes met je aangifte.

Karen

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Dennis, even een vraag. Hoeveel uur besteed jij aan boekhouding en alles op een rij te zetten en alle fiscaliteiten uitzoeken? En hoeveel bedraagt jouw uurtarief. Anders gezegd heb je voor jezelf een kosten/baten analyse gemaakt?

 

Uit eigen ervaring weet ik dat het niet zo interessant is wat een boekhouder/accountant kost. Wat voor mij veel belangrijker is wat levert deze op. In meer tijd om te ondernemen, in meer tijd voor vrije tijd. In meer tijd om mijn focus op datgene waar ik goed in ben en waar mijn hart ligt.

 

Ik onderneem al heel lang en heb nog nooit iets aan boekhouding gedaan en deel de mening van Christine. Doe waar je goed in bent en besteed zoveel mogelijk uit zodat je kunt ondernemen.

René

 

Serendipity: datgene wat op je pad komt en je verder brengt op de weg des levens.

 

Serendipity

Link naar reactie
  • 0

Hallo mensen, tijdje niets van me laten horen maar was druk bezig met de wins&verliesrekening :D

 

Bedankt voor alle reacties. Ik moet zeggen dat het bericht van Karen me het meest aansprak. Ik snap alle andere reacties. Natuurlijk is een boekhouder makkelijker (en wellicht iets verstandiger) en is het altijd een kosten/baten-plaatje. Maar zoals Karen al aangeeft, als de onderneming niet zo moeilijk is, en je het zelf leuk vind om te doen, waarom zou je het dan niet zelf doen. Mijn vraag heb ik ook gesteld om erachter te komen of er dingen zijn die ik vergeet. Ik weet nu dat ik de investeringsaftrek niet heb meegenomen, en dat ik FOR kan opnemen waardoor ik minimaal 1000 euro bespaar aan belasting, ook als ik mijn opgenomen FOR tegen een tarief van 52% moet afrekenen later (zelfstandigenaftrek schiet 2000 euro omhoog).

 

Ik kan idd nog naar lijfrente kijken.

 

Komt erop neer dat ik het uiteindelijk toch zelf ga doen. Als iemand vragen heeft over alle dingen die ik heb uitgezocht of als iemand nog op/aanmerkingen heeft op mijn verhaal dan houd ik me zeker aanbevolen.

 

Voor nu bedankt voor alle reacties. Ik vind het toch een geweldig medium zo'n forum. Op deze manier kunnen we elkaar nog een beetje helpen verder te komen.

 

Groeten,

Dennis

Link naar reactie
  • 0

Hallo Dennis,

 

Ik wil jou wel begeleiden ik ben zelf ook een starter, dus bewust van het feit dat wij op de kleintjes moeten letten. Een jaarrekening heb jij helemaal niet nodig, je moet alleen een bijlage ib opstellen en zorgen dat de boekhouding toegankelijk/controleerbaar is voor de fiscus.

 

Groet,

 

Peter.

 

:D

Link naar reactie
  • 0

Is het geen idee om het eerst zelf te doen en vervolgens het te laten controleren? Dit doen wij namelijk wel, zo heb je namelijk een erg goed inzicht in je financiele situatie en leer je waar je op moet letten. Je krijgt dan dus naast een goede jaarrekening ook nog een stukje extra kennis.

 

Op deze manier hoef je niet veel geld kwijt te zijn aan je jaarrekening maar heb je wel wat meer zekerheid.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 1

@peter. Bedankt voor het aanbod om me te begeleiden. Maar zoals je al zegt is een jaarrekening niet nodig. Toch wil ik er wel een gaan maken zodat ik toch beter inzicht krijg in de financieen.

 

Wat ik me eigenlijk nu net bedenk is dat er eigenlijk nog niet echt goed is geantwoord op de stelling. Nu is de stelling ook niet echt dekkend voor mijn vraag. Waar ik eigenlijk mee zit is misschien niet zozeer hoe ik een jaarrekening/balans moet maken, maar meer aan welke fiscale onderwerpen ik NIEt denk die een accountant wel voor me zal vinden.

 

Iedere ondernemer zal bij een eenmanszaak gelijk denken aan de zelfstandigen/starters/investerings/meewerkaftrek. Maar aan welke dingen kan je nog meer denken als (startende)ondernemer bij het opstellen van de winst en verliesrekening, die toch als basis dient voor de IB-aangifte. De reden waarom ik dit vraag is omdat een aantal mensen om mij heen zeggen dat een accountant duizenden euro's voor je verdiend omdat deze allerlei fiscale regels kent waar ik niet aan denk. Mijn vraag is of dat terecht is!!

 

Een leuk voorbeeld waar ik zelf minimaal 1000 euro mee hebt ' verdiend' is het spelen met de FOR (fiscale oudedagsreserve). Door het maximaal opnemen van dit bedrag schiet de zelfstandigenaftrek 3000 euro omhoog. Ook als ik de opgenomen FOR moet afrekenen tegen een tarief van 52% heb ik nog steeds 'winst'. Dit soort fiscale trucjes, zijn waarschijnlijk standaard voor de accountant maar niet voor de aspirant boekhouder (net als ik :D). Daarom ben ik benieuwd of er nog meer van dat soort fiscale trucjes/tips zijn die ervoor kunnen zorgen dat ik minder belasting ga betalen.

 

Nu weet ik dat er meerdere sites (veelal van accountantsbureaus) zijn die allerlei tips geven, maar misschien zit iemand op dit forum in hetzelfde schuitje, vaak is die informatie beter bruikbaar dan algemene tips.

 

Zo, ik snap het zelf niet meer hoor, zelf nog maar eens nalezen denk. Iemand die hier wel wat van snapt ;D

Link naar reactie
  • 0

Ik zag het volgende staan in het eerste berichtje:

"Ik kan 18 cent per zakelijk gereden km met mijn prive auto aftrekken."

Ik heb daar een vraagje over. Ik ben net begonnen met mijn onderneminkje en ik heb toen ik naar de beurs moest, eerst mijn auto afgetankt en bij terugkomst weer (met de pas van de "zaak"), toen wist ik precies wat ik kwijt was. Ik dacht dat ik het dan goed had gedaan, maar als ik 0.18 per km zou rekenen, dan zou ik meer af kunnen trekken. Heb ik het nou niet verstandig gedaan? En indien inderdaad niet verstandig, kan ik dit nog wijzigen of kan ik beter de volgende ritten op de andere wijze doen en deze zo laten? ???

 

Groetjes Ingrid

www.voetsieraden.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ingrid,

Er zijn twee situaties waarbij autokosten om de hoek komen kijken. Je moet kiezen tussen de volgende situaties.

1) je hebt een auto gekocht op naam van de zaak;

2) je rijdt de auto vanuit prive voor de zaak.

 

Ik denk dat het laatste het geval is bij jou maar dat weet ik niet zeker omdat je het hebt over een pas van de zaak. Is het een pas die je gekocht hebt voor jouw eigen zaak? En staat de auto op naam van de zaak? Als dat het geval is, dan heb je niets aan die 18 cent per km. In dat geval mag je alle kosten (dus ook brandstof) aftrekken van de omzet. Nadeel is wel dat je bijtelling hebt (waarschijnlijk 22% vd cataloguswaarde vd auto).

 

Als je een auto prive hebt, en je rijdt voor de zaak, zoals je nu hebt gedaan, dan mag je 18 cent per km aftrekken van de omzet. Ik rijd met mijn prive auto voor de zaak en mag dus voor iedere km 18 cent aftrekken van de omzet.

 

In alle gevallen moet je voor jezelf wel een rittenadministratie bijhouden. Datum, vertrekpunt, bestemming en aantal km. Op die manier zit je altijd goed.

 

Mocht je nog meer vragen hebben, dan hoor ik het wel.

 

Groeten,

Dennis

Link naar reactie
  • 0

Misschien is die 1000 euro een beetje overdreven. Waar het op neerkomt is dat ik FOR opneem, hierdoor wordt in mijn geval de zelfstandigenaftrek 2500 euro hoger. Als ik mijn opgenomen FOR weer afreken tegen 52%, dan heb ik een bepaalde winst tov het geval waarbij ik geen FOR opneem en mijn zelfs.aftrek 2500 euro lager ligt.

 

Waar het om gaat is of er nog meer van dit soort trucs te bedenken zijn om de belasting zoveel mogelijk te drukken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Dennis,

 

Bedankt voor je reaktie.

 

Het is een priveauto en de pas is gewoon een giropas(v.e. rekening speciaal geopend voor de "zaak").

Ik moet dus gewoon 18cnt per km berekenen. Maar ja nu heb ik dus al die andere manier gedaan. Is dat dan helemaal onjuist? Ik mag dus alleen 18cnt per km en niet (ook nog of alleen) de brandstof? Dus dat moet ik corrigeren?

 

Groetjes Ingrid

www.voetsieraden.nl

Link naar reactie
  • 0

Als je je priveauto zakelijk gebruikt, mag je alleen die 18 cent per km aftrekken. De kosten voor de brandstof mag je niet declareren. Wat je wel mag doen, is de BTW over de brandstof als voorbelasting rekenen voor dat deel van de brandstof die je zakelijk hbet gebruikt.

 

Stel, je bent naar de beurs gegaan en hebt twee x getankt. ALs je beide tanks geheel voor het bedrijf hebt gebruikt, dan mag je de BTW van die twee tanks aftrekken. Heb je echter maar 1 tank zakelijk gebruikt, dan mag je alleen de BTW van die ene tank aftrekken.

 

Beetje omslachtige beschrijving, maar wat ik zelf doe, is mijn zakelijke km bijhouden + begin en eindstand van de auto aan het begin en eind van het jaar. Aan het eind van het jaar bereken ik hoeveel ik totaal gereden heb en hoeveel dat zakelijk is geweest. Vervolgens tel ik alle btw op die ik betaald heb aan brandstofkosten. Stel, ik heb 1000 km totaal gereden (totale brandstofkosten van 500 euro waarvan BTW 100 euro) en daarvan was 700 zakelijk, dan mag ik 70 euro BTW aftrekken.

 

Je denkt nu misschien, jammer dat ik die brandstof niet mag declareren, maar een andere kant van een auto op de zaak is dat je bijtelling kwijt bent. Dit is 22% (indien je meer dan 500 km prive rijdt) van de cataloguswaarde. Dit moet je bij de omzet tellen en daar betaal je dus ook weer belasting over. Je mag dan wel alle kosten aftrekken maar je krijgt er ook een bepaald bedrag bovenop. Heft elkaar ik sommige gevallen op.

 

In mijn geval wa shet voordeliger om de auto prive te rijden. Mijn auto heeft een cataoguswaarde van 55000 euro. Als ik die zakelijk had gekocht, moest ik ieder jaar 22% * 55000 = 11000 euro bij mijn omzet tellen. Hier betaalde ik weer loonbelasting over, kortom, het kan nadelig zijn.

 

Een heel verhaal, hoop dat het een beetje duidelijk is.

 

Groeten,

Dennis

Link naar reactie
  • 0

Hallo Dennis,

 

Ik doe de boekhouding zelf met SnelStart, en daar komt de V&W rekening gewoon uitrollen. Wel heb ik (wegens tijdgebrek, veel (betaald) werk ;D ;D) de aangifte uitbesteed. Ik vind het belangrijk zelf de cijfertjes goed in de gaten te houden, en net als bij jou is mijn bedrijf vrij simpel (interim management & advies).

 

Succes,

Fred

 

Hallo mensen, tijdje niets van me laten horen maar was druk bezig met de wins&verliesrekening :D

 

Bedankt voor alle reacties. Ik moet zeggen dat het bericht van Karen me het meest aansprak. Ik snap alle andere reacties. Natuurlijk is een boekhouder makkelijker (en wellicht iets verstandiger) en is het altijd een kosten/baten-plaatje. Maar zoals Karen al aangeeft, als de onderneming niet zo moeilijk is, en je het zelf leuk vind om te doen, waarom zou je het dan niet zelf doen. Mijn vraag heb ik ook gesteld om erachter te komen of er dingen zijn die ik vergeet. Ik weet nu dat ik de investeringsaftrek niet heb meegenomen, en dat ik FOR kan opnemen waardoor ik minimaal 1000 euro bespaar aan belasting, ook als ik mijn opgenomen FOR tegen een tarief van 52% moet afrekenen later (zelfstandigenaftrek schiet 2000 euro omhoog).

 

Ik kan idd nog naar lijfrente kijken.

 

Komt erop neer dat ik het uiteindelijk toch zelf ga doen. Als iemand vragen heeft over alle dingen die ik heb uitgezocht of als iemand nog op/aanmerkingen heeft op mijn verhaal dan houd ik me zeker aanbevolen.

 

Voor nu bedankt voor alle reacties. Ik vind het toch een geweldig medium zo'n forum. Op deze manier kunnen we elkaar nog een beetje helpen verder te komen.

 

Groeten,

Dennis

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.