• 0

Kosten voldaan voor/door klant, hoe boeken?

heeeeelp,

 

 

Ik zit met een boekingsvraagstuk. Het komt regelmatig voor dat:

 

1 - ik voor een opdrachtgever kosten voldoe

2 - een opdrachtgever kosten voor mij voldoet

 

Deze kosten worden vervolgens verrekend via de factuur die ik aan opdrachtgever stuur.

 

Ik heb een transportbedrijfje en vervoer opleggers van een opdrachtgever.

 

Het kan voorkomen dat ik onderweg kosten moet maken die voor rekening zijn van opdrachtgever, bijvoorbeeld door te tanken voor de koelmotor die op de oplegger is gemonteerd. De kosten die ik gemaakt heb zet ik dan met BTW 0% op de factuur als "kosten voldaan" en sluit tankbon bij.

 

Omgekeerd kan het ook voorkomen dat opdrachtgever kosten voor mij voldoet, bijvoorbeeld omdat ik een bekeuring krijg voor overtreding snelheid. Deze komt dan bij opdrachtgever in de bus omdat een oplegger over een eigen kenteken beschikt. Opdrachtgever voldoet deze kosten, en om het bedrag te verrekenen zet ik een negatief bedrag op de factuur als "kosten door u voldaan", ook BTW 0%. Van opdrachtgever ontvang ik de factuur die door hem vodaan is.

 

Hoe boek ik dit?

Ik neem aan dat ik rekeningen moet aanmaken in het grootboek, maar wat voor rekeningen en hoe boek ik vervolgens?

 

Alvast bedankt voor de suggesties en een goed 2006!!!!!

 

Dick

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zorg in ieder geval dat deze kosten je omzet niet vertroebelen. Je kan kiezen voor de volgende optie:

 

Kosten voor rekening opdrachtgever:

Op het moment dat je de kosten maakt, boek je die op een tussenrekening:

Door te belasten kosten

a/ Bank

 

Wanneer je de factuur boekt:

Debiteuren

a/ Omzet

a/ Door te belasten kosten

 

Kosten door opdrachtgever voldaan: Je boekt de factuur als volgt:

Debiteuren

Kosten (boete's)

a/ Omzet

 

 

www.accuratio.nl | Administratiekantoor voor Midden- en Kleinbedrijf.

Link naar reactie
  • 0

ok marco,

 

duidelijk.....

 

Alleen ben ik niet duidelijk geweest.

Dat tanken (voor rekening van opdrachtever) doe ik vaak op rekening bij mijn dieselleverancier. Er moet dus ook nog "via crediteuren" geboekt worden, maar hoe?

 

Het zal wel een standaardvraag zijn, maar het liep niet met m'n boekhouder. Ik doe het nu zelf maar ben nog zo groen als gras...leermoment dus.

Alleen als dat leermoment achter de rug is hoop ik een beter inzicht te hebben in de gang van zaken dan bij de hiervoor gehanteerde schoenendoosmethode: eens in de maand alles naar de boekhouder en zoek het maar uit.

 

bedankt,

 

Dick

Link naar reactie
  • 0

Hallo Dick,

 

Allereerst de allerbeste wensen voor 2006.

 

Mijn eerste advies is om altijd zelf originele documenten te houden en kopie documenten te verzenden. Dat geldt voor jou en ook voor je opdrachtgever.

 

De eerste journaalpost van Marco komt te vervallen. Dit wordt als volgt:

 

Bij ontvangst van de factuur van je dieselleverancier boek je:

 

Door te belasten kosten (bedrag o.b.v. de bewaarde tankbonnen)

Brandstofkosten

a) Crediteuren

 

Ik laat bewust de BTW buiten beschouwing. Wat is de reden dat je voor de verkoopfactuur BTW 0% gebruikt?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Wim,

 

beste wensen ook.

 

De boeking zoals jij voorstelt had ik min of meer zelf ook bedacht (na de tip van marco). Het is goed een bevestiging te krijgen.

 

De BTW hou ik op 0%, omdat het uitsluitend om voorgeschoten bedragen gaat, het heeft niets te maken met omzet ofzo. Bovendien mag ik niet in diesel handelen volgens mij, zo is het extra duidelijk dat het om een voorgeschoten bedrag gaat. (Meer een kort lopende lening eigenlijk dus, m.i.).

 

Hoewel het een beetje off-topic is, heb ik nog een vraag:

Is het doel van een boekhouding een sluitend grootboek en is de weg daarheen vrij, of ben je verplicht je boekingen te doen via bankboek, kasboek, verkoopboek, etc?

 

Ik kan namelijk een soort facturenboek maken waarin ik de omzet en BTW kan crediteren, debiteuren debiteren en op het moment dat de factuur wordt voldaan de debiteuren crediteren, en Bank debiteren.

Met andere woorden: alle boekingen die betrekking hebben op een factuur boeken in één "facturenboekstuk".

Ik vind dat handig, maar mag het??

 

Bedankt,

 

Dick

Link naar reactie
  • 0

Hallo Dick,

 

Het gaat er inderdaad om dat je uiteindelijk tot de juiste bedragen in je grootboek komt. Het boeken in dagboeken is een manier om eenvoudig en geautomatiseerd te boeken. Je zou ook alles handmatig kunnen doen. Dat deden ze vroeger ook.

 

Groet,

 

Wim van der Lande

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat je voor de software een factuur hebt ontvangen met BTW.

 

Debiteuren

a/Omzet (eventueel verhoogd met winstmarge)

a/Afdracht BTW

én

Kostprijs Verkopen (dus dat gedeelte dat je gaat doorbelasten)

a/Kostenrekening

 

Let wel:

Wanneer de software als Aktiva is opgenomen (en je hier misschien investeringsaftrek op hebt genoten of kunt genieten) krijg je een ander verhaal.

 

Bij betaling van de faktuur boek je gewoon

Bank

a/Debiteuren

 

Groet

Sand

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.