• 0

Innovatie ontstaat bij familiebedrijven

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja, ik vind dat wel een mooie uitspraak van mijnheer Fentener van Vlissingen. Zijn reuze familiebedrijf (een dergelijke gigantische familiebedrijven zijn echt witte raven) is zo rijk en machtig dat het jarenlang kan achterover leunen en nog steeds niets hoeft te doen om rijk te worden. Ik denk niet dat dit voor het gemiddelde familibedrijf zo in elkaar zit. Ik heb zelf (zonder enige wetenschappelijke onderbouwing) het gevoel dat familiebedrijven eerder een wat conservatieve kijk op de markt en technologische ontwikkelingen hebben en vind het dus vreemd dat zij bij uitsek wel innovaties zouden doorvoeren. Wel geloof ik dat besluitvorming in familiebedrijven sneller tot stand komt en - als er dus besloten wordt om een innovatie door te voeren- dan zal dat besluit ook snel worden uitgevoerd.

 

Je reis naar de toekomst wordt een succes als je alleen die dingen uit het verleden meeneemt die je positieve energie geven. Michael Lewis, 2000.

Link naar reactie
  • 0

Dat familiebedrijven veel innoveren kan ik me goed voorstellen.

In de landbouw heb je overwegend familiebedrijven.

Ieder bedrijf is anders.

Het is mensenwerk en het bedrijf vormt zich naar die mens.

De een is goed in dit en de ander is goed in iets anders.

En aangezien ze het vele jaren doen, ontstaat er vaak op ieder bedrijf wel iets bizonders.

Dat zal niet misschien niet altijd spectaculair zijn, maar als je er oog voor krijgt kun je enorm veel innovaties zien.

En aangezien je dingen van elkaar overneemt, gaat de hele groep erop vooruit.

Ieder bedrijf heeft natuurlijk ook z'n beperkingen en zwakke kanten en die worden vaak ook vele jaren doorgevoerd, maar dat zijn vaak de dingen die collega's wel haarscherp door hebben en dus ook niet overnemen.

 

Juist omdat in familiebedrijven mensen met hart en ziel bezig zijn en er al hun energie tegenaan gooien, zie je zelfs in de als suffig bekend staande landbouw, enorm veel innovaties.

Dan zal dat bij andere familiebedrijven misschien nog wel meer zijn.

Omstanders zullen die innovaties vaak niet in de gaten hebben, omdat men de verworvenheden niet in de krant zet, maar gewoon zelf toepast.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan te weinig zeggen over familiebedrijven. Kan mij wel wat voorstellen dat familiebedrijven minder risicomijdend zijn dan gewone bedrijven - de doelen zijn hier toch anders dan alleen maar winstmaximalisatie. Dus wellicht klopt het.

 

Mijn eigen ervaring : in een conglomeraat van bedrijven zal ik altijd op zoek gaan naar de kleine bedrijven - zij blijken zich bewust van hun beperkingen en zijn daarom wellicht juist meer op zoek naar nieuwe dingen, waarbij ze hun kracht (snelheid, flexibiliteit) kunnen laten gelden.

 

Misschien dat familiebedrijven vaker ook klein zijn ?

Link naar reactie
  • 0

17 oktober 2002 - Nieuwe ideeën, concepten en producten ontstaan eerder bij familiebedrijven dan bij beursgenoteerde bedrijven. Dat stelt John Fentener van Vlissingen, telg van de steenrijke SHV-familie en scheidend directeur van BCD Holdings.

 

Lees verder...

 

Ik kan me ook voorstellen dat hij met familiebedrijven doelt op particuliere bedrijven met een ondernemer aan de top. In FEM Business stond ook een artikel van die strekking. Bij een beursgenoteerd bedrijf heb je een manager aan de top, en dat is geen ondernemer.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Sfeer is bepalender voor het ontstaan van voor het bedrijf nuttige vernieuwingen. Ik ken genoeg (of eigenlijk heel veel) familiebedrijven waar de sfeer verstikkend is, op het dictatoriale af, daar vind geen vernieuwing plaats omdat niemand kritiek mag hebben op de directie.

 

Nadeel van kleine bedrijven is ook vaak dat vernieuwing een ondergeschoven kindje is, grote bedrijven zien het belang wel in maar weten niet altijd een goede mix van mensen bij elkaar te brengen, niet in de laatste plaats omdat het afdeelingshoofd vaak een dictator is en de PenO afdeling vaak volzitten met werledvreemde mensen.

Link naar reactie
  • 0

Misschien ook een aspect: innovatie komt moeilijker op gang in een risicomijdende omgeving.

 

Ik stel me voor - zonder uit ervaring te spreken, overigens - dat binnen familiebedrijven nog meer ruimte is om fouten te maken. Dat mensen daar minder snel en minder hard op fouten worden afgemaakt.

 

Die psychologische ruimte voor creativiteit in combinatie met hart voor de zaak lijkt me een goed recept voor innovatie.

Link naar reactie
  • 0

Misschien ook een aspect: innovatie komt moeilijker op gang in een risicomijdende omgeving.

 

Extreem risicomijdend gedrag is in ons land in het algemeen een probleem bij het ondernemen. Het is moeilijk mensen te vinden die hun nek durven uitsteken, zowel als klant, investeerder als medewerker. Dat noemen we "poldermodel".

 

dagdag

Christine

 

Dat veel ondernemers hun nek niet durven uit te steken merk ik ook inderdaad. Nieuwe technieken zijn niet altijd even makkelijk te verkopen, ook al zien ze wel in dat dit de toekomst wordt zoals ze zelf zeggen. Diegene die als eerste instappen met nieuwe dingen hebben vaak ook een beter lopend bedrijf. Als echte ondernemer moet je immers ook bezig blijven met nieuwe dingen. Afwachtend zijn is in deze tijd niet zo slim meer.

www.ca-electronics.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 100 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.