• 0

Starten onderneming met beperkte middelen

Beste HL'ers,

 

Ik ben al enige tijd serieus aan het overwegen om een onderneming te starten. Ik heb al ondervonden dat er meer bij komt kijken dan verwacht.

 

Situatie

Ik ben samen met een vriend al enige tijd bezig met freelance opdrachten op het gebied van webdesign en web-applicaties. Beide hebben we op dat gebied al ruim 5 jaar ervaring. We volgen allebei nog de opleiding informatica op HBO niveau, daardoor zijn we maar z'on 15 a 20 uur per week beschikbaar.

 

Het idee

We willen onze freelance activiteiten voort zetten alleen dan in de vorm van een bedrijf. en ook nog een extra dienst gaan leveren waar nog te weinig gebruik van wordt gemaakt (en tegen te hoge prijzen wordt aangeboden). namelijk all-in-one pakketten. Hieronder valt dan de domeinnaam registratie, hosting, bouw en onderhoud. Dit alles samen voor een relatief lage prijs per maand.

 

het probleem

Zoals ik het inschat zullen de kosten erg laag zijn, daarom ben ik bang dat ik me hier met het schatten erg in vergist heb. Zou iemand mij hiermee kunnen helpen.

 

momenteel aanwezig: beide hebben wij meerdere computers (inclusief ieder een laptop) tot onze beschikking met daarop de benodigde software. mobiele telefoons. een van ons heeft een rijbewijs en auto. en beide een ov weekkaart.

 

kosten:

-server of reseller host (linux dus niet perse extra kosten)

-domeinregistratie kosten

-een vast skype tel nummer (zodat er met een telefoon naar de pc gebeld kan worden, makkelijk voor service als we op school zijn).

-inschrijving kvk

 

Groeten Ruud

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het starten van een onderneming kost je een paar tientjes. Het draaiend houden van een onderneming is zo duur als je het zelf maakt. De enige kosten waar je écht op moet rekenen zijn die van een goede boekhouder, verder is het tientjeswerk.

 

Succes!

http://www.mediabattery.com | http://www.startupidentity.nl

visual identity, webdesign & -development, tv consultancy and music artists support

Link naar reactie
  • 0

Ik ben al enige tijd serieus aan het overwegen om een onderneming te starten.

 

Kijk, dat is heel mooi! Good for you!

 

Ik heb al ondervonden dat er meer bij komt kijken dan verwacht.

 

Zoals Sietse al zegt, op zich is het een fluitje van een cent. Bordje op je deur spijkeren en je bent een bedrijf. Om het echt aan de gang te krijgen, en met name houden, is weer wat anders.

 

het probleem

Zoals ik het inschat zullen de kosten erg laag zijn, daarom ben ik bang dat ik me hier met het schatten erg in vergist heb. Zou iemand mij hiermee kunnen helpen.

 

Er zijn verborgen kosten, in de zin van dat je al computers hebt, materialen hebt, e.d. Ik geloof dat het fiscaal voordelig is om die formeel in te brengen in je bedrijf, maar zelf zou ik die rompslomp achterwege laten. Er zijn verborgen kosten in de tijd die je er in steekt, maar dat heb je nou eenmaal.

 

Ik zou de kosten niet onderschatten. Soms wordt daar op HL nog wel 's luchtig over gedaan, maar het kost altijd meer dan je denkt. Tussen de start en het moment dat je geld verdient betaal je wel huur, betaal je zoals je al opsomt internet en telefoonkosten, en je moet ergens van leven. Of je nou formeel salaris krijgt of niet, het zijn wel kosten die je maakt. Bovendien willen je klanten dat je investeert. Voor mijn allereerste freelance klus had ik een legale versie van photoshop nodig, en bij de tweede klus ocr software. Dat hakte er wel in. Zelfs als de klant betaalt, ze betalen pas na een maand of langer.

 

Als buffer kun je aan de bank wat krediet vragen. Dat geven ze alleen als je een saldo hebt, dus kun je iedere keer als je banksaldo toevallig hoger is dan ooit eerder, snel je accountmanager bij de bank bellen en je krediet weer wat verhogen, voor de magere tijden of voor investeringen in je projecten.

 

Ik ben het met het advies eens om snel een boekhouder/-kantoortje te zoeken. Verlies daarbij niet uit het oog dat "verlies en winst" nog iets heel anders is dan "cashflow". In de startfase heb je beter wat minder winst en meer cash dan andersom. Later wordt dat anders.

 

Veel succes!

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties,

 

Het is niet de bedoeling dat er een bedrijfspand gehuurd gaat worden ofzo het is in eerste instantie niet de bedoelling om met 2 man in het bedrijf te werken en te investeren.

 

Qua boekhouding kan ik voorlopig nog wel op mijn vader vertrouwen, die is boekhouder en wil best een handje meehelpen om dat voor elkaar te krijgen.

 

Software is opzich ook geen probleem. scripten en html/css doe ik gewoon in notepad of phpdesigner (freeware). en voor image bewerking de gimp dat uitstekend samenwerkt met photoshop.

 

Ik heb ook al gekeken naar servers op lease basis dit zou opzich een goede oplossing zijn zodat het startkapitaal niet zo hoog hoeft te zijn.

 

Groeten Ruud.

Link naar reactie
  • 0

Het starten van een onderneming kost je een paar tientjes. Het draaiend houden van een onderneming is zo duur als je het zelf maakt. De enige kosten waar je écht op moet rekenen zijn die van een goede boekhouder, verder is het tientjeswerk.

 

Succes!

ik lees verderop bijvoorbeeld photoshop, dat is een duur pakket. dat koop je niet legaal voor een paar tientjes.

daarnaast is de kvk inschrijving van een eenmanszaak voor 2005 al euro 51.

 

als je aan het eind van het jaar alles optelt, kom je echt wel op hogere bedragen, maar het hoeven in deze setting ook geen duizenden te zijn.

 

succes!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Het idee

We willen onze freelance activiteiten voort zetten alleen dan in de vorm van een bedrijf. en ook nog een extra dienst gaan leveren waar nog te weinig gebruik van wordt gemaakt (en tegen te hoge prijzen wordt aangeboden). namelijk all-in-one pakketten. Hieronder valt dan de domeinnaam registratie, hosting, bouw en onderhoud. Dit alles samen voor een relatief lage prijs per maand.

 

 

Bij hosting zal het idee vallen of staan bij de uptime van jullie server(s). Klanten worden erg boos als hun website niet beschikbaar is... Een simpel servertje is vermoedelijk dan niet voldoende betrouwbaar. Wat doe je bij stroomstoringen? Crashende schijven? Hoe snel kun je weer up & running zijn? Ook als jullie college hebben?

 

Kosten voor marketing kun je zo gek maken als je zelf wilt, maar onderschat het niet. Of hebben jullie al klanten of tenminste prospects?

 

Veel succes!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

als een paar maanden begonnen ondernemer in ongeveer dezelfde branche, vond ik de opstart kosten erg tegen vallen vooral voor de legale software.

 

idd werkt Gimp prima toch biedt photoshop en imageready meer, ook abode reader pro is een must vooral als je ook een keer wat naar de drukker brengt e.d. tijdje geleden dus Abode creative suit cs2 gekocht.. ik geloof 1600 euro. dat hakt er best wel in

 

ook zit er vaak een addertje onder het gras bij freeware, vaak is dat het niet bij commercial use.

 

plus wat doe je als je klanten een flash intro willen of iets dergelijks?

Macromedia (tegenwoordig ook abode) Flash kost alleen als 700 dollar de gehele Studio 8 is all duizend euro.

 

Natuurlijk hoef je niet alles tegelijk te kopen en kan je het spreiden en uitstellen echter zul in je het in begin alle verdiensten weer terug moeten investeren.

 

En het probleem als je met z`n 2en bent is uiteraard alle licenties moeten wanneer je heel officieel bezig wilt zijn 2 keer aangeschaft worden.

 

Ook is zoals boven genoemd de hosting vaak een probleem zelfs reseller hosting heb je tegenwoordig al voor 200 euro per jaar waar je zo 10 domeinen op kan zetten, of je dit je klanten wilt aanbieden met een uptime garantie is een tweede.

 

Maar als je klein begint en veel investeert is het natuurlijk goed mogelijk om succesvol te worden.

Link naar reactie
  • 0

Beste Ruud,

 

Momenteel ben ik ook bezig met de voorbereidingen van mijn onderneming c.q. overnamen familiebedrijf. Een van de dingen hierbij is de financiering. Ik ben een 2de jaars HBO student en heb alle voordelen van de IB-groep ontdekt. Een substantieel deel van mijn startkapitaal ben ik namelijk bij hun aan het lenen. Tegen de meest aantrekkelijke lage rente en aflossingsperiode die je maar in Nederland kan krijgen :D Ik kan met deze constructie elke maand een beetje lenen en na mijn studie nog 2 jaar iets meer. Maar als ik na 6 jaar lenen start is dit een behoorlijk bedrag en te samen met mijn eigen verdiende geld biedt dit ruime mogelijkheden daarnaast kost het aanhouden mij niks omdat mijn bank me meer rente biedt en ik er soms mee beleg (dit is erg risico vol dus niet aan te raden als je er geen verstand van hebt!). Gewoon creatief omgaan met de mogelijkheden die de overheid bied! Want naast belastingen bieden ze ook kleine voordelen! Daarnaast natuurlijk klanten zo snel mogelijk laten betalen en leveranciers lekker laten wachten daar zit ook veel ruimte in.

 

Succes

 

Wim

Durf je leven te dromen en je dromen te leven!

Link naar reactie
  • 0

Daarnaast natuurlijk klanten zo snel mogelijk laten betalen en leveranciers lekker laten wachten daar zit ook veel ruimte in.

 

Daar hebben we op Higherlevel al eens gedachten over uitgewisseld: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=17;action=display;threadid=10626;start=0#msg90132.

 

Kort en goed: elke ondernemer is zelf ook een leverancier die voortbestaat bij de gratie van (tijdig) betalende klanten.

Link naar reactie
  • 0

Hier heb je 100% gelijk in!

Echter wanneer ik mijn doelen hiermee kan verwezelijken zal ik het zeker niet laten. Natuurlijk is het niet goed voor je imago bij je leveranciers. Dit is echter gemakkelijk te repareren door de volgende betalingen contant te doen waarna deze na drie contante betalingen je toch weer op rekening laat betalen. Ben je een gevestigd en volwassen bedrijf betaal dan altijd tijdig! Ben je een jong bedijf met zeer beperkte middelen dan lekker laten wachten en actief zorgen dat je klanten snel betalen. Het is niet netjes maar zeker wel doeltreffend.

 

Een droom verwezelijken is niet romantisch maar een pad vol obstakels waarbij je vaak door de donkere schaduw zult moeten lopen om toch het einde te halen!

 

Groetjes,

 

Wim

Durf je leven te dromen en je dromen te leven!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties,

 

Het is niet de bedoeling dat er een bedrijfspand gehuurd gaat worden ofzo het is in eerste instantie niet de bedoelling om met 2 man in het bedrijf te werken en te investeren.

 

Qua boekhouding kan ik voorlopig nog wel op mijn vader vertrouwen, die is boekhouder en wil best een handje meehelpen om dat voor elkaar te krijgen.

 

Software is opzich ook geen probleem. scripten en html/css doe ik gewoon in notepad of phpdesigner (freeware). en voor image bewerking de gimp dat uitstekend samenwerkt met photoshop.

 

Ik heb ook al gekeken naar servers op lease basis dit zou opzich een goede oplossing zijn zodat het startkapitaal niet zo hoog hoeft te zijn.

 

Groeten Ruud.

 

Het ligt eraan waar je studeert. Maar in Groningen bijvoorbeeld kan volgens mij een "sponsoring" aanvragen van de Uni. Daarnaast kan je een "studenten" versie van dreamweaver gebruiken, die je als het klopt voor een paar tientjes bij je opleiding (net als die word, spss en powerpoint dingen).

 

Ik denk persoonlijk dat je gewoon het best met reseller pakketten moet gaan werken, aangezien je simpelweg "weinig" tijd hebt, wil jij je richten op je "core" dingen, en niet onderhoud van je server etc. Uiteraard moet je gewoon even analyseren of het tegen elkaar opweegt.

 

Als je even met je studiegenoten bijelkaar komt zitten, en pak je een potlood teken je een simpel kosten baten analyse brainstormt want... en in de avond in de kroeg een biertje pakt... is je bedrijf gestart.. als het ware op een bier viltje.. maar goed :P

 

Wim schets een goede situatie om je "cashflow" goed te managen... als je internet bankieren gebruikt.. kan je gewoon een datum instellen wanneer hij bepaalde facturen moet betalen. Dit stel je in op de laatste dag. Als je klanten snel wil laten betalen, moet je misschien een kleine korting verlenen als ze binnen x aantal dagen betaalt ofzo. En cash of zo. Wel is dit boekhoud technisch "iets" ingewikkelder (je factureert totaal bedrijf, maar brengt korting in de toekomst in mindering), maar als je een student bedrijfseco kent of accountacy.. die slaat zijn 1ste jaars boek open en voila.

 

Als je goed overweg kan in PHP en ook je eigenlijk mods kan maken.. kan je gewoon open source CMS aanbieden met je eigen aanpassingen voor specifieke branche of site. Xoops is handig.. het is object orientated... maar Joomla is natuurlijk ook leuk. Voor de kleinere sites.. kan je een custom made versie van cmsimple ofzo aanbieden.. die werkt niet met database, maar een kleine html file. Echt super handig... maar probleem is, dat je maar met 1 template kan werken (tenminste ik dan).

 

Je kan altijd je telefoon doorschakelen naar je mobiel. Als je jouw voicemail beter inspreekt dan kan je dus ook mensen berichten achter laten terwijl jij in de college zaal zit te gapen.

 

Aangezien je moet bellen.. kan je een keer googlen op 1643 telecom ofzo... vrij goedkoop bellen (9ct en daarna gratis)...

 

Zorg dat jij je studiegenoten te vriend houdt... mocht je zaak zo snel groeien... dat je door de bomen de bos niet meer ziet.. dan heb je altijd freelancers :P. Stel een klant wil 5 ontwerpen ofzo... in een week ofzo.. altijd handig om een kameraad te bellen.. en hem wat geld toe te schuiven.. terwijl jij gewoon doorgaat met je tentamen doornemen =P

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het ligt eraan waar je studeert. Maar in Groningen bijvoorbeeld kan volgens mij een "sponsoring" aanvragen van de Uni. Daarnaast kan je een "studenten" versie van dreamweaver gebruiken, die je als het klopt voor een paar tientjes bij je opleiding (net als die word, spss en powerpoint dingen).

Onthoud wel dat die licensies vaak niet commerciëel gebruikt mogen worden. ;)

Link naar reactie
  • 0

Belangrijk is ook dat je vooral aan het begin niet te veel moet willen doen kies een kernactiviteit. Ik zou aan het begin je beperken tot één activiteit, en vooral een aantal dingen uitbesteden aan bedrijven die die dingen goed en betrouwbaar kunnen.

 

Met een netwerk met markt-gerelateerde bedrijven kun je samenwerkingen aangaan. klanten met met wensen op een bepaald kerngebied besteed je aan hem uit en andersom krijg jij werk op jou kerncompetenties terug. Zo kun je samen een totaal oplossing bieden aan een klant.

 

Een duidelijke doelgroep in kaart brengen is ook belangrijk. Bedenk wel dat je voor jou doelgroep interessant moet zijn. Ook hierbij zou je contacten kunnen leggen met een wat groter online bedrijf. Zij krijgen soms offerteaanvragen van kleine klanten met een oninteressant budget voor hen, veel grote online bedrijven zoekennaar dit soort kleine bureau's omdat ze toekomstig interessante klanten geen koude douche met een kort antwoord: nee wij kunnen niks voor u betekenen. Andersom kun jij te grote projecten zo ook weer doorspelen. Dit weet ik uit praktijk, omdat ik stage heb gelopen bij Amercom/Devio die onder andere werk voor bedrijven als Douwe Egberts, C1000, Zwitsal etc.

 

Voor je marketing is het belangrijk om duidelijk bedenken wat je voor ze kan betekenen en waarom ze juist bij jou zouden komen( de zogenaamde Sustainable Competitive Advantages of USp's). Er zijn veel soortgelijke bedrijfjes dus zorg ook dat je onderschijdend vermogen hebt

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.