• 0

vormgeving net zo belangrijk als marketing!

50 % van de ondernemingen zegt dat vormgeving net zoveel aan omzet bijdraagt als marketing.

 

Interessant punt. Is 50% veel of weinig? Laatst was er in FEM business ook een discussie hierover, over vormgeving en imago als product, met Ferrari als voorbeeld. De stelling was zoiets als dat hollanders te nuchter zijn, maar dat ligt op HL natuurlijk wel weer anders.

 

Ik had laatst hier de discussie weer over de vormgeving van onze appliances (het blauw spuiten). Sommigen vinden dat onzin, anderen heel belangrijk. Maar toen die sommigen met zo'n blauw kastje bij de klant waren geweest, waren ze wel om.

 

(moet dit naar een andere thread of groep of zo?) [edit mod]done![/edit]

 

dagdag

Christine

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ondanks de kop: dit is geen stelling, maaar een uitkomst van eenonderzoek van de Premsla stichting

aar de omvang en het belang van de creatieve industrie in Nederland.

 

50 %van de bedrijven vind vormgeving net zo belangrijk als marketing.

20 % van de ondernemingen denken een sterker merk en dus concurrentie voordeel te behalen door vormgeving, maar kan dit niet getalsmatig onderbouwen.

 

In technisch opzicht wordt Nederland niet als internationaal toonaagevend beschouwd (minder dan 5 % van de reacties), in vormgevend opzicht wel (meer dan 80% van de reacties).

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

50 % van de ondernemingen zegt dat vormgeving net zoveel aan omzet bijdraagt als marketing.

 

Je kan nog zo'n mooie website (vormgeving) hebben, maar als d'r geen bezoekers op komen heeft hij eigenlijk geen waarde.. De promotie (marketing) van websites wordt vaak verwaarloosd, en het vreemde is dat dat juist één van de belangrijkste onderdelen van de internet strategie zou moeten zijn.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Dat geloof ik ook, je wordt afgerekend op je uiterlijk.

maar dan moet die website natuurlijk wel gevonden worden in de zoekmachines. ...

Al heb je de allerbeste content en super strakke vormgegeven website, maar als je geen backlinks (webpromotie) hebt, zal ook ook nooit hoog eindigen (als je in een competitive markt zit)

 

Overgens kan vormgeving natuurlijk wel heel goed gebruikt worden voor de promotie, als link-bait.

 

Andere onderzoeken geven aan dat ruim 33% van de internetgebruikers gelooft dat websites die in de top eindigen (in de zoekmachine resultaten), ook de beste kwaliteit leveren/het beste merk is..

Link naar reactie
  • 0

Je kan nog zo'n mooie website (vormgeving) hebben, maar als d'r geen bezoekers op komen heeft hij eigenlijk geen waarde.. De promotie (marketing) van websites wordt vaak verwaarloosd...

 

Echt basisles: marketing is een paar P's. Product, prijs, plaats en promotie. Marketing is kortom veel meer dan promotie.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Voor discussies over primair zoekmachinemarketing zijn er al een aantal andere discussies.

 

50 % van de ondernemingen zegt dat vormgeving net zoveel aan omzet bijdraagt als marketing.

 

Laten we hierover verder discussiëren. In hoeverre kan een start-up niet zonder (professionele) vormgeving om onderscheidend te zijn en duurzame waarde te creëeren, en in hoeverre is het nu vaak een ondergeschoven kindje?

Link naar reactie
  • 0

Laten we hierover verder discussiëren. In hoeverre kan een start-up niet zonder (professionele) vormgeving om onderscheidend te zijn en duurzame waarde te creëeren, en in hoeverre is het nu vaak een ondergeschoven kindje?

 

Inderdaad een interessantere discussie. Wat mij bij 9 van de 10 start-uos opvalt is dat zij relatief weinig willen investeren in huisstijl, Identiteit en een website terwijl in het acquisitietraject wel vaak weer wordt verwezen naar de website voor meer informatie. Dan lijkt het mij toch ook van wezenlijk belang om daar veel geld in te steken. Een merkwaardige contradictie.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ik weet het niet. Het moet er natuurlijk niet bagger uit zien, alleen je ziet dat de meest succesvolle internetsites er eigenlijk niet uitzien. Kijk eens naar Google, eBay, Marktplaats, Schoolbank, HL (grapje). Inhoud en gebruiksvriendelijkheid is belangrijker.

 

Het ligt eraan wat het nut van de internetsite is. Is het de internetsite van je bedrijf, ja dan moet het er natuurlijk goed uitzien. Doe je het puur voor de inhoud, dan is het wat anders.. Echter als je een internetsite maakt, maak het dan ook even netjes.

 

Het allerbelangrijkste is toch echt de inhoud van de website.

 

Content is king :)

 

gr,

Eelco

 

 

 

 

De nieuwe Nederlandse Clickbank : www.paypro.nl

sms-marketing toepassen in jouw organisatie? www.smsdistrict.nl

e-mailmarketing toepassen? Verstuur gratis nieuwsbrieven via www.enormail.nl

eBay PowerSeller worden? www.powerseller.nl

Link naar reactie
  • 0

Laten we hierover verder discussiëren. In hoeverre kan een start-up niet zonder (professionele) vormgeving om onderscheidend te zijn en duurzame waarde te creëeren, en in hoeverre is het nu vaak een ondergeschoven kindje?

 

Mijn eerste gedachte is dat die 50% een volstrekt nutteloos getal is... is dat gemiddeld over alle producten en branches, gaat het ergens specifiek over, of is het gewoon ter plekke verzonnen?

 

Bij iets als een sportwagen kan ik me het belang voorstellen.. iets met 500 pk op 900 kilo verkoopt vast niet veel zolang het eruit ziet als een winkelwagentje met een killer-motor erop geductaped.

 

Maar neem aan de andere kant het ontwerp van een chipbehuizing die ergens in het binnenwerk van een consumer-apparaat terecht moet komen - dan kan ik me niet voorstellen dat vormgeving significant is (afgezien van of het -technisch- wel past).

Link naar reactie
  • 0

Ik weet het niet. Het moet er natuurlijk niet bagger uit zien, alleen je ziet dat de meest succesvolle internetsites er eigenlijk niet uitzien. Kijk eens naar Google....

 

 

 

Is de vormgeving van Google niet een logo,een invulveld en twee knoppen is? De eenvoud van google is zijn usp. Net als de eenvoud van de Ipod: als je in een consumentenonderzoek had gevraagd: 'wilt een mp3-speler met maar vijf knoppen die in 1 kleur leverbaar is?'

dan was de Ipod als niet succesvol beoordeeld. Nu hij eris, wil iedereen zo'n clean ding met maar vijf knoppen.

 

 

Mijn eerste gedachte is dat die 50% een volstrekt nutteloos getal is... is dat gemiddeld over alle producten en branches, gaat het ergens specifiek over, of is het gewoon ter plekke verzonnen?

 

 

Nee, het is niet ter plekke verzonnen. Het komt uit onderzoek van de Premsela Stiching (stichting ter promotie van vormgeving). Zie het volledig rapport uitgevoerd doorTNO, Stichting Premsela en het CBS, maar in de samenvatting staat het verbeeld in grafieken als onderstaand (en dat maakt het een stuk overzichtelijker).

premsela.thumb.jpg.b0921877c6f04bfa760943d6814f269f.jpg

Link naar reactie
  • 0

Hoe moeilijk de categorisering voor het CBSis blijkt weer uit twee onderverdelingen in dit onderzoek: er is lang gediscussieerd of bloemschikkers ook vormgevers waren.

Voor de Premsela Stichting was dit een 'natuurlijk niet', maar voor het CBS was het toch echt een optie.

 

Uiteindelijk zijn ze buiten het onderzoek gebleven.

 

Wel zijn de interieurarchitecten en modeontwerpers in 1 categorie terechtgekomen ???

Link naar reactie
  • 0

Wel zijn de interieurarchitecten en modeontwerpers in 1 categorie terechtgekomen ???

 

Dat is het probleem van elke categorisering. Positief is dat het hele idee van innovatie aan het schuiven is. Er wordt onderkend dat innovatie niet perse platte productvernieuwing is, maar dat ook procesvernieuwing, gedragsverandering en allerlei andere dimensies bijdragen aan innovatie. En zo komt ineens innovatie in nieuwe domeinen.

 

Aan de supermarkt lag geen fundamentele productinnovatie ten grondslag, het was vooral een procesinnovatie. Verkopen via internet is een variant op catalogusmarketing. Voor vernieuwing heb je geen uitvinders nodig, gewoon ondernemers die nadenken en iets nieuws proberen.

 

Veel vernieuwing komt uit de creatieve hoek, en die omvat ook ontwerpers. Nu wordt de creatieve industrie als een aparte categorie erkend, en dan moet je voor lief nemen dat spraakmakende kappers in dezelfde branche ingedeeld worden als grafisch ontwerpers.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat1 aspect eraan bijgedragen heeft dat ze beide in dezelfde caegorie terecht zijn gekomen: het zijn twee beroepen waarin veel eenpitters werkzaam zijn, die hun eigen signatuur veelal als grondslag nemen voor de ontwerpen (zg. haute couture-ontwerpers). Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld verpakkingsontwerpers ,die veel meer naar het merk kijken waar de verpakking voor is. Zelf heb ik meer met (b), kijken naar het merk, maar ontwerp natuurlijk alleen dingen die ik sexy vind....

 

De interieurbranche is ook heel divers:van bureaus die kunnen wedijveren met architectenbureus, zowel qua omvang als qua specialistische kennis, tot eenpitters als Hella Jongerius, die wereldwijde faam geniet, als een soort Karl Lagerfeld van het interieur.

Link naar reactie
  • 0

 

Dat geldt voor andere sectoren ook. Software-ontwikkelaars zitten in dienstverlening naast bankiers en verzekeraars. Hardware-developers zitten in metaal met de scheepsbouw en andere smeden. Zo bekeken kan de creative industry dwars door andere sectoren heenlopen.

 

Knap lastig als je beleid wil maken dat zich op sectoren richt. Je zal creatie moeten definiëren en meetbaar maken, en wellicht de oude sectorindeling moeten loslaten. Maar dan wordt het lastig om historische cijfers te vergelijken en internationale benchmarks uit te voeren.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Vormgeving is niet langer het laatste stapje in het ontwerpproces van nieuwe producten. Design is de ziel van een product.

Kijk maar naar Apple. Apple IS het design, nog even los van het besturingssysteem sec.

Kijk maar naar mobiele telefoons; waar kunnen ze zich nog op onderrscheiden, hun merkwaarde mee communiceren? Met design.

--

Een goeie professionele huisstijl is vaak simpelweg veel te duur voor een starter, vandaar dat de meesten toch beginnen met iets voorlopigs of zelfgemaakts.

--

Het creatieve industrie gedoe is volgens mij een beetje uit de hand aan het lopen, er worden causale verbanden over het hoofd gezien.

Ik heb het boek nooit gelezen, maar het was toch iets met waar veel creatieven wonen zijn meestal ook veel homosexuelen, en waar veel homosexuelen ongestoord kunnen leven is dus een tolerant klimaat, en dat is dan dus weer goed voor de economie in zo'n stad?

 

Tijd voor De Homosexuele Industrie! Subsidies voor het in citybranding verwerken van wijken met flikkerflats, een afdeling pottenplanologie bij elke gemeente en groeien maar... ;D

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is het probleem van elke categorisering. Positief is dat het hele idee van innovatie aan het schuiven is. Er wordt onderkend dat innovatie niet perse platte productvernieuwing is, maar dat ook procesvernieuwing, gedragsverandering en allerlei andere dimensies bijdragen aan innovatie. En zo komt ineens innovatie in nieuwe domeinen.

 

Dat maakt dan het praten over innovatie niet gemakkelijker. Ik moet dan blijkbaar voortaan maar zeggen "technologische innvoatie"?

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

maar het was toch iets met waar veel creatieven wonen zijn meestal ook veel homosexuelen, en waar veel homosexuelen ongestoord kunnen leven is dus een tolerant klimaat, en dat is dan dus weer goed voor de economie in zo'n stad?

 

Nu ga je wat kort door de bocht met de causale verbanden. Misschien dat creatieve mensen tolerant zijn, wat goed is voor de stad en voor de homo's?

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Beide zijn belangrijk;

 

ik denk dat er over het algemeen 2 'manieren' waarmee je kunt beginnen; namelijk (1) een goed concept of product, wat zichzelf los van visuele aankleding goed verkoopt en (2) iets, wat juist verkoop 'om zijn uiterlijk' bv. Nike schoenen, auto's, luxe artikelen etc. - het principe blijft hetzelde maar 'skin' wordt aangepast.

 

Zelf vind ik het eerste punt (1) sterker, want dan is de basis al solide en kan er altijd nog een 'ID' of design aan worden gehangen. En de combi van 1 + 2 is goed te zien bij bedrijven als Apple waar een sterk concept of product nog eens wordt aangekleed door de beste designers.

Link naar reactie
  • 0

 

Ik heb het boek nooit gelezen, maar het was toch iets met waar veel creatieven wonen zijn meestal ook veel homosexuelen, en waar veel homosexuelen ongestoord kunnen leven is dus een tolerant klimaat, en dat is dan dus weer goed voor de economie in zo'n stad?

 

 

 

Dit was gisteren de inleiding van het Premselaverhaal: de hmhmmmhm-index is dat: de tolerantie naar homosexualiteit als graadmeter voor een vruchtbaar creatief klimaat.

 

De prestaties van Benno Premsela werden als volgd gepresenteerd:

-voorzitter van de COC in de jaren zestig.

-ontwerper van etalages, interieurs en producten.

-bestuurder en adviseur van ondernemingen.

 

Toch opmerkelijk dat de Premsela Stiching (Stichting voor Nederlandse vormgeving) het voorzitterschap van de COC op nummer 1 zet.

 

Er zijn ook ondnerzoeken die het verband ontkrachten:

 

Homosexuality and creativity.

 

Domino G.

 

Despite heightened interest in both homosexuality and creativity, as well as theoretical and anecdotal evidence linking the two, there are virtually no empirical data relevant to this hypothesized relationship. Four groups of homosexuals (activists, social homosexuals, clients of a college counseling center, and artistic homosexuals) and four groups of control heterosexuals matched on age, educational level, and verbal intelligence were administered a battery of tests that included nine measures of aspects of creativity. Of the 36 possible comparisons, nine significant mean differences were obtained, but in all cases homosexuals scored lower. There is thus no support for the contention that homosexuals are more creative.

 

PMID: 864247 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Link naar reactie
  • 0
Het creatieve industrie gedoe is volgens mij een beetje uit de hand aan het lopen, er worden causale verbanden over het hoofd gezien.

Ik heb het boek nooit gelezen, maar het was toch iets met waar veel creatieven wonen zijn meestal ook veel homosexuelen, en waar veel homosexuelen ongestoord kunnen leven is dus een tolerant klimaat, en dat is dan dus weer goed voor de economie in zo'n stad?

 

De Homo en Hoeren index. Gemeenste/Stad Groningen hechten veel waarde aan deze index. Ik heb eens een bijeenkomst meegemaakt waar het de bedoeling was dat er meer ging leven in Groningen. Creatieven vielen de gemeente een beetje aan en het verweer van de gemeente was: "Er is niks aan de hand, er zijn hier veel homo's en hoeren dus we hebben veel creativiteit."

 

Maar om terug te komen, vormgeving net zo belangrijk als marketing. Naar mijn mening is een goede vorgeving noodzakelijk als je jezelf gaat presenteren, bekendmaken (marketing). Als mijn vormgeving niet goed is ga ik ook geen mensen naar mijn website sturen. Punt.

Link naar reactie
  • 0

Software-ontwikkelaars zitten in dienstverlening naast bankiers en verzekeraars. Hardware-developers zitten in metaal met de scheepsbouw en andere smeden.

 

Ik maak verschil tussen dienstverlenende software ontwikkelaars, de mensen die gedetacheerd bij de bank softaware op maat maken voor die bank, en software ontwikkelaars die een product maken, dat shrinkwrappen en in de winkel zetten. Het eerste is dienstverlening, het tweede is product- c.q. maak-industrie, en moet dus samengenomen worden met hardwaremakers. Wij leveren onze software zelfs als hardware. Anders had ik hier eerder niet hoeven posten over het blauw spuiten van computers. Wat nu deels is opgelost omdat we een ander merk gaan gebruiken.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

(2) iets, wat juist verkoop 'om zijn uiterlijk' bv. Nike schoenen, auto's, luxe artikelen etc. - het principe blijft hetzelde maar 'skin' wordt aangepast.

 

 

Ik zie dit niet los:een goed ontwerp gaat niet alleen om de 'skin' of de buitenkant:maar evenzo over functioneren, techniek enduurzaamheid. Een consument beoordeeldeen product neit alleen wanneer hij het koopt , wanneer uiterlijk misschien wel een grote rol speelt, maar ook in de periode erna: wanneer gebruik en duurzaamheid om de hoek komen kijken. Als dan blijkt dat die leuke 'skin' snel kapot is, hebben ze een mooi 'verjaardagverhaal' en daar begint de slechte reclame voor je product.

 

Goed ontwerp, of goed design,hoe je het wilt noemen, gaat niet aleen over het uiterlijk, maar is een intergratie van techniek,uiterlijk, gebruik en verplaatsing van de ontwerper en opdrachtgever in de gebruiker.

 

Ken je de stoelen van Memhis nog? Nee, natuurlijk niet: ze waren exemplarisch voor de tijdgeest van de jaren '80, maar zaten voor geen meter.

 

06kl.jpg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.