• 0

Onderhoudscontract

Hallo,

 

Ik werk als Freelance it-er. Ik ben opzoek naar zoveel als mogelijk informatie over onderhoudscontracten, en ben vooral nieuwsgierig in hoe mijn mede-collega's dit doen. Ik loop zelf namelijk tegen nogal wat vraagjes op. Het volgende had ik zelf in gedachte:

 

Onderhoudscontract voor een jaar

- Maandelijkse update's, onderhoud, controlles

- Telefonische Helpdesk

- Online helpdesk (manuals, probleem oplossingen enz.)

 

Hierbij zal ik mishien maandelijk 5 a 6 uur bezig zijn. Maak ik dan hiervoor een contract en op basis hiervan de kosten voor het contract? Want als ik natuurlijk buiten de contract uren kom gaan natuurlijk hogere uur tariefen gelden. Niet dat ik dat erg vindt ;) maar de klant moet natuurlijk wel de indruk krijgen dat hij voldoende aan dit contract heeft en niet veel hoger in de kosten zal lopen? En wat zou je eigenlijk moeten rekenen voor uren op basis van een onderhoudscontract?

 

Kortom ik ben nieuwsgierig hoe andere dit doen of mensen die mij kunnen helpen met deze informatie.\

 

Alvast enorm bedankt!

 

Jeroen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hi Jeroen,

 

We hebben zo'n onderwerp al een keertje eerder besproken, ik zal zo ff kijken of ik het onderwerp kan achterhalen. Je bent in ieder geval niet alleen met deze vraag :)

 

Ik neem aan dat je dit onderhouds contract aan een maandelijks vastgestelde prijs wilt hangen? Als dat zo is dan lijkt het mij dat je een progrnose maakt van de bestede uren per klant en dat je een lijn trekt op je breakeven punt. Op het moment dat je dat weet moet je gaan kijken hoeveel je redelijkerwijs zou moeten kunnen vragen zodat jij ook nog lekker een boterham verdient.

 

Je zou het ook op zijn Microsofts kunnen doen en je software aankoopprijs omzetten in een abbonement. Daar zit je onderhoudscontract dan bij in.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten