• 0

Het tij (Willem Schoonen)

Het mooie van de val van een kabinet is, dat daarmee ook alle beroerde voornemens die het had van tafel zijn. Maar erg zoet is die vrucht in dit geval niet. Want hoewel innovatief Nederland weinig te verwachten had van het kabinet Balkenende, is met de val ervan bijna een jaar verloren gegaan. Het innovatieklimaat in Nederland verslechtert in hoog tempo. Een beleidsvacuüm door politiek gekrakeel is het laatste wat het land kan hebben, hoe slecht sommige voornemens ook waren.

 

Het kabinet kondigde op prinsjesdag onder meer aan dat er 50 miljoen euro zou worden bezuinigd op de WBSO, de fiscale korting op R&D-arbeid. Het zal nu niet lukken die maatregel komend jaar al door te voeren. De wijziging van de WBSO is onderdeel van het Belastingplan 2003, en het is vrijwel uitgesloten dat dat nog voor het eind van het jaar door beide Kamers wordt goedgekeurd. Een volgend kabinet zal de draad waarschijnlijk oppakken, maar dan hebben we het over invoering per 2004.

 

Overigens had dit kabinet het niet over bezuinigingen op de WBSO, maar over het 'effectiever' maken van de regeling. De WBSO moest worden gereserveerd voor echte R&D; haalbaarheidsstudies zouden niet meer voor fiscale korting in aanmerking komen. Bovendien zou het speciale tarief voor technostarters worden verlaagd van 70 naar 60 procent.

 

De WBSO wordt alom geprezen als een effectieve, laagdrempelige en relatief eenvoudige regeling, die vooral voor midden- en kleinbedrijf van groot belang is. Ondernemersorganisaties (MKB Nederland, VNO-NCW) hebben dan ook furieus gereageerd op het plan erin te snijden.

 

Het kabinet Balkenende had nog meer op stapel staan. Behalve die 50 miljoen op de WBSO zou er de komende drie jaar nog eens 150 miljoen worden gekort op de technologiesubsidies, onder meer door fors te snijden in de diverse regelingen voor kennisoverdracht.

 

Argumenten voor deze ingrepen zijn ver te zoeken; je komt uit bij de door de rekenmeesters van Financiën opgelegde begrotingsdiscipline. Met de andere EU-lidstaten sprak Nederland dit voorjaar in Barcelona af 3 procent van zijn BBP aan R&D te zullen besteden, waarvan 1/3 door de overheid en 2/3 door het bedrijfsleven. En in de allerleerste begroting na Barcelona wordt het mes gezet in de R&D-stimulering!

 

Erger dan een papieren belofte van een Europese top is het feit dat voor dat snijden geen slechter moment gekozen had kunnen worden. Nederland liep al niet voorop in de EU; het besteedt op dit moment 2 procent van zijn BBP aan R&D en zit daarmee op het EU-gemiddelde. En het economisch tij zit tegen. Dat zou een reden moeten zijn meer te doen in plaats van minder. Juist in tijden dat het minder gaat, moeten bedrijven hun strategie herzien, op zoek naar kostenbesparingen, en naar nieuwe producten en diensten, kortom naar innovaties. De overheid geeft in zo'n periode een slecht signaal af door zich verder uit het innovatiesysteem terug te trekken.

 

Met de val van het kabinet Balkenende zijn de voornemens even van tafel. Maar indien, zoals wordt verwacht, CDA en VVD versterkt uit de LPF-soap komen, liggen die er even snel weer op.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is al eerder op dit forum vermeld, maar de voorgenomen subsidiebezuinigingen van Heinsbroek waren vooral gericht op juist die twee regelingen die voor technostarters interessant waren.

WBSO : 50 miljoen minder

TOP (Technische OntwikkelingsKrediet): wordt helemaal afgeschaft

Als je met organisaties praat die zich inzetten voor technostarters, dan hoor je vrijwel door het hele land dat het in Nederland ontbreekt aan pre-seed en seed geld voor technostarters. De TOP was het enige subsidie-instrument van EZ dat wel een stukje seed geld gaf aan innovatieve starters en nu - onder het mom dat alles op 1 hoop gooien duidelijker beter is - wordt er gesnoeid en bezuinigd zonder na te denken. De ene roept "Doe wat aan technostarters", terwijl een ambtenaar 2 deuren verder de succesvolle, lopende instrumenten op dit terrein eenvoudigweg om zeep helpt.

Het is te eenvoudig om te zeggen dat alles maar lekker op 1 hoop moet worden gegooid. Zo werken subsidieregelingen niet en bovendien betwijfel ik of je daarmee kosten bespaart.

Je reis naar de toekomst wordt een succes als je alleen die dingen uit het verleden meeneemt die je positieve energie geven. Michael Lewis, 2000.

Link naar reactie
  • 0

Mijn subsidie kennis is zeer gering, maar wat ik zo begrijp is het juist voor starters erg moeilijk om subsidie te krijgen.

 

Ik denk dat zij het nou juist het meeste nodig hebben. Grote multinationals zouden in princiepe genoeg geld moeten hebben om hun eigen R&D grotendeels te kunnen bekostigen.

 

Als alles op één hoop gegooid wordt lijkt het mij voornamelijk voordelig voor die ondernemingen die het dure subsidie advies kunnen betalen? Heb ik weer eens last van klokken zonder klepels enzo? ;)

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Nee hoor zrski, je weet exact waar de klepel hangt. Dat is 1 van de problemen van kleine starters. Ze hebben geen geld voor subsidie-adviseurs en ze hebben ook geen afdeling van 20 man die zich de hele dag kan bezighouden met het uitpluizen van regelingen en het schrijven van dikke rapportages.

Gooi je alles op 1 hoop (zoals VNO-NCW zo graag wil), dan maakt dat voor de grote bedrijven niet veel uit, want hun afdeling van 20 man komt er wel uit. Alleen die kleine jongen geeft het natuurlijk op, want hoe moet hij in dat grote bos nog de bomen zien.

Je reis naar de toekomst wordt een succes als je alleen die dingen uit het verleden meeneemt die je positieve energie geven. Michael Lewis, 2000.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben met mijn eigen onderneming ooit bij de overheid geweest om advies in te winnen over het verkrijgen van subsidies. Wij maakte AI software en het antwoord van de ambtenaren was dat ik het beter kon vergeten. Veelste ingewikkeld.

 

Ik begrijp niet hoe de overheid dan beloftes kan maken in Barcelona en daarna besluit om de drempel nog maar iets te verhogen voor de kleine innovatieve ondernemers?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.