• 0

BTW verleggen, 2a?

Stel ik neem een dienst in Duitsland af en ik laat de BTW verleggen. Ben ik dan verplicht deze bij 2a op te geven en vervolgens weer bij 5b af te trekken? Of kan ik 2a leeg laten en verder geen BTW aftrekken? Met andere woorden moet ik dit bij de aangifte omzetbelasting opgeven?

 

Alvast bedankt voor het/de antwoord(en).

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tagor,

 

Onder het mom van: beter goed gejat dan slecht verzonnen........

 

Onderstaande passage komt van de website van de belastingdienst!

 

"Verlegging prestaties van buitenlandse ondernemers in Nederland

Een buitenlandse ondernemer zonder een vaste inrichting in Nederland verleent diensten aan een Nederlandse ondernemer of levert aan hem goederen die hij zelf heeft overgebracht van zijn land naar Nederland. De leveringen en diensten die de buitenlandse ondernemer in Nederland verleent, vallen dan onder de Nederlandse BTW. Deze BTW wordt niet van de leverancier geheven maar van de Nederlandse afnemer. De Nederlandse afnemer is hiervoor belastingplichtig en hij moet deze BTW op zijn Aangifte omzetbelasting invullen bij vraag 2a. Meestal kan hij deze BTW op dezelfde aangifte weer aftrekken als voorbelasting bij vraag 5b."

 

groet,

 

Avi

 

www.aimin.nl

Link naar reactie
  • 0

Oke, bedankt. Maar nou is eigenlijk de vraag of je het bij 2a moet opgeven en bij 5b moet aftrekken. Tenslotte heeft het geen enkel nut, tenzij je om wat voor reden dan ook de BTW niet kunt aftrekken bij 5b.

 

De Belastingdienst gebruikt wel eens vaker 'moet' waar iets niet verplicht is ;)

Link naar reactie
  • 0

Oke, bedankt. Maar nou is eigenlijk de vraag of je het bij 2a moet opgeven en bij 5b moet aftrekken. Tenslotte heeft het geen enkel nut, tenzij je om wat voor reden dan ook de BTW niet kunt aftrekken bij 5b.

 

Je moet het inderdaad bij 2a opgeven en bij 5b weer aftrekken. Het lijkt omslachtig en nutteloos, maar je kunt je voorstellen dat niet iedereen in die situatie zit. Daarom kunnen sommige dingen wat omslachtig lijken...

Moversys en offshoring

Moversys en octrooirecherche

Moversys en Sprout Start

Link naar reactie
  • 0

Tagor,

 

Over het nut van een per saldo nihil-actie:

 

de gegevens van de aangifte omzetbelasting wordt niet alleen gebruikt van de afrekening per ondernemer, maar ook als input voor macro-economische cijfers als de nationale handelsbalans.

 

Het gehanteerde tarief is idd 19%.

 

groet,

 

Arjan

 

 

www.aimin.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik zie trouwens net: 'leveringen en diensten die de buitenlandse ondernemer in Nederland verleent, vallen dan onder de Nederlandse BTW.'

 

Even ter info: de dienst is in Duitsland verleent. Dus niet in Nederland. Moet ik dit dan nog steeds bij 2a opgeven?

Link naar reactie
  • 0

Niemand die dit weet?

 

Ik adviseer je om even contact op te nemen met de Belastingdienst zelf. Het heeft weinig effect om voor ieder wissewasje dit forum te benaderen. Vragen staat vrij en daar krijg je natuurlijk ook zo goed mogelijk antwoord op, maar een bijdrage zoals dit voegt geen waarde toe.

 

Je krijgt van mij een kneus. De Belastingtelefoon is 0800-0543. Veel succes!

Moversys en offshoring

Moversys en octrooirecherche

Moversys en Sprout Start

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.