Ik heb nog weinig ervaring met het verkopen van deelnemingen, maar zou graag advies willen bij onderstaande kwestie.
Een Holding verkoopt 50% van zijn aandelen in een deelneming voor een bedrag van 50.000 euro.
De deelnemingswaarde op moment van verkoop was 10.000 euro.
Checkvraag 1:
De journaalpost in de holding wordt:
Balansrekening Bank : 50.000 debet
Balansrekening Deelneming: 5.000 credit (50% van 10.000 euro)
W&V Rekening Resultaat deelneming: 45.000 credit (valt in deelnemingsvrijstelling dus geen VPB over dit resultaat).
Checkvraag 2:
De deelnemingswaarde bedraagt na verkoop nog 5.000 euro, waarna het deelnemingsresultaat eindejaar voor 50% wordt toegevoegd aan de deelnemingswaarde.
Stel dat het resultaat van de deelneming 10.000 euro is, wordt de volgende boeking gemaakt:
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Chris190
Chris190
Hallo,
Ik heb nog weinig ervaring met het verkopen van deelnemingen, maar zou graag advies willen bij onderstaande kwestie.
Een Holding verkoopt 50% van zijn aandelen in een deelneming voor een bedrag van 50.000 euro.
De deelnemingswaarde op moment van verkoop was 10.000 euro.
Checkvraag 1:
De journaalpost in de holding wordt:
Balansrekening Bank : 50.000 debet
Balansrekening Deelneming: 5.000 credit (50% van 10.000 euro)
W&V Rekening Resultaat deelneming: 45.000 credit (valt in deelnemingsvrijstelling dus geen VPB over dit resultaat).
Checkvraag 2:
De deelnemingswaarde bedraagt na verkoop nog 5.000 euro, waarna het deelnemingsresultaat eindejaar voor 50% wordt toegevoegd aan de deelnemingswaarde.
Stel dat het resultaat van de deelneming 10.000 euro is, wordt de volgende boeking gemaakt:
Balansrekening Deelnemingswaarde: 5.000 debet
a/W&V rekening Deelnemingsresultaat: 5.000 credit
Ik hoor graag of dit zo klopt, alvast bedankt.
Groeten, Chris
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/76575-verkoop-50-deelneming-holding/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
1 antwoord op deze vraag