(aangepast)

Hallo

Een Italiaanse website verkoopt al enige tijd illustraties die ik maak. Deze lever ik als digitaal bestand aan en de eigenaar maakt er vervolgens een poster van die hij weer verkoopt aan particulieren. De totale omzet hier bedraagt ogv 200 euro per jaar.

Nu wil ik gebruik gaan maken van de KOR. Als ik de website van de belastingdienst volg hoef ik dan geen factuur met 0% btw etc.  meer te versturen en geen aangifte ICP meer te doen. Ik zou “aan de belastingdienst van het land waarnaar u levert moeten vragen of ik aangifte moet doen”. 

Heeft iemand ervaringen hier mee in Italië? Waar kan ik terecht voor meer, het liefst Nederlands- of engelstalige, informatie? Ik kom veel websites tegen met tegenstrijdige informatie.

aangepast door SiebrenFRL
Meer info toegevoegd
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/76628-kor-en-intercommunautaire-leveringen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 1

Mag je dit niet gewoon belastingvrij bijverdienen tot 700 euro? Verder lijkt mij een kwitantie volstaan in deze situatie en een KOR regeling of zelfs KVK inschrijving overbodig.

Of zit ik ernaast?

Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

Traprenovaties | Treinkaartjes | DC Timmerwerken

• 1
Op 12-6-2024 om 01:47, SiebrenFRL zei:

Een Italiaanse website verkoopt al enige tijd illustraties die ik maak. Deze lever ik als digitaal bestand aan en de eigenaar maakt er vervolgens een poster van die hij weer verkoopt aan particulieren.

Wanneer ik een boek aanlever als Word-bestanden aan mijn uitgever, word ik betaald vanwege het feit dat ik het auteursrecht heb en het exploitatierecht heb overgedragen aan de uitgever — en niet voor de productie van Word-bestanden. Zo is het met jouw illustraties ook.

Dergelijke licentie-inkomsten zijn in veel landen vrijgesteld of worden lager belast, zowel voor omzetbelasting als voor inkomstenbelasting. Je zou moeten nagaan hoe dat in Italië werkt.

• 0

Nou, het is niet helemaal hetzelfde eigenlijk.

Er is een vrijstelling (qua BTW) voor "componisten, schrijvers en journalisten".

Maar niet echt voor makers van illustraties.

De vrijstelling kan overigens ook toegepast worden door tekenaars van politieke spotprenten in dag-/weekbladen e.d.

Dus waarschijnlijk hangt het e.e.a. af van de specifieke situatie hier.

"What, me worry?"

• 0

Ik had het ook niet over een Nederlandse btw-vrijstelling (want die geldt hoogstwaarschijnlijk toch niet in Italië), maar over het feit dat de topicstarter moet uitgaan van licentie-inkomsten uit auteursrecht in plaats van het "digitaal leveren van elektronische bestanden" of zoiets.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar