• 0

Heeft iemand wat incasso advies?

Hallo allemaal,

 

Ik ben iets minder dan een jaar geleden begonnen met freelancen. Ik ben

hier mee begonnen zonder al te veel kennis van het-ondernemer-zijn en

wat daar allemaal bij komt kijken. Het van 9 tot 5 keurslijf beviel me gewoon

niet meer. Alles loopt als een trein en heb inmiddels veel geleerd etc.

 

Er zit echter 1 kink in de kabel.. Ik heb voor mijn voormalige werkgever drie

maanden als freelancer gewerkt omdat mijn opvolger daar niet beviel. Omdat

ik hem al een paar jaar kende zijn we op informele wijze tot een overeenkomst

gekomen en staat er niets op papier (ja dom... weer een leermoment :-\).

 

Je raadt het al: ik wacht nu al tijden op m'n geld. Ik heb slechts een fractie

ontvangen. Ik heb uiteraard meerdere malen gebeld en krijg steeds hetzelfde

antwoord: 'sorry, excuses ik maak het geld eind deze week over..' etc. Maar

het komt maar niet.

 

Er staat nu zo'n 9000 euro open. Ik moet binnenkort btw gaan betalen over dit

geld en ga in de problemen komen als ik het geld niet gauw krijg..

 

Wat zijn mijn mogelijkheden om het geld tot mij te krijgen. Ik heb totaal geen

ervaring met (noch verstand van) incassobureau's, advocaten en wat nog meer.

 

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

 

Alvast bedankt.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Uiteraard kwam hier de 15% boven (bij alle gevallen), maar 15% van ruim 80K wordt mij te gek als dit niet betaald wordt.

 

Ho ho! De 15% die in de incassotarieven staat die vaak gebruikt wordt / werd door advocaten / incassobureaus heeft wel een maximum! Ik weet niet uit mijn hoofd wat dat maximum is, maar (veel) meer dan Eur 10.000,- kan het niet zijn, in ieder geval zal een rechter geen Eur 40.000,- toewijzen aan incassokosten. De 15% moet ook aangezegd zijn in een aanmaning.

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

:o

 

Beste Saskia,

 

Ik denk dat je nu een verkeerde inschatting maakt.

Net als bij het wettelijke geregelde betalingstermijn, is ook dit volgens persoonlijke stukken wel degelijk zo.

Gezien mijn problemen in het verleden alsmede failliet gaan heb ik dus in verschillende zaken voor de rechter gestaan. En ja, de hoofdsom alsmede de 15% buitengerechtelijke kosten worden gewoon genoemd en goed bevonden.

 

Kan hier natuurlijk heel diep op ingaan met scans ed. maar denk graag in het heden en niet in het verleden.

 

Maar toch wordt 15% gehanteerd en ook bij grotere bedragen. Wel zijn er bedrijven die staffels gebruiken, maar dat is hun eigen keuze.

Link naar reactie
  • 0

Dat zou kunnen.

 

Mijn ervaring is echter dat rechters niet zomaar 15% over het gehele bedrag - zonder maximum - toelaten. Wellicht dat er rechter zijn die er anders over denken, maar Eur 12.000,- (15% van Eur0 80.0000,-) aan incassokosten zonder dat dat is overeengekomen of aangezegd lijkt mij wat veel. Maar misschien is het wel overeengekomen of aangezegd, dat zou kunnen. Rechters kunnen in ieder geval matigen indien dat nodig wordt bevonden.

 

Wat bedoel je met persoonlijke stukken?

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account
Wat bedoel je met persoonlijke stukken?

 

Bijvoorbeeld kopies van gerechtelijke uitspraken, brieven deurwaarders, dagvaardingen etc. etc.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaringen op incasso's zijn inderdaad ook niet zo heel netjes betreffende incassobedragen en rentes.

 

Als je diep in de problemen zit en weinig mensen om je heen kunt vetrouwen, dan zie je deze woeker incasso en rente bedragen niet. Je moet het laten aankomen op een uitspraak, en dan is het te laat. De rechter die de uitspraak doet kijkt niet naar deze bedragen. Die kijkt alleen maar naar wie wat eist, komt de gedaagde opdraven, voert ie weerwoord etc..

Zeg eerlijk als je in de problemen zit heb je daar geen zin in!

 

Mocht je iets te vorderen hebben? Mijn advies is om te proberen dat zelf "netjes" op te lossen.

Ga desnoods hele dagen in de wachtkamer of hal van het bedrijf zitten. Ga voor de deur zitten volg de persoon in de supermarkt. Zorg dat ie ziek wordt van je.... dan wordt er betaald of tenminste gepraat.

 

Succes

 

Rick

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

En jawel.

 

Mijn idee, want hoe vaker je per dag belt en zeurt des te langer ben je onder de aandacht. Ook slechte en/ of niet kunnende betalers betalen de mensen die het zwaarst in hun gedachte hangen als eerste.

 

Rick, reus voor jouw en niet omdat ik direct of indirect gelijk heb maar om de duidelijke uitleg van de goedkoopste manier.

 

Want als je al op je geld wacht, zit je niet op extra kosten te wachten.

 

Gijs

Link naar reactie
  • 0

Niet om nu iedereen maar op incasso pad te sturen...

 

Maar praktijk voorbeeld:

 

Klant van me heeft ICT bedrijf. Heeft 6000.- euro tegoed van grotere onderneming. Onderneming heeft wazige smoes en betaald niet. Een NET incassoburo ingeschakeld op advies van anderen....

 

Lang verhaal kort: dit duurt intussen 1,5 jaar, geen geld, rente loopt op.

Einde van het liedje zal gaan worden: Geheel komt bij deurwaarder, rechter doet uitspraak, en de grotere onderneming mag de schuld betalen met 200 euro per maand!!

 

Klein ICT bedrijf uiteindelijk in de problemen.

 

Let op dit is een praktijk voorbeeld!

Link naar reactie
  • 0

Vergeet niet dat als het een rechtzaak moet worden je zelf meestal nog een bedrag van 500 a 800 euro moet betalen als voorschot.

Win je krijg je het terug van je debiteur (als hij al geld heeft).

 

Ik werk zelf samen met een Incasso Advocaat, werkt hier een stuk beter dan alleen maar een incasso buro welke de zaak toch weer aan de deurwaarder moet geven als er geen reactie op komt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bij een rechtszaak aanspannen moet je griffierechten betalen (afhankelijk van de hoogte van de vordering). Een advocaat moet ook met een deurwaarder werken om de stukken te kunnen laten betekenen. Het is wel handig om een advocaat de procedure te laten doen inderdaad.

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

Bij een rechtszaak aanspannen moet je griffierechten betalen (afhankelijk van de hoogte van de vordering). Een advocaat moet ook met een deurwaarder werken om de stukken te kunnen laten betekenen. Het is wel handig om een advocaat de procedure te laten doen inderdaad.

 

En of je dit als privé persoon of als bedrijf doet; http://www.rechtspraak.nl/Naar+de+rechter/Kosten+van+een+procedure/Griffierechten/

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Je hebt ook opties die het midden houden tussen zelf aanmanen en uit handen geven aan een incassobureau. Intrum Justitia incassobureau www.intrum.nl heeft bv. stickers die je op je eigen laatste aanmaning kan plakken, als een soort 'laatste waarschuwing'.

 

Verder heb je wel een betrouwbare partner nodig, zie idd voor een overzicht bv. www.nvio.nl

 

Ja, voor een goede incasso moet je echt bij IJ zijn hoor!

 

Als er een bedrijf is wat slecht werkt en waarvan 80% van de bevolking weet dat ze niets voorstellen is dat een geweldig bedrijf om je geld heen te gooien...

 

Zijn genoeg andere bedrijven die ook stickers hebben..

Link naar reactie
  • 0

Ik ken nog wel een paar zware jongens ;D

 

Nee zonder dollen. Gelijk en direct een aangetekende sturen.

Het is immers een behoorlijk bedrag en anders zou ik echt een deurwaarder inschakelen.

 

Intrum Justitia is inderdaad een goede.

 

Als dat je een klant kost, so be it.... je bouwt relaties op gebaseerd op vertrouwen, diensten en daar gaat geld in om......ook dat moet correct afgehandeld worden.....facturering is immers het belangrijkste van elke onderneming.

Elke uitgang heeft een ingang....

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 178 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.