• 0

Heeft iemand wat incasso advies?

Hallo allemaal,

 

Ik ben iets minder dan een jaar geleden begonnen met freelancen. Ik ben

hier mee begonnen zonder al te veel kennis van het-ondernemer-zijn en

wat daar allemaal bij komt kijken. Het van 9 tot 5 keurslijf beviel me gewoon

niet meer. Alles loopt als een trein en heb inmiddels veel geleerd etc.

 

Er zit echter 1 kink in de kabel.. Ik heb voor mijn voormalige werkgever drie

maanden als freelancer gewerkt omdat mijn opvolger daar niet beviel. Omdat

ik hem al een paar jaar kende zijn we op informele wijze tot een overeenkomst

gekomen en staat er niets op papier (ja dom... weer een leermoment :-\).

 

Je raadt het al: ik wacht nu al tijden op m'n geld. Ik heb slechts een fractie

ontvangen. Ik heb uiteraard meerdere malen gebeld en krijg steeds hetzelfde

antwoord: 'sorry, excuses ik maak het geld eind deze week over..' etc. Maar

het komt maar niet.

 

Er staat nu zo'n 9000 euro open. Ik moet binnenkort btw gaan betalen over dit

geld en ga in de problemen komen als ik het geld niet gauw krijg..

 

Wat zijn mijn mogelijkheden om het geld tot mij te krijgen. Ik heb totaal geen

ervaring met (noch verstand van) incassobureau's, advocaten en wat nog meer.

 

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

 

Alvast bedankt.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

onmiddelijk een aangetekende brief sturen met opsomming van de openstaande bedragen en de melding dat deze per direct betaald moeten worden. Als je na twee dagen je geld niet hebt, in gebreke stellen en uit handen geven.

 

voortaan als je debiteuren bij overschrijding direct contacten, met de slogan: "ik lever op tijd, jij betaalt op tijd."

 

sterkte!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

 

Inderdaad: aangetekende brief met daarin heel duidelijk:

  • welke bedragen openstaan met referenties, data etc.
  • data waarop je hem hebt gebeld/geschreven en hij heeft beloofd snel te zullen betalen
  • duidelijke datum (betalingstermijn van circa 5 werkdagen) waarop betaling uiterlijk op jouw bankrekening dient te zijn bijgeschreven, bij gebreke waarvan je aanspraak zult maken op wettelijke handelsrente en incassokosten en je vrij acht zonder nadere aankondiging nadere rechtsmaatregelen te nemen

 

Is dus niet nodig om na deze brief nog eens in gebreke te stellen: dit is je ingebrekestelling.

 

Veel succes! Is altijd vervelend als mensen hun beloften niet nakomen...

Link naar reactie
  • 0

In aanvulling op hetgen Lexbridge reeds heeft opgemerkt, bouw een dossier op. Versla iedere handeling en probeer dit zo goed als mogelijk de documenteren. Verder is het raadzaam om de druk op de ketel te houden. Alleen daarmee zal de wederpartij inzien dat je het jou serieus is en je een daadkrachtig optreden niet schuwt.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Een goed incassobureau waar wij zaken mee hebben gedaan is Intrum Justitia. Hun incassopercentage lag op circa 75 %. Op dit moment komen ook nog incassos binnen terwijl de dossiers gesloten waren. Zij sturen namelijk na het sluiten van een dossier één keer per maand een brief naar de debiteur. Wij willen het incassopercentage verhogen vandaar dat wij direct zijn over gestapt naar een deurwaarder. Een incassobureau is namelijk alleen dreigen.

 

Wij zitten op dit moment bij Buys en Partners GGN (groep gerechtsdeurwaarders Nederland) en in één week werd al voor 40 % geïncasseerd.

 

Link naar reactie
  • 0
Ik heb voor mijn voormalige werkgever drie

maanden als freelancer gewerkt omdat mijn opvolger daar niet beviel. Omdat ik hem al een paar jaar kende zijn we op informele wijze tot een overeenkomst gekomen en staat er niets op papier (ja dom... weer een leermoment :-\).

 

Het hangt er van af wat je doet, maar je kan het ontbreken van een overeenkomst soms ook in je voordeel aanwenden. Bv als er sprake van werk is met auteursrecht.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Als je in dienst bent, valt het auteursrecht van jouw werk aan je werkgever toe. Als freelancer behoud je alle auteursrechten - zo heb ik altijd begrepen - tenzij contractueel afgestaan. Je kan jouw opdrachtgever dus ten allen tijden het gebruik van jouw werk ontzeggen. Nog pijnlijker wordt het wanneer jouw opdrachtgever jouw werk 'verkocht' heeft. Dan kun je immers zijn klant het gebruik van jouw werk ontzeggen. Alleen daarmee dreigen, wil trage betalers nog wel eens tot andere gedachten brengen. Voor 9000 euro is het wel de moeite om dat eens uit te zoeken.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dan heb ik hier ook nog wel een vraag over. Wanneer stuur jullie een rekeningoverzicht? Meteen op de uiterste betaaldag, wacht je nog een paar dagen af......

 

Het is vervelend en tijdrovend om achter een klant aan te lopen die lak aan je betalingstermijn heeft.

 

Datzelfde geld voor eerste en tweede (of laatste) aanmaning, in welk tijdsbestek versturen jullie zoiets?

 

groetjes

 

Willie

Link naar reactie
  • 0

Dan heb ik hier ook nog wel een vraag over. Wanneer stuur jullie een rekeningoverzicht? Meteen op de uiterste betaaldag, wacht je nog een paar dagen af......

 

Het is vervelend en tijdrovend om achter een klant aan te lopen die lak aan je betalingstermijn heeft.

 

Datzelfde geld voor eerste en tweede (of laatste) aanmaning, in welk tijdsbestek versturen jullie zoiets?

 

groetjes

 

Willie

`

 

Zelf doe ik het als volgt:

Na factuur binnen 14 dagen betalen.

Indien geen geld ontvangen na 14 dagen 2 dagen wachten (ivm dat het geld onderweg kan zijn), dan de eerste aanmaning versturen met de melding dat vanaf de volgende aanmaning administratiekosten inrekening worden gebracht (10% van het totaal bedrag met een minimum van 25 euro)), nieuwe betaal termijn 14 dagen.

Indien het geld dan na 16 dagen nog niet op de rekening staat een laatste aanmaning sturen waarbij ik de klant in gebreke stel, hierbij maak ik melding dat ik het na 14 dagen uit handen geef.

Blijkt er dan na 16 dagen nog geen geld op de rekening te staan dan geef ik het dus uit handen aan een incasso buro of een gerechtsdeurwaarder (hangt af van het bedrag en hoe het klant contact is gegaan).

 

Uiteraard bel ik ook even na het posten van de eerste aanmaning (meestal word er dan snel betaald).

Met vriendelijke groet,

Mark Scholten

Link naar reactie
  • 0

Zoals VCC heel juist opmerkt: Direkt reageren met aktie en heel kort en strak houden.

 

Succes

 

Rick

 

Dit heb ik gedaan. Helaas heeft me dit een klant gekost. Zij wilden van mij een nog coulantere houding dan ik al gaf en ik kon "opdonderen". (In die bewoordingen). Dat heeft me wel degelijk wat gedaan. Het was heel dubbel; aan de ene kant wilde ik direct reageren maar aan de andere kant niet de klant verliezen. Uiteindelijk heb ik een incassobureau moeten inschakelen. Zo heb ik tot nog toe één betaling ontvangen. Nog 2 te gaan....

Link naar reactie
  • 0

Een coulante houding aannemen in Nederland is op dit moment heel moeilijk. Zelf heb je gewerkt voor je geld, en de klant heeft tenslotte opdracht gegeven... dus waarom coulance?

 

Als een klant opdracht geeft voor een website te ontwikkelen, ga je er gemakshalve vanuit dat hij betaald (op tijd). Leg dit dan vast in de offerte.

Eigenlijk zul je dus altijd vooraf een soort van bevestiging of aanbetaling moeten zoeken. Is ook tegenwoordig niet heel vreemd hoor...

 

Succes en sterkte...

 

Rick.

 

 

ps: als een klant je met OPDONDEREN de deur wijst nadat jij hem op zijn achterstallige betaling en dus in gebreke gesteld hebt gewezen, denk dan eens na of het die klant wel waard was...

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor jullie reacties. Eigenlijk wel een bevestiging van wat ik al wist. Ik heb gigiantisch veel werk verricht voor deze klant met nogal wat extra's.

 

In de offerte heb ik inderdaad gewezen op een aanbetaling (dit is ook een deel van de achterstallige betaling), ook hebben zij een contract getekend waarmee ze accoord zijn gegaan met mijn voorwaarden (waarin deze aanbetaling ook vermeld staat) en goedkeuring van de offerte.

 

Dit is de eerste keer dat me dit overkomt. Ik leer er wel van!

 

 

Ik hoop trouwens dat DieterJan zijn geld wel gekregen heeft.

 

Link naar reactie
  • 0

[

Bekijk het zo - een klant die niet betaalt is net zo zinvol als geen klant hebben. Beetje kromme zin, maar goed... ;)

 

 

erger nog, een klant die niet betaald is veel erger dan geen klant, je bent je (bestede) tijd ook nog eens kwijt.

 

Gewoon hard blijven spelen, je hebt niets meer te verliezen en je onwillige "klant" zocht gewoon een stok om de hond te slaan.

 

Sterkte me incasseren!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Is de achterstallige betaling ook een deel van de aanbetaling???

 

Nooit starten als je aanbetaling niet binnen is, ondanks dat er getekende contracten zij oid...

 

Groet

 

Rick

 

Ik heb 2 websites voor ze gemaakt. De eerste betaling (restant betaling) was al the bottleneck. Intussen was ook al de opzet gemaakt voor een tweede website.Hiervoor heb ik de aanbetaling gefactureerd. Een derde factuur is voor een domeinnaam. De eerste betaling is door tussenkomst van het incassobureau betaald. Op de andere 2 is het nog wachten.

 

Ik heb moeite met hard spelen....maar ik leer!

Link naar reactie
  • 0

Dutchesse, ik zie dat je op je site onder link partners de naam van een incassobureau hebt staan (http://www.dutchessewebdesign.nl/NL/partner.htm). Interessante keuze voor een webdesigner, wat wil je hiermee communiceren naar klanten en prospects? Enne...hoe denk je dat dit overkomt?

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Het komt positief over, goede reacties op gehad van diverse klanten.....

 

Ik wil hier verder geen commentaar over geven omdat het dan op het promoten van iemand gaat lijken. Dat wil ik NIET met deze discussie bereiken.

 

Belangrijk vond ik het dat ik, net als DieterJan denk ik, mijn ei kwijt kon over een slecht betalende klant. Mijn profiel heb ik maar aangepast...

 

Link naar reactie
  • 0

Dutchesse, ik zie dat je op je site onder link partners de naam van een incassobureau hebt staan (http://www.dutchessewebdesign.nl/NL/partner.htm). Interessante keuze voor een webdesigner, wat wil je hiermee communiceren naar klanten en prospects? Enne...hoe denk je dat dit overkomt?

 

Het komt positief over, goede reacties op gehad van diverse klanten.....

 

Ik wil hier verder geen commentaar over geven omdat het dan op het promoten van iemand gaat lijken. Dat wil ik NIET met deze discussie bereiken.

 

Belangrijk vond ik het dat ik, net als DieterJan denk ik, mijn ei kwijt kon over een slecht betalende klant. Mijn profiel heb ik maar aangepast...

 

 

Ik geloof dat je niet helemaal begrijpt wat Ilja bedoeld.

 

Zijn vraag is wat jij denkt wat jouw potentiele klanten denken als ze een incassoburo tussen de links zien staan ?

 

Daarvoor hoef je helemaal geen reclame te maken.

Uit jouw reactie dat je er liever niet op ingaat, geloof ik eerder dat je zelf ook niet helemaal weet waarom dat incassobureau ertussen staat.

 

Ik denk dat je er verstandig aan doet jouw incassobeleid en jouw soort klanten maar eens tegen het licht te houden. En of dit de manier is waarop jij als ondernemer met je vak bezig wilt zijn.

 

Succes

Link naar reactie
  • 0

ik vind het op zich binnen de context van deze draad legitiem om het over de verwijzing naar het incassobureau te hebben. Het gaat namelijk gewoon over manieren om te zorgen dat je klanten betalen. Vertel daarom gerust iets meer over de positieve reacties. Zijn die van bestaande klanten of prospects? Merk je dat mensen beter betalen sinds je die link op je site hebt gezet?

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

ik vind het op zich binnen de context van deze draad legitiem om het over de verwijzing naar het incassobureau te hebben. Het gaat namelijk gewoon over manieren om te zorgen dat je klanten betalen. Vertel daarom gerust iets meer over de positieve reacties. Zijn die van bestaande klanten of prospects? Merk je dat mensen beter betalen sinds je die link op je site hebt gezet?

 

Dank je wel voor je toevoeging, Ilja.

Klanten vragen mij soms naar het incasso bureau. We praten dan vaak over problemen die zij en ik hebben met niet of slecht betalende klanten. Vaak willen ze dan wat meer weten over het incassobureau, hoe ze te werk gaan en of het uiteindelijk iets oplevert. Ze zijn totaal niet bang om met mij in zee tegaan, sterker nog, ik ben duidelijk en zo weet men waar men aan toe is.

 

Voor mij is het inschakelen van een incassobureau echt het allerlaatste redmiddel. Als ik ook niet meer weet hoe ik de klant moet benaderen om te betalen. Daar is dan al heel veel tijd overheen gegaan met brieven en een persoonlijke benadering.

Gelukkig, zoals gezegd, is dit pas de eerste keer dat ik een incassobureau in moet schakelen.

Ik denk dat ik heel servicegericht ben naar mijn klanten. Ik doe er alles aan om datgene te maken waar ze zich prettig bij voelen en te maken wat bij hen past. Ik verwacht daar een correcte betaling voor terug. Het jammer is dat als je dat doet je kunt "opdonderen".

Of klanten uiteindelijk beter gaan betalen weet ik niet. Ik hoop dat ze mijn werk waarderen en het om die redenen doen. Het is absoluut niet als dreiging bedoeld in ieder geval. Iedere onderneming heeft te maken met slecht betalende klanten en iedere ondernemer schakelt uiteindelijk wel iemand in om daarmee te helpen denk ik. Bij mij staat het vermeld.

 

Merkava, ik weet heel goed waarom die link daar tussen staat. Ik zet er niet zomaar iets neer. Met mijn partners heb ik een (soms persoonlijke) band. Hoe ik als ondernemer met mijn vak bezig wil zijn heb ik hierboven kort beschreven.

Link naar reactie
  • 0

 

Dank je wel voor je toevoeging, Ilja.

Klanten vragen mij soms naar het incasso bureau. We praten dan vaak over problemen die zij en ik hebben met niet of slecht betalende klanten. Vaak willen ze dan wat meer weten over het incassobureau, hoe ze te werk gaan en of het uiteindelijk iets oplevert. Ze zijn totaal niet bang om met mij in zee tegaan, sterker nog, ik ben duidelijk en zo weet men waar men aan toe is.

 

Voor mij is het inschakelen van een incassobureau echt het allerlaatste redmiddel. Als ik ook niet meer weet hoe ik de klant moet benaderen om te betalen. Daar is dan al heel veel tijd overheen gegaan met brieven en een persoonlijke benadering.

Gelukkig, zoals gezegd, is dit pas de eerste keer dat ik een incassobureau in moet schakelen.

Ik denk dat ik heel servicegericht ben naar mijn klanten. Ik doe er alles aan om datgene te maken waar ze zich prettig bij voelen en te maken wat bij hen past. Ik verwacht daar een correcte betaling voor terug. Het jammer is dat als je dat doet je kunt "opdonderen".

Of klanten uiteindelijk beter gaan betalen weet ik niet. Ik hoop dat ze mijn werk waarderen en het om die redenen doen. Het is absoluut niet als dreiging bedoeld in ieder geval. Iedere onderneming heeft te maken met slecht betalende klanten en iedere ondernemer schakelt uiteindelijk wel iemand in om daarmee te helpen denk ik. Bij mij staat het vermeld.

 

Merkava, ik weet heel goed waarom die link daar tussen staat. Ik zet er niet zomaar iets neer. Met mijn partners heb ik een (soms persoonlijke) band. Hoe ik als ondernemer met mijn vak bezig wil zijn heb ik hierboven kort beschreven.

 

Gedurfde insteek, dat mag ik wel, reusje voor jou. ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.