• 0

Heeft iemand wat incasso advies?

Hallo allemaal,

 

Ik ben iets minder dan een jaar geleden begonnen met freelancen. Ik ben

hier mee begonnen zonder al te veel kennis van het-ondernemer-zijn en

wat daar allemaal bij komt kijken. Het van 9 tot 5 keurslijf beviel me gewoon

niet meer. Alles loopt als een trein en heb inmiddels veel geleerd etc.

 

Er zit echter 1 kink in de kabel.. Ik heb voor mijn voormalige werkgever drie

maanden als freelancer gewerkt omdat mijn opvolger daar niet beviel. Omdat

ik hem al een paar jaar kende zijn we op informele wijze tot een overeenkomst

gekomen en staat er niets op papier (ja dom... weer een leermoment :-\).

 

Je raadt het al: ik wacht nu al tijden op m'n geld. Ik heb slechts een fractie

ontvangen. Ik heb uiteraard meerdere malen gebeld en krijg steeds hetzelfde

antwoord: 'sorry, excuses ik maak het geld eind deze week over..' etc. Maar

het komt maar niet.

 

Er staat nu zo'n 9000 euro open. Ik moet binnenkort btw gaan betalen over dit

geld en ga in de problemen komen als ik het geld niet gauw krijg..

 

Wat zijn mijn mogelijkheden om het geld tot mij te krijgen. Ik heb totaal geen

ervaring met (noch verstand van) incassobureau's, advocaten en wat nog meer.

 

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

 

Alvast bedankt.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

En tot slot: als incassodreiging niet help, kan je beslag laten leggen, ook zgn. autuersrechtelijk beslag.

 

Gezien jouw factuur 3 lijkt het erop dat je de domeinnaam hebt "voorgeschoten" voor de klant en indien deze ook nog op jouw naam staat (omdat jij hebt vergeten deze over te dragen) zou je ook de website wellicht nog kunnen stilleggen...............

 

Een faillissmentsaanvraag is soms ook bijzonder effectief maar dan moet je wel nagaan of er nog iets te halen valt en er nog een ander schuldeiser is. Zaken die jouw eigendom zijn zoals het auteursrecht vallen buiten het faillissement.

 

Het is te hopen dat het niet zover hoeft te komen doch een dreigbrief - met de juiste inhoud - wil nog wel eens helpen.

 

Voor de volgende keer kan je maar beter goede algemene voorwaarden gebruiken en in gedeelten factureren.

 

Succes.

 

Lawman

Lawman

Ondernemingsrechtadviseur

Link naar reactie
  • 0

Ik (de threadstarter) heb nog steeds geen geld ontvangen. Sterker nog, mijn opdrachtgever zegt pas te kunnen/willen betalen als hij het geld van zijn klanten ontvangen heeft. Een datum wil hij niet noemen. Kortom: ik moet wachten tot wanneer hij zijn geld bij elkaar heeft (en ik wacht al een tijd). Lijkt me niet een normale gang van zaken...

 

Hoe kan ik mijn volgende stappen concretiseren? Ik heb deze weg niet eerder hoeven te bewandelen dus ik heb er weinig kaas van gegeten. Ik heb totaal geen zin in een juridische vete; ik wil gewoon m'n verdiende centen innen.

 

Is een incassobureau enkel dreigen? En zou ik beter een deurwaarder kunnen inschakelen? Hoe zit dat bij een gebrek aan een contract? En weet iemand goede incassobureau's/deurwaarders die ik zou kunnen gebruiken?

 

Een hele waslijst aan vragen, ik weet het. In ieder geval bedankt voor alle reacties so far!

Link naar reactie
  • 0

Hoe kan ik mijn volgende stappen concretiseren? Ik heb deze weg niet eerder hoeven te bewandelen dus ik heb er weinig kaas van gegeten. Ik heb totaal geen zin in een juridische vete; ik wil gewoon m'n verdiende centen innen.

 

Dag Dieterjan,

 

Het kan me goed voorstellen hoe je je voelt. Ook ik heb geen zin in een juridische vete, maar moeten wachten totdat het de klant behaagt om te betalen is niet bepaald in orde. Je hebt ervoor gewerkt dus moet er betaald worden. Heb je al een herinnering gestuurd en de daarna de klant in gebreke gesteld? Die stappen zijn nodig om naar een incassobureau/deurwaarder te stappen. Je kunt ook het incasso bureau vragen deze stappen te ondernemen trouwens. Op http://www.zibb.n en dan bij zoeken incasso intypen, kun je meer lezen en hier op Higherlevel ook natuurlijk. Er zijn diverse voorbeeldbrieven te krijgen, even googlen (of is het googelen)!

Veel succes!

Link naar reactie
  • 0

 

Het argument dat de klant van jouw opdrachtgever nog niet betaald heeft, is niet professioneel. Reclamebureaus, ontwerpbureaus, evenementenbureaus moeten in staat zijn voor te financieren. Ze gebruiken dat argument ook niet om huurbetaling uit te stellen, de telefoonrekening niet te betalen of computers op de pof te kopen.

 

Je wil geen conflict aangaan met opdrachtgevers, dus je hanteert coulance bij je incasso. Een betalingstermijn van een maand met een vertraging van nog eens een maandje kan nog net, maar daarna is het schluss! Ik heb een paar keer zo'n conflict meegemaakt, en dat betekende lang niet altijd het eind van de samenwerking. Uiteindelijk draait het om kwaliteit en professionaliteit, en bij professionaliteit hoort ook een redelijke betalingsdiscipline. Amateuristische opdrachtgevers blijven sowieso niet lang in business.

 

Je hebt het auteursrecht op je creaties, dus als die reeds in gebruik genomen zijn kun je je opdrachtgever melden dat je zijn klant daarop gaat aanspreken als je niet spoedig betaald wordt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

dieterjan,

 

Ik heb je een bericht/bestand gestuurd waar je misschien iets aan hebt.

 

Dit is een brief welke wij gebruiken om aan te geven dat men nu de laatste kans heeft om te betalen. Als je de brief leest zie je dat het een vriendelijke maar dringende tekst is welke, in ons geval voor een groot deel ervoor zorgt dat er alsnog betaald gaat worden.

 

Ik hoop dat je er iets aan hebt en mochten anderen het willen stuur ik deze ook wel even op. En uiteraard zijn aanpassingen toegestaan.

 

Succes en anders mail je maar even als je het niet kan vinden/openen.

 

Gr Jay

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

dieterjan,

 

Ik heb je een bericht/bestand gestuurd waar je misschien iets aan hebt.

 

Dit is een brief welke wij gebruiken om aan te geven dat men nu de laatste kans heeft om te betalen. Als je de brief leest zie je dat het een vriendelijke maar dringende tekst is welke, in ons geval voor een groot deel ervoor zorgt dat er alsnog betaald gaat worden.

 

Ik hoop dat je er iets aan hebt en mochten anderen het willen stuur ik deze ook wel even op. En uiteraard zijn aanpassingen toegestaan.

Zou deze brief wellicht ook online gepubliceerd kunnen worden, zodat ook anderen er iets aan hebben? Want een dergelijke brief is altijd welkom. (Het online plaatsen kan ik eventueel doen voor je)

You can have it fast, cheap, or working. Choose two.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Dieter Jan,

 

Is er dan niemand die je verteld dat je pas BTW hebt af te dragen wanneer dit ontvangen is.

 

Als ik de BTW vooruit zou moeten betalen die nog niet ontvangen is dan is het einde verhaal.

 

Iedereen laat zich te pakken nemen in dit BTW verhaal.

 

Pas als je de BTW over je factuurbedrag hebt ontvangen moet je dit afdragen.

 

Diamant

Link naar reactie
  • 0

Dieter Jan,

 

Is er dan niemand die je verteld dat je pas BTW hebt af te dragen wanneer dit ontvangen is.

 

Als ik de BTW vooruit zou moeten betalen die nog niet ontvangen is dan is het einde verhaal.

 

Iedereen laat zich te pakken nemen in dit BTW verhaal.

 

Pas als je de BTW over je factuurbedrag hebt ontvangen moet je dit afdragen.

 

Diamant

 

Dit is niet juist. Het hangt er geheel vanaf of je als ondernemer een kasstelsel of een factuurstelstel toepast. Meer informatie hierover is te vinden op de site van de Belastingdienst.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Dieter Jan,

 

Een incasso buro of deurwaarder kost alleen maar geld.

Elke dag bellen en iemand op zijn zenuwen werken is en meer goedkope oplossing.

 

Reguliere wanbetalers betalen de meest zeurende partijen als eerste.

 

Stuur eens een totaalfactuur met renteberekening van 1.25% per maand + 15 % buitengerechtelijke incassokosten.

 

Bereken vanaf 30 dgn. netto want dit betalingstermijn alsmede rente ad. 1.25% is wettelijk, ookzo de 15%.

 

Aangetekend versturen en vermelden na 48 uur te betalen. Daarnaast geef je aan dit uit handen te geven, waarbij je schrijft dat je opdracht gegeven hebt geen onderhandelingsruimte te geven, oftewel direct over gaan tot algeheel beslag.

 

Diamant

 

Link naar reactie
  • 0

Bijtelling van bepaalde rentes moeten wel eerst overeengekomen zijn, bijvoorbeeld in Algemene Voorwaarden. Wettelijke rente begint pas te lopen vanaf het moment dat je dat aanzegt (in je sommatiebrief). Het laatste geldt ook voor 15% incassokosten.

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

Bijtelling van bepaalde rentes moeten wel eerst overeengekomen zijn, bijvoorbeeld in Algemene Voorwaarden. Wettelijke rente begint pas te lopen vanaf het moment dat je dat aanzegt

 

Is dat zo? Op grond waarvan precies? In het Burgerlijk Weboek 6:119a staat:

 

De schadevergoeding, verschuldigd wegens vertraging in de voldoening van een geldsom, bestaat in het geval van een handelsovereenkomst in de wettelijke rente van die som met ingang van de dag volgend op de dag die is overeengekomen als de uiterste dag van betaling tot en met de dag waarop de schuldenaar de geldsom heeft voldaan.

 

Mij staat bij dat dit in 2002 ofzo is veranderd met een wetswijziging die "bestrijding betalingsachterstand handelstransacties" o.i.d. heette.

Link naar reactie
  • 0

Beste Dieterjan,

 

kijk eens op http://www.deruijterdewildt.nl. Dit is een advocatenkantoor met incassopraktijk. Ik heb hier vanuit een eerdere functie zaken meegedaan en zij deden ontzettend goed werk. Doordat ze een combinatie met de advocatenpraktijk hebben, kunnen ze ook snel beslag laten leggen. Zo heb ik met hen voor Centric Triple P een keer op de knien gekregen door beslag te laten leggen op een pand dat zij wilden verkopen. Het ging toen om ruim 90.000 euro. Vraag naar Mark Aukema, hele geschikte vent.

 

Zelf bel ik op de dag van de te verwachten ontvangst of ze betaald hebben. Persoonlijk contact werkt het beste. Na twee dagen meteen een herinnering (als het geld niet binnen is, als ze zeggen dat er betaald is meteen refereren aan het telefoongesprek). 8 kalenderdagen de tijd geven, dan eerste aanmaning. Na een week tweede aanmaning en na nog een week uithanden geven. Zoals eerder aangegeven door andere HL'ers; klanten die niet betalen zijn geen klanten!

 

Succes, JW

Link naar reactie
  • 0

Bijtelling van bepaalde rentes moeten wel eerst overeengekomen zijn, bijvoorbeeld in Algemene Voorwaarden. Wettelijke rente begint pas te lopen vanaf het moment dat je dat aanzegt

 

Is dat zo? Op grond waarvan precies? In het Burgerlijk Weboek 6:119a staat:

 

De schadevergoeding, verschuldigd wegens vertraging in de voldoening van een geldsom, bestaat in het geval van een handelsovereenkomst in de wettelijke rente van die som met ingang van de dag volgend op de dag die is overeengekomen als de uiterste dag van betaling tot en met de dag waarop de schuldenaar de geldsom heeft voldaan.

 

Mij staat bij dat dit in 2002 ofzo is veranderd met een wetswijziging die "bestrijding betalingsachterstand handelstransacties" o.i.d. heette.

 

Inderdaad is het niet nodig eea in de algemene voorwaarden op te nemen:

 

http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=39971

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Eventueel kan je i.p.v. naar een regulier incassobedrijf ook naar een juridisch adviesbureau gaan, of naar een advocaten kantoor. Ik dit soort gevallen is meestal de klant-leverancier relatie ten einde, hoe vaak invorderingsbureaus ook adverteren met de slogans dat ze alles in het werk zullen stellen deze relatie te behouden.

 

Vaak betalen ondernemers op het moment dat er een schrifeffect te weeg wordt gebracht als bijvoorbeel een voorgenomen beslaglegging of aanvraag faillissement. In het vervolg altijd de afspraken op papier zetten. Zaken en vriendschappen gaan in de regel technisch niet samen.

Vandaag is het gisteren van morgen.

Link naar reactie
  • 0

Snel groeiend trendje in de credit management wereld dat ik jullie niet wil onthouden: stuur de debiteur drie dagen voordat je de vordering uithanden geeft per SMS een laatste waarschuwing. Je moet natuurlijk wel de telefoonnummers hebben, maar deze methode blijkt verrassend effectief zowel qua kosten als qua effectiviteit.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Wettelijk geldt nog steeds (om aanspraak te maken op de nederlandse wet)

 

Je dient de klant drie maal te manen.

De vierde keer stuur je je eigen factuur inclusief rente en 15% buitengerechtelijke incassokosten.(wettelijk bepaald)

In deze laatste maning dreig je met een incasso of gerechtsdeurwaarder.

 

tip: pak een naam uit de gouden gids.

 

Mocht dit dan niet baten. Dan heb je de keus het uit handen te geven aan verschillende instanties.

 

Bedenk wel dat dit veel geld kost ook al zegt men; No cure No pay.

Lees de algemene voorwaarden aandachtig, alles dus.

 

Scheelt een hoop geld.

 

Link naar reactie
  • 0

Oei, Diamant, een beetje kort door de bocht allemaal.

 

1) er staat nergens dat je eerst 3 x moet manen. Sterker nog, volgens Richtlijn 2000/35/eg is een debiteur automatisch in gebreke na verstrijken van de betalingstermijn.

 

2) 15% is ook niet wettelijk. De meeste rechters hanteren tegenwoordig de staffel van Voorwerk II en die pakt heel wat lager uit, zeker bij hogere bedragen.

 

3) "Kost veel geld". Da's een kwestie van goede afspraken maken. No cure, no pay is wel degelijk af te spreken. Alleen als je zelf je zaakjes niet goed voor elkaar hebt, zou je zelf tot de kosten veroordeelt kunnen worden (als je al bij de rechter terecht komt).

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account
Oei, Diamant, een beetje kort door de bocht allemaal.

Ach, daar heb ik vaker last van, maar spreek echter alleen uit dagelijkse praktijkervaring.

 

1) er staat nergens dat je eerst 3 x moet manen. Sterker nog, volgens Richtlijn 2000/35/eg is een debiteur automatisch in gebreke na verstrijken van de betalingstermijn.

 

Excuses, maar heb mijzelf op deze manier laten adviseren door Vermeer en Philipsen Gerechtsdeurwaarders, dus geen ....... incassoburootje.

 

2) 15% is ook niet wettelijk. De meeste rechters hanteren tegenwoordig de staffel van Voorwerk II en die pakt heel wat lager uit, zeker bij hogere bedragen.

 

Prachtig, maar waar komt dan die standaard 15% vandaan bij alle instanties. Voorop gesteld; Dit is een dreigement in mijn advies geweest. Al vangt Dieter Jan gewoon zijn bedrag dan moet hij al tevreden zijn.

 

3) "Kost veel geld". Da's een kwestie van goede afspraken maken. No cure, no pay is wel degelijk af te spreken. Alleen als je zelf je zaakjes niet goed voor elkaar hebt, zou je zelf tot de kosten veroordeelt kunnen worden (als je al bij de rechter terecht komt).

 

Mooi, dan mag jouw logo standaard op mijn factuurpapier, mits resultaat.

Heb mijzelf weekenden verplicht tot lezen van algemene voorwaarden.

Conclusie: of ik kan niet lezen, of de juiste nog niet gehad.

Link naar reactie
  • 0

Ha Diamant, bedankt voor je aanbod, maar ik heb geen incassobureau. Wij leveren alleen maar de software......

 

Die 15% komt voort uit het vroegere NOVA-tarief (Nederlandse Orde Van Advocaten) waar de eerste trede in de staffel inderdaad 15% was. Bij de serieuzere incassanten wordt dit steeds meer door Voorwerk II vervangen.

 

Enne, die Algemene Voorwaarden zijn absoluut belangrijk, dus je weekenden waren in ieder geval nuttig besteed.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Creditman,

 

Bedankt voor het compliment als zodanig.

Ben zelf zo fanatiek op dit onderwerp en heb zoveel research gedaan omdat ik een slecht betalende klant had afgelopende december 2006.

 

Het ging hier om heel veel geld waardoor ik het zelf met een aantal mensen oploste omdat incasso praktijken mij geen voldoening gaven, of de algemene voorwaarden mij niet aan stonden.

 

Uiteraard kwam hier de 15% boven (bij alle gevallen), maar 15% van ruim 80K wordt mij te gek als dit niet betaald wordt.

 

Toch kan ik je vertellen dat het opladen van een aantal grondverzetmachines alsmede een hele dure auto (dagwaarde 100K) inclusief overschrijvingsbewijs, mensen doet veranderen en heel snel betalen.

Link naar reactie
  • 0

Thank you! Ik wil geen ban krijgen hier, dus ik zal geen reclame maken, maar we maken software tools voor alle activiteiten van facturatie t/m incasso. We koppelen de software aan alle boekhoud- en ERP-pakketten. Gebruikers in alle sectoren, maar met name sterk in de energiebranche.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Thanks in advance.

 

Wel denk ik even rustig te gaan zitten want de kneusjes vliegen weer in het rond.

 

De waarheid is hard.tsja

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.