• 0

Btw aftrek autokosten bij niet-zakelijk-geëtiketteerde auto

Ik zit nu al een tijd met een vraag waar ik maar geen duidelijkheid op krijg. 

Ik heb een eenmanszaak in de IT sector. Bij een auto die voor de btw als niet-zakelijk is geëtiketteerd (bijvoorbeeld marge-regeling), mag daar nog steeds de btw op de gebruikskosten worden teruggevorderd? En bij verkoop van deze auto, moet er dan btw bij verkoop hiervan worden geregeld? 

Op de site van de belastingdienst staat namelijk het volgende: "U bent handelaar in gebruikte auto's. U koopt een margeauto, die u na een periode van verhuur weer verkoopt. U rekent de auto tot uw bedrijfsvermogen. U kunt bij de verkoop van deze auto de btw over de winstmarge berekenen. Als u dezelfde auto echter koopt als handelaar in gebruikte computerapparatuur, moet u bij latere verkoop van die auto btw over de verkoopprijs in rekening brengen."

Door de auto als niet-zakelijk te etiketteren, zou dan toch de btw op de gebruikskosten kunnen worden afgetrokken, zonder btw te hoeven afdragen bij verkoop? 

Het lijkt mij tevens dat dit volledig los staat van de etikettering voor de inkomstenbelasting. Klopt mijn gedachte hierin? 

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 2
1 uur terug, SilvanR zei:

Bij een auto die voor de btw als niet-zakelijk is geëtiketteerd (bijvoorbeeld marge-regeling), mag daar nog steeds de btw op de gebruikskosten worden teruggevorderd?

Je haalt het een klein beetje door elkaar, vind ik.

Als je de auto voor de BTW tot het bedrijfsvermogen rekent (dat is dus "zakelijk etiketteren voor de BTW") dan zijn er twee manieren om hier mee om te gaan wanneer het privégebruik gratis is (en dat zal vast het geval zijn hier!):

A. Forfaitaire regeling: je trekt alle betaalde BTW af als voorbelasting en je corrigeert het privégebruik in het laatste tijdvak met 2,7% wanneer hier z.g. 'aanschaf-BTW' bij betrokken is gedurende de eerste vijf jaren en daarna met 1,5% van de cataloguswaarde.

Als er geen 'aanschaf-BTW' is (bijvoorbeeld omdat het een 'marge-auto' betrof), dan is de correctie  meteen 1,5% van de cataloguswaarde, vanaf het eerste jaar dus. 

B. Wettelijke regeling: Je houdt de zakelijke en privé-kilometers bij en je trekt de voorbelasting af naar rato. De eerste vijf jaren neem je dan 20% van de 'aanschaf-BTW' mee, wanneer dat van toepassing is. Je maakt dus een splitsing in 'zakelijk betaalde' BTW (vraag je terug) en 'privé-BTW' (kan je niet terugvragen).

En als je de auto verkoopt ben je inderdaad dan BTW verschuldigd. Ongeacht of er sprake was van 'aanschaf-BTW' of niet.

Want je bent geen handelaar en kan dus zelf niet gebruik maken van de 'margeregeling'.

Overigens is bij B. een opmerking op zijn plaats: het woon-werkverkeer geldt voor de BTW als privévervoer.

"What, me worry?"

• 0
5 uur geleden, SilvanR zei:

"U bent handelaar in gebruikte auto's.

Dat speelt hier niet. De auto waar jij het over hebt, is immers geen handelsvoorraad. 

5 uur geleden, SilvanR zei:

Het lijkt mij tevens dat dit volledig los staat van de etikettering voor de inkomstenbelasting. Klopt mijn gedachte hierin? 

Correct

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Kortom:

De btw aftrekken op de gebruikskosten van een privé auto, kan nadelig uitpakken, doordat jaarlijks de privé correctie toegepast moet worden, en bij verkoop moet deze auto dan ook nog eens met btw verkocht worden? 

De site van de belastingdienst doet het allemaal een stuk rooskleuriger lijken. 

• 0
19 minuten geleden, SilvanR zei:

De site van de belastingdienst doet het allemaal een stuk rooskleuriger lijken.

Voor handelaren wel, maar dat ben jij niet. Op de site van de fiscus staat echt niks verkeerds

• 0

Ik doelde meer op deze site van de belastingdienst:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/btw_en_de_auto/zakelijk_gebruik_van_de_priveauto/

En de rekenhulp: 
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/hulpmiddel-btw-en-de-auto

Hieruit komt nergens naar voren dat het terugvorderen van btw op de brandstof & onderhoud leidt tot het moeten verkopen van de auto met btw. 

• 1

ah zo, dat klopt. Dat komt ook omdat het niet per se zo is. Het ligt iets genuanceerder en dat maakt het erg complex:

Als je een auto voor de BTW als privé etiketteert, dan zal dat moeten blijken uit je administratie. Bijvoorbeeld doordat je geen aanschaf-BTW hebt teruggevraagd.

Als je vervolgens wel gebruik maakt van je recht om voor de zakelijke kilometers het evenredige deel aan BTW terug te vragen, dan is de hoofdregel dat je bij verkoop niet te maken hebt met BTW.

De bewijslast ligt alleen dan wel bij jou om aan te tonen dat de auto privé is geëtiketteerd voor de BTW

• 0
6 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

ah zo, dat klopt. Dat komt ook omdat het niet per se zo is. Het ligt iets genuanceerder en dat maakt het erg complex:

Als je een auto voor de BTW als privé etiketteert, dan zal dat moeten blijken uit je administratie. Bijvoorbeeld doordat je geen aanschaf-BTW hebt teruggevraagd.

Als je vervolgens wel gebruik maakt van je recht om voor de zakelijke kilometers het evenredige deel aan BTW terug te vragen, dan is de hoofdregel dat je bij verkoop niet te maken hebt met BTW.

De bewijslast ligt alleen dan wel bij jou om aan te tonen dat de auto privé is geëtiketteerd voor de BTW

Bedankt! Dat was precies waar ik naar op zoek was!

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar