Hi

Mijn BV is opgericht 1 juli 2022. Nu loopt mijn boekjaar tot 31 december 2023. Nu zijn mijn investeringen voor de KIA in 2022 rond de 100,000 en ook in 2023 rond de 100,000 geweest. Normalieter voor 2 boekjaren (2022 en 2023) zou ik in aanmerking komen voor de max KIA van 2022 (euro 16,784 en 2023 (euro 17.841), dus totaal euro 34.624.

Nu kom ik door het bebroken boekjaar (omdat dit veel langer dan 1 jaar is) op een veel lager totale KIA uit en met aftrek van 7.5% boven het max investering ~117K bij het boekhoudprogramma van mijn accountant.

Is een gebroken boekjaar verplicht en heb ik recht op de KIA op basis van 2 jaren bij elkaar opgeteld?

Groeten,

Rene

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/76709-kia-gebroken-boekjaar/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Dag René

Het verlengde boekjaar is een keuze die gemaakt is bij de oprichting van je BV. Daar kun je, nu de boekjaren achter je liggen, niet meer op terugkomen omdat het helaas een fiscaal nadeel herbergt.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Hi Joost,

Dat staat inderdaad in de oprichtingsdocumenten over het verlengde boekjaar (en had ik achteraf ook beter niet moeten doen). Als ik wel 2 aangiten had kunnen doen (voor 2022 en 2023) had ik voor beide jaren elk rond de 17K KIA voordeel gehad (totaal rond de 34K), nu kom ik rond de 10K voordeel uit door het verlengde boekjaar.

Is het wel mogelijk om bepaalde gedeeltelijke investeringen die gedaan zijn te verkopen aan een andere BV die ik heb, zodat ik een desinvestering doe, waardoor ik een hoger KIA voordeel krijg met mijn nieuwe BV? Ik weet niet of dit dan is toegestaan voor de belastingdienst, zodat dit in mijn voordeel komt. En als dit wettelijk mag, kan de andere BV deze investering vervolgens gebruiken voor de 2024 KIA?

Groeten,

Rene

• 0

Dan krijgt de verkopende BV te maken met desinvesteringsbijtelling. En de kopende BV wellicht met een andere uitsluitingsgrond van de KIA namelijk dat bedrijfsmiddelen die hoofdzakelijk bestemd zijn voor verhuur (ook aan verbonden BV's, behalve als ze in een FE VPB zitten) uitgesloten zijn van aftrek.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Dus als ik het goed begrijp krijg in dan een bijtelling en wordt er niet gekeken naar de originele investeringsbedrag wat anders een voordeel zou moeten zijn?

Je zou kunnen beredeneren dat als ik 200K (grofweg 10K KIA voordeel) investeer in 1 boekjaar en hiervan 80K weer verkoop een jaar later er een originele investering van 110K overblijft, wat een KIA voordeel zou worden van ~17K, wat per saldo 7K voordeel zou zijn.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar